Openbare Basisschool de Wateringe

Bremstraat 1 3222 XA Hellevoetsluis

Dit is onze school!

Het team

Toelichting van de school

Schoolleiding

Directeur 
De directeur is belast met de dagelijkse leiding van de school. Zij onderschrijft onze huidige visie en schoolcultuur. De directeur is verantwoordelijk voor het onderwijs, personeel, financiën, gebouwen, interne en externe relaties. 

Onderwijsgevenden

Leerkrachten 
Ons team bestaat uit enthousiaste, professionele en gemotiveerde groepsleerkrachten, allemaal met een hart voor onze leerlingen en voor het onderwijs. De leerkrachten hebben de verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan en de zorg voor de kinderen. Ook zijn we kritisch op ons eigen onderwijs. We stellen daarom hoge eisen aan onze leerlingen en aan onszelf. Samen werken wij aan kwalitatief goed onderwijs, waarbij we openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en voor elkaars hulp. Wij zijn er op gericht onze kwaliteiten continu te ontwikkelen, te verbeteren en in te zetten binnen de school. De leerkracht is het eerste aan­spreekpunt voor de ouders als het over het onderwijs aan hun kind gaat.

Leerkrachtondersteuners
Op school hebben wij diverse leerkrachtondersteuners. Zij ondersteunen de leerkrachten waar mogelijk en hebben bij ons op school vaste taken. Ze zijn vaak het verlengstuk van de handen van de juf of meester. Passend bij onze visie op leren, blijft de leerkracht de professional die de instructie geeft, maar hoort de leerkrachtondersteuner zeker bij ons team en denken zij mee in de ontwikkeling van de school.

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs
Er is een vakdocent bewegingsonderwijs en hij geeft les aan onze groepen 1 t/m 8. Elke groep krijgt 2x in de week gym van de vakdocent gym in de Gymzaal 'de Wateringhe'. Het eerste half jaar krijgt groep 1 t/m 4 Judo en groep 5 t/m 8 krijgt het tweede half jaar Judo, Karate en Shiatsu vanuit Boca sports.

Stagiaires
Bij ons op school kunt u stagiaires, zoals studenten van de Pabo en “Leerkrachten in Opleiding” (LIO’s) tegenkomen. Zij willen zich in de praktijk van het lesgeven bekwamen. Het is goed voor de studenten, maar ook goed voor de school. Op deze manier komen nieuwe ideeën en initiatieven de school binnen. Wij geven ook aan leerlingen vanuit het MBO ruimte om praktijkervaring op te doen. In dit geval gaat het dan meestal om leerlingen die de opleiding tot onderwijsassistente volgen.
Daarnaast zijn er soms maatschappelijke stages vanuit s.g. Helinium voor leerlingen uit de hogere leerjaren van het vmbo en havo/ vwo. Wanneer een stagiaire voor de klas staat of met een groepje leerlingen werkt, is het wel de groepsleerkracht die de eindverantwoording draagt. 

Begeleiding

Kwaliteitscoördinator 
Vanaf schooljaar 2021-2022 werkt EduMare met kwaliteitscoördinatoren en niet meer met intern begeleiders. De kwaliteitscoördinator heeft drie verschillende rollen in de school:De leercoördinator, realiseert passend onderwijs door middel van professionalisering in de school en het ontwikkelen van het team. De zorgregisseur, geeft samen met het team de zorg voor leerlingen vorm. De trendanalist, bepaalt samen met de leerteams en de school de ambities en stuurt waar nodig gericht bij.Voorheen lag de focus vooral op het ondersteunen van leerlingen met speciale behoeften. Tegenwoordig begeleiden kwaliteitscoördinatoren ook leraren, coördineren ze de professionalisering van het team of sturen ze veranderprocessen aan.

Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon is iemand die verbonden is met school, bij wie je met vertrouwelijke zaken en persoonlijke problemen met betrekking tot schoolse zaken terecht kan. Zij heeft ook een preventieve functie in het voorkomen van problemen. De vertrouwenspersoon garandeert vertrouwelijkheid. Maar aan de andere kant heeft zij een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen. Een veelvoorkomend misverstand is dat mensen met privéproblemen naar de vertrouwenspersoon gaan. Een vertrouwenspersoon heeft een duidelijke taakomschrijving: het gaat om schoolgerelateerde klachten.

