Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De scholen van Onderwijsgroep EduMare zijn High Performing Schools (HPS). De scholen trekken in hoofdlijnen samen op. Zo wordt teamscholing en scholing van het management gezamenlijk gevolgd.
Het concept High Performing Schools is een onderwijskundige vertaalslag van 'High Performing Organizations', ontwikkeld door André de Waal. Een 'High Performance'-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.
Op OBS de Wateringe hebben wij als doel om het maximale te bereiken met onze kinderen. Dat betekent niet dat eind groep 8 ieder kind naar het gymnasium gaat, maar wel dat we er alles aan doen om kinderen zo goed mogelijk te laten leren en hen te laten excelleren binnen de eigen mogelijkheden. Om dit voor elkaar te krijgen, zetten we in op de vijf HPO-pijlers. Vanuit wetenschappelijk valide onderzoek blijkt dat dit een effectieve manier is om te werken aan het verbeteren van de resultaten.
Hoge kwaliteit management:
Binnen onze organisatie zetten we in op integere, effectieve leidinggevenden, die steeds op zoek zijn naar het verbeteren van hun eigen functioneren. Het management heeft een voorbeeldfunctie en coacht medewerkers om betere resultaten te behalen.Hoge kwaliteit medewerkers:
Binnen ons onderwijs staat de leerkracht centraal. Daarmee bedoelen we dat de kwaliteit van de leerkracht het verschil maakt voor de kinderen. Kinderen krijgen goede, effectieve lessen via uitstekende leerkrachten.Lange termijn gerichtheid:
We zijn koersvast en focussen ons op ambitieuze doelen die op termijn werkelijk helpen om de kwaliteit van de scholen te verbeteren.Open en actiegerichte houding:
Er is op onze scholen veel aandacht voor samen leren en onderlinge dialoog. Medewerkers worden betrokken bij belangrijke processen en er is een cultuur waarin het is toegestaan fouten te maken.Continue verbetering:
We zijn steeds op zoek naar verbetering van ons onderwijs en de onderliggende processen.
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met een thema gebonden aanbod. Vanuit het thema wordt een doelgericht onderwijsaanbod samengesteld. Binnen het onderwijsaanbod worden de volgende activiteiten ingezet:
- spelactiviteiten: het spelen met voorwerpen, rollenspel waarbij kinderen “doen alsof”, regelspel in de kring of gezelschapsspelen; tevens vallen hier de motorische spelactiviteiten onder zoals: bewegingsonderwijs, dans, drama en muziek.
- constructieve en beeldende activiteiten: het maken, produceren en construeren van iets. Denk hierbij aan bouwen, lego, knutselen en composities op het platte vlak en in het ruimtelijke vlak;
- gespreksactiviteiten: allerlei situaties, waarbij leraren en kinderen met elkaar in gesprek zijn, dialogen tijdens spel en werk, overleg;
- lees- en schrijfactiviteiten: samen lezen van prentenboeken, lees- en schrijfactiviteiten bij spel, teksten maken bij tekeningen, herkennen van woorden, nastempelen van woorden;
- reken-wiskunde activiteiten: meten, schatten, tellen, ordenen, omgaan met meetlat, weegschaal.
Op de Wateringe wordt binnen het leerstofjaarklassensysteem gewerkt met vakspecialisten op rekenen en taal/lees gebied. De taal/lees- en rekeninstructies worden door deze vakspecialisten gegeven volgens het Expliciete Directe Instructie-model (EDI) (Hollingsworth & Ybarra, 2020). De vakspecialisten zijn verantwoordelijk voor het vormgeven van goed en effectief onderwijs en blijven zich binnen een leerteam verdiepen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van hun specialisme. De leerlingen worden ingedeeld in een stamgroep, maar het onderwijs wordt vanuit het leerstofjaarklassensysteem ingericht zodat er effectief en doelgericht instructie plaatsvindt. Er zijn hierdoor altijd minimaal twee leerkrachten verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw kind, zodat de ontwikkeling van uw kind door meerdere professionals gevolgd wordt.
Het onderwijs op De Wateringe is van groep 1 tot en met 8 gericht op kennisoverdracht (Rekenen, taal, lezen, spelling, wereldoriëntatie) en het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden. Bij het vormgeven van het onderwijs worden binnen een rijke en uitdagende leeromgeving verschillende werkwijzen ingezet, om zoveel mogelijk aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Voor leerlingen die de gestelde doelen van de leerstof van hun jaar niet kunnen behalen, kan vanaf groep 6 een eigen leerlijn opgesteld worden.
Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. We zetten ons als team in om de onderwijsbehoeften van de kinderen goed in kaart te brengen. De insteek is dat ook kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bij ons op school kunnen komen. We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind. Mocht het zo zijn dat we dit niet alleen voor elkaar krijgen dan gaan we samen met ouders en externe begeleiding op zoek naar een manier om dit wel te realiseren.
Een Kwaliteit Coordinator (KC'er) is binnen de school vooral bezig met de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren. Dit kan zowel voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of een ontwikkelingsachterstand zijn.Doel van het zorgbeleid is dat ieder kind op zijn eigen tempo met de individueel bepaalde begeleiding het basisonderwijs kan doorlopen. Dit kan zowel verdiepende, verrijkende als ondersteunende leerstof zijn. Zo komen we tegemoet aan álle onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
De leerkrachtondersteuner ondersteunt en begeleidt zorgleerlingen met een onderwijs zorgarrangement en/of ondersteunt de leerkracht binnen de groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie van de school is om in te zetten op leerkrachtondersteuners die de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen nog beter kunnen begeleiden. Dit doen we door onze leerkrachtondersteuners te scholen, ze feedback te geven en ze te betrekken bij de ontwikkeling van de leerlingen.
Ook gebruiken wij HDT (High Dosing Tutoring). Bij deze intensieve methode lopen leerlingen met een grote leerachterstand binnen korte tijd hun achterstand in door extra begeleiding en aandacht van persoonlijke tutor onder schooltijd. De persoonlijke tutor is een leerkrachtondersteuner of ouder.
IKC (Integraal Kindcentrum) Waterwereld is een organisatie voor leerlingen van 2,5 - 7 jaar, waarin onderwijs, opvang, zorg- en ondersteuningsinstellingen samenwerken. In ons IKC werken de ketenpartners structureel samen om een hedendaags en sluitend aanbod te verzorgen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs.
Onze uitgangspunten:
Binnen het IKC wordt gewerkt met een beredeneerd aanbod. Het beredeneerd aanbod wordt vormgegeven aan de hand van de 4D-cyclus (data- duiden- doelen- doen). Binnen het IKC wordt een Intensief taalaanbod verzorgd.
Visie (op leren- op leren organiseren) IKC Waterwereld:
Op IKC Waterwereld wordt vanuit een veilige en gestructureerde omgeving kwalitatief goed opbrengstgericht onderwijs geboden aan kinderen van 2,5 tot 7 jaar. In een veilige, ondersteunende, uitdagende omgeving wordt het optimale leerrendement per kind nagestreefd.
IKC Waterwereld werkt als één team samen aan de totale ontwikkeling van de kinderen. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers werken en leren met elkaar samen, waarbij de aanpak, visie en het didactisch- en pedagogisch handelen op elkaar zijn afgestemd.
Op IKC Waterwereld wordt zorggedragen voor een doorgaande lijn tussen voorschool en het basisonderwijs.
Het onderwijs op IKC Waterwereld wordt gekenmerkt door een sterk pedagogisch- en didactisch klimaat, waarbij de ontwikkeling van de kinderen centraal staat. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers hebben zicht op de ontwikkeling van de kinderen en weten de ontwikkeling op een effectieve manier te ondersteunen, uit te dagen en te stimuleren.
Op IKC Waterwereld worden vanuit een beredeneerd, thematisch aanbod door middel van doelgerichte instructie en (begeleid, geleid en vrij) spel, kennis en vaardigheden aangeleerd en krijgen de kinderen de kans deze kennis en vaardigheden te verdiepen en te verbreden.