IKC Hart van Slangenbeek

Luxemburgstraat 100 7559 NB Hengelo

  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek
  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek
  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek
  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek

Het team

Toelichting van de school

Een team met verschillende professionals

Leerkrachten, pedagogisch medewerkers, vakleerkrachten, intern begeleiders, jeugdhulpverleners, directie en onderwijsondersteunend personeel vormen een team. Er wordt intensief samengewerkt en vanuit ieders expertise gekeken naar wat kinderen nodig hebben. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de groepen. 

Op onderstaande vakgebieden hebben we collega's die naast hun taak als leerkracht een specialisatie hebben gevolgd van waaruit ze collega's begeleiden en ondersteunen. 

  • begaafdheid
  • rekenen 
  • identiteit
  • jonge kind
  • gedrag
  • ICT, Mediawijsheid
  • taal
  • lezen
  • wetenschap & talent
  • anti-pest coördinator

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Symbio heeft een eigen invalpool met vaste invallers, ook zijn wij aangesloten bij het Onderwijs Bureau Twente. Bij ziekte en verlof maken we gebruik van deze invalpool waarin een groot aantal Twentse besturen samenwerken.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken vanaf de groepen 1 tot en met 8 met homogene jaargroepen. Waarbij de peuters, groepen 1 en 2 zich op de begane grond bevinden. De groepen 3 en 4 hebben hun eigen gebouw op het plein van de Luxemburgstraat (Luxemburgstraat 90), op de verdieping zitten de groepen 5 en 6 bij elkaar. De groepen 7 en 8 zitten samen op de locatie Wezelstraat.

De leerkracht zorgt voor een goede basisondersteuning door een goed klassenmanagement met duidelijke kaders/regels, zodat de leerling een veilige en uitdagende leeromgeving ervaart. Hierdoor verwachten we dat de leerling een goede relatie met de leerkracht en medeleerlingen kan opbouwen. Dit zien we als een voorwaarde om tot leren te komen

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op IKC Hart van Slangenbeek wordt gewerkt volgens de principes van het Handelingsgericht werken.

Bij deze manier van werken staat het kind centraal. Dit betekent dat we: 

  • Uitgaan van het positieve van de leerling, de groep, de leerkracht en de ouders.
  • Systematisch werken. De stappen zijn duidelijk en transparant. Het is betrokkenen duidelijk hoe de school werkt en waarom.
  • Doelgericht werken: er worden doelen geformuleerd en opbrengsten geanalyseerd.
  • Kijken naar de onderwijs- en opvoedbehoeften: wat heeft deze leerling of groep nodig om het gestelde doel te behalen?.
  • Kijken naar de relatie leerkracht-leerling, onderwijsondersteunend gedrag van ouders en ondersteuningsbehoeften: wat hebben deze leerkracht en ouders nodig?. Afstemmen tussen onderwijs en opvoedbehoeften
  • Samenwerken met leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders om een effectieve aanpak te realiseren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het komende jaar willen we de manier van werken zoals bij de groepen 1 t/m 8 ook doorvoeren bij de peuters zodat er een doorgaande lijn is op het gebied van de ondersteuning van kinderen al vanaf de binnenkomst op ons IKC. De pedagogisch medewerkers gaan mee in de gesprekkencyclus, er vinden evaluaties plaats op kindniveau en op groepsniveau in het thema voorbereidingsformulier.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie jonge kind

Wanneer een kind op ons IKC start, bieden wij allereerst veiligheid, warmte en geborgenheid: een veilige basis waaruit hij of zij zich kan ontwikkelen. Een kind dat zich thuis voelt op school gedraagt zich vrij, nieuwsgierig en ondernemend en komt tot leren. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind met plezier naar school gaat, zichzelf kan zijn en respect heeft voor de ander en de omgeving. Een goede samenwerking tussen leerkracht / pedagogisch medewerker en ouders is essentieel voor de ontwikkeling van het  kind.

Kenmerkend voor de ontwikkeling van jonge kinderen is dat ze vanuit spel tot leren komen. Ontdekkend en onderzoekend leren staat bij ons centraal.We enthousiasmeren en stimuleren ze om het voor hen maximale te bereiken. Het onderwijs is zo ingericht dat de kinderen op onderzoek uit kunnen gaan, experimenteren met verschillende materialen en spelen in hoeken die betekenis hebben.

Vanuit een beredeneerd aanbod en rijke leeromgeving wordt er gewerkt vanuit thema’s. Doelen worden omgezet in activiteiten op het gebied van spel, de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling, rekenen en taal. De kinderen zijn hierbij actief en betrokken. De leervragen van de  kinderen spelen een belangrijke rol. Het onderwijs is een interactief proces en komt samen met de kinderen tot stand.

Wat bieden wij aan Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE)

VVE richt zich op taalontwikkeling en andere ontwikkelingsgebieden. VVE wordt onderverdeeld in Voorschoolse- en Vroegschoolse Educatie. Binnen Hart van Slangenbeek bieden we voorschoolse educatie als onderdeel van de peuteropvang. Vroegschoolse educatie voor kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool. 

Door binnen ons IKC een doorgaande lijn op zowel onderwijs als zorg uit te zetten voor kinderen vanaf 2 1/2 jaar, bieden we ieder kind de mogelijkheid tot een optimale ontwikkeling. 

Terug naar boven