Schoolmaatschappelijk werk (Kwadraad)
Een schoolmaatschappelijk werker (vanuit Kwadraad) ondersteunt bij problemen die ouders/verzorgers/leerkrachten ervaren. Leerkrachten kunnen via de kwaliteitscoordinator doorverwijzen. Ook ouders/verzorgers kunnen aangeven een gesprek te willen. Bijvoorbeeld als er vragen of zorgen zijn rondom de ontwikkeling, opvoeding en het gedrag thuis of op school van hun kind. Er is steeds nauw overleg met de kwaliteitscoördinator. Voor de ouders en de leerlingen is het goed te weten dat er slechts wordt gesproken over zaken als daar toestemming voor wordt gegeven. 

Jeugdverpleegkundige / Jeugdarts (Centrum voor Jeugd en Gezin)
De jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, (dokters)assistenten, (ortho)pedagogen en andere deskundigen bieden advies, ondersteuning en denken graag met u mee. Heeft u een vraag, dan zoeken ze samen met u naar een antwoord. Of ze zoeken de juiste deskundige in hun netwerk. Zo maken ze samen met u gezond en veilig opgroeien mogelijk.

Ondersteuning

Conciërge
Wij hebben 3 dagen in de week een conciërge. Op de dagen dat zij aanwezig is, regelt zij de meeste facilitaire zaken over ons schoolgebouw. Dat varieert van controle van de veiligheid binnen de school tot het werkend krijgen van een uitgevallen digibord.

Administratief medewerker
De administratief medewerker verzorgd en onderhoud de dagelijkse administratieve werkzaamheden van de school. Ze verwerkt de post en e-mails en houdt zich o.a. bezig met leerlingenadministratie, personeelsadministratie en de financiele administratie. 

Gym, bewegingsonderwijs 

Vanaf groep 1 krijgen de kinderen bewegingsonderwijs van een vakdocent. Alle kinderen krijgen bewegingsonderwijs in de ‘gymzaal de Wateringhe’ (aan de Moriaanseweg west). Onze vakdocent is meester Rik. Hij geeft op de maandagen en woensdagen gym.    

Tijdens de gymlessen leren de kinderen om beter te bewegen. Dit is heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van uw dochter of zoon. Door veel te bewegen wordt het lichaam niet alleen sterker en gezonder maar uw kind leert nog veel meer.

Zoals:  

  • Door samen te sporten met andere kinderen ontstaan er vriendschappen  
  • Je leert om rekening te houden met elkaar
  • Je leert hoe het is om te winnen en soms ook te verliezen  
  • Je zelfvertrouwen groeit en durft steeds meer nieuwe dingen te doen  
  • Je leert veel verschillende sporten kennen    

Tijdens de gymlessen zijn er regels. Deze hebben te maken met de veiligheid en hygiëne.  

  1. Alle kinderen zijn verplicht om tijdens de gymles gymkleding (broekje en shirtje) te dragen. Dit moet andere kleding zijn dan uw kind in de klas draagt.  
  2. Wanneer de gymkleding is vergeten wordt dit genoteerd en krijgt uw kind een shirtje van school. Dit shirtje moet thuis gewassen worden en zo snel mogelijk weer worden ingeleverd op school.  
  3. Vanaf groep 3 zijn kinderen verplicht om gymschoenen te dragen tijdens de lessen. Dit heeft te maken met de veiligheid en hygiëne (schoenen voorkomen wratjes en schimmels)  
  4. Lange haren moeten worden vastgemaakt in een staart.  
  5. Tijdens de gymlessen mogen er in verband met de veiligheid geen sieraden worden gedragen.   

Ook hebben we weer extra aanbod dit schooljaar.
Afgelopen jaar hebben de groepen 5 t/m 8 al kickboks les gekregen van meester Laurent van Boca Sports. Het eerste half jaar (augustus tot de kerstvakantie) krijgen de groepen 1/2/3/4 judo les van meester Laurent (en juf Cora) op de vrijdag en het tweede half jaar (na de kerstvakantie tot juli) krijgen de groepen 5 t/m 8 judo, karate en kickboksen.  Bij judo staan respect, discipline, samenwerken, zelfbeheersing, weerbaarheid, zelfvertrouwen en plezier centraal. Met kickboksen en karate leren de kinderen op een leuke en leerzame manier jezelf te verdedigen in een veilige omgeving. Door kickboksen krijg je meer discipline, kracht, flexibiliteit en conditie wat goed is voor het lichaam.   

Muziek op School, muziekonderwijs 

Muziek op school is om muziekonderwijs structureel in te zetten op de basisschool.  
Kinderen leren een muziek- instrