IKC 't Eimink

Johan Buziaustraat 14 7558 LA Hengelo

Welkom op IKC 't Eimink waar talent ontwikkelt

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Symbio beschikt over een eigen invalpool en is aangesloten bij het Mobiliteitscentrum Obt. Het Mobiliteitscentrum Obt coördineert en regelt de vervangingsvragen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onderwijskundig gebied willen we verder groeien passend bij onze visie. We willen de doorgaande lijn verstevigen binnen ons IKC. In de afgelopen jaren is er een eerste aanzet gegeven in de doorgaande lijn van peuters naar kleuters.
De visie is dit schooljaar opnieuw herijkt en vormt de basis (why) om ons verder te ontwikkelen in de onderbouw.  We merken dat er steeds meer kinderen binnen komen met een VVE-indicatie, dit betekent ook wat voor ons onderwijs. We willen het verdiepend spel meer gaan creëren en willen doelgerichter en planmatiger gaan werken. Zodat we alle kinderen het beste onderwijs kunnen bieden. Hierbij werken we nauw samen met het Expertiseteam Jonge Kind (EJK) en zetten we onze eigen expertise in van onze specialisten Jonge Kind en intern begeleider. 

Het thematisch werken willen we verder gaan uitbouwen in de midden- en bovenbouw. In de middenbouw willen ze Zin In Lezen (ZIL) verder gaan implementeren. Daarnaast wordt volgend schooljaar TopOntdekkers geïmplementeerd in de groepen 5 tot en met 8. Hierdoor willen we de samenwerking tussen midden- en bovenbouw ook meer gestalte gaan geven. Door schoolbreed aan dezelfde thema’s te werken zal de doorgaande lijn ook zichtbaarder worden voor leerlingen, ouders en team. 

Een voorwaarde om aan bovenstaande te werken is dat de basis op orde is, blijft en geborgd wordt. Door de inzet van vakgroepen binnen de school wordt er gezamenlijk vanuit de collectieve ambitie gewerkt aan de doelen en speerpunten passend bij de visie van de school.De start van de professionele leergemeenschap (PLG) is gezet en deze moet in proces verder worden doorontwikkeld. Dit vraagt wat van het team, ten aanzien van een onderzoekende houding. De lean methodiek kan hiertoe een bijdrage leveren om de processen beter te optimaliseren. Om zo de kwaliteit, betrokkenheid en productiviteit te verhogen. Binnen vier jaar willen we dan ook de Lean methodiek eigen maken binnen ons IKC team.Op het gebied van ondersteuning en zorg willen we toewerken naar het stellen van schoolambities. We stellen hoge doelen om zo ook samen toe te werken naar de brede ontwikkeling. Zo dragen we samen zorg voor de kwaliteit van ons onderwijs. We willen ons onderwijs verbeteren door ambitieuze doelen te formuleren, passend bij de verschillende niveaus van de kinderen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons schoolondersteuningsprofiel vindt u onze mogelijkheden, grenzen en ambities ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften.

Elke leerling is uniek. We kijken per leerling welke onderwijsbehoeften er zijn en of wij daaraan kunnen voldoen. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft die wij niet kunnen bieden, doen we een beroep op het samenwerkingsverband in onze regio.

In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat beschreven welke basisondersteuning scholen zelf moeten bieden. Ook staat beschreven voor welke ondersteuning en onder welke voorwaarden we bij het samenwerkingsverband terecht kunnen. Voordat we hulp van buitenaf inroepen, gaan we eerst aan de slag binnen onze eigen mogelijkheden.

Op IKC ‘t Eimink werken we volgens de Cyclus I-zorgroute. Deze route is door onszelf ontwikkeld op basis van handelings- en opbrengstgericht werken. De cyclus wordt meerdere keren per jaar door de intern begeleiders geëvalueerd en waar nodig aangepast. Deze cyclus vormt de basis voor het werken in de groepen.

De uitvoering is dagelijks terug te vinden in de klassenmap. Na een periode van 4-5 weken wordt er geëvalueerd naar aanleiding van observaties en/of methode gebonden toetsen. Ieder half jaar volgt er een periode met IEP-toetsen in de groepen 3 tot en met 8. Maandelijks vindt er een leerteam plaats waarin de intern begeleider aansluit. Tijdens deze leerteams worden onder andere de didactische ontwikkeling van de groep en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen besproken. Hieruit ontstaan acties ten aanzien van het leerkracht handelen voor de komende periode.

Tijdens een leerteam kan worden besloten een leerling aan te melden bij het schoolondersteuningsteam (SOT). Dit team bestaat uit een orthopedagoog, leerkrachten en intern begeleider. Indien nodig worden een medewerker van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en school maatschappelijk werk (SMW) aan het team toegevoegd. Ouders kunnen ook bij deze bespreking aansluiten. Ouders en school vullen beiden het aanmeldingsformulier in, waarbij de hulpvraag van de leerkracht wordt beschreven. Tijdens de bespreking wordt op deze hulpvraag ingegaan en worden acties vastgelegd.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Bij ons op school zetten we de leerkracht centraal. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat hoe sterker je de leerkracht maakt hoe beter de leerlingresultaten zijn. Hier investeren wij in als school door een leerkracht twee dagen per week leerkachten te laten coachen op de werkvloer. Hierdoor versterken we het leerkrachthandelen en kunnen we sneller signaleren en ons aanbod in de klas afstemmen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat bieden wij aan Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE) 

In ons IKC bieden wij voorschoolse en vroegschoolse educatie aan peuters van 2,5 tot 4 jaar in de vorm van de peuterspeelschool (PSS). De directeur van de basisschool is verantwoordelijk voor de vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). VVE is meer dan taalontwikkeling alleen. We zetten één doorgaande lijn uit op zowel educatie als zorg voor kinderen vanaf 2,5 jaar. Zo bieden we ieder kind de mogelijkheid tot een optimale ontwikkeling.  

De VVE-programma’s richten zich op meerdere ontwikkelingsgebieden tegelijk. Kinderen zijn aan de hand van thema’s bezig met tekenen, zingen, spelletjes, buitenspelen, luisteren naar verhalen en erover praten.

De volgende ontwikkelingsgebieden krijgen aandacht in de VVE:

  • taalontwikkeling: bijvoorbeeld het vergroten van de woordenschat;
  • beginnende rekenvaardigheid: het leren tellen, leren meten en de oriëntatie in ruimte en tijd;
  • motorische ontwikkeling: aandacht voor het ontwikkelen van grove en fijne motoriek;
  • sociaal-emotionele ontwikkeling: het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken.

In  de PSS leert en ervaart een peuter vanaf 2,5 jaar spelenderwijs. Alle ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd op een manier dat al lijkt op een basisschool. Deze worden aangepast aan de ontwikkeling van het kind. De kinderen verbeteren onder meer hun spraak, taal en motoriek. En er wordt gewerkt aan de omgang met andere kinderen. Dit alles door vooral veel te spelen. We spannen ons in dat alle peuters naar de PSS kunnen gaan. Daarmee willen we ieder kind een goede start geven en eventuele ongelijkheid in ontwikkeling tussen kinderen verkleinen.

In IKC 't Eimink zijn peuters vanaf 2,5 jaar welkom in de peuterspeelschool. In samenwerking met onze IKC partner Spring! Peuterspeelscholen gaan we de uitdaging aan. Vooral de doorgaande ontwikkelingslijn van het kind doet er toe.

Terug naar boven