Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken vanaf de groepen 1 tot en met 8 met homogene jaargroepen. Waarbij de peuters, groepen 1 en 2 zich op de begane grond bevinden. De groepen 3 en 4 hebben hun eigen gebouw op het plein van de Luxemburgstraat (Luxemburgstraat 90), op de verdieping zitten de groepen 5 en 6 bij elkaar. De groepen 7 en 8 zitten samen op de locatie Wezelstraat.
De leerkracht zorgt voor een goede basisondersteuning door een goed klassenmanagement met duidelijke kaders/regels, zodat de leerling een veilige en uitdagende leeromgeving ervaart. Hierdoor verwachten we dat de leerling een goede relatie met de leerkracht en medeleerlingen kan opbouwen. Dit zien we als een voorwaarde om tot leren te komen
Op IKC Hart van Slangenbeek wordt gewerkt volgens de principes van het Handelingsgericht werken.
Bij deze manier van werken staat het kind centraal. Dit betekent dat we:
- Uitgaan van het positieve van de leerling, de groep, de leerkracht en de ouders.
- Systematisch werken. De stappen zijn duidelijk en transparant. Het is betrokkenen duidelijk hoe de school werkt en waarom.
- Doelgericht werken: er worden doelen geformuleerd en opbrengsten geanalyseerd.
- Kijken naar de onderwijs- en opvoedbehoeften: wat heeft deze leerling of groep nodig om het gestelde doel te behalen?.
- Kijken naar de relatie leerkracht-leerling, onderwijsondersteunend gedrag van ouders en ondersteuningsbehoeften: wat hebben deze leerkracht en ouders nodig?. Afstemmen tussen onderwijs en opvoedbehoeften
- Samenwerken met leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders om een effectieve aanpak te realiseren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende jaar willen we de manier van werken zoals bij de groepen 1 t/m 8 ook doorvoeren bij de peuters zodat er een doorgaande lijn is op het gebied van de ondersteuning van kinderen al vanaf de binnenkomst op ons IKC. De pedagogisch medewerkers gaan mee in de gesprekkencyclus, er vinden evaluaties plaats op kindniveau en op groepsniveau in het thema voorbereidingsformulier.
Visie jonge kind
Wanneer een kind op ons IKC start, bieden wij allereerst veiligheid, warmte en geborgenheid: een veilige basis waaruit hij of zij zich kan ontwikkelen. Een kind dat zich thuis voelt op school gedraagt zich vrij, nieuwsgierig en ondernemend en komt tot leren. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind met plezier naar school gaat, zichzelf kan zijn en respect heeft voor de ander en de omgeving. Een goede samenwerking tussen leerkracht / pedagogisch medewerker en ouders is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
Kenmerkend voor de ontwikkeling van jonge kinderen is dat ze vanuit spel tot leren komen. Ontdekkend en onderzoekend leren staat bij ons centraal.We enthousiasmeren en stimuleren ze om het voor hen maximale te bereiken. Het onderwijs is zo ingericht dat de kinderen op onderzoek uit kunnen gaan, experimenteren met verschillende materialen en spelen in hoeken die betekenis hebben.
Vanuit een beredeneerd aanbod en rijke leeromgeving wordt er gewerkt vanuit thema’s. Doelen worden omgezet in activiteiten op het gebied van spel, de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling, rekenen en taal. De kinderen zijn hierbij actief en betrokken. De leervragen van de kinderen spelen een belangrijke rol. Het onderwijs is een interactief proces en komt samen met de kinderen tot stand.
Wat bieden wij aan Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE)
VVE richt zich op taalontwikkeling en andere ontwikkelingsgebieden. VVE wordt onderverdeeld in Voorschoolse- en Vroegschoolse Educatie. Binnen Hart van Slangenbeek bieden we voorschoolse educatie als onderdeel van de peuteropvang. Vroegschoolse educatie voor kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool.
Door binnen ons IKC een doorgaande lijn op zowel onderwijs als zorg uit te zetten voor kinderen vanaf 2 1/2 jaar, bieden we ieder kind de mogelijkheid tot een optimale ontwikkeling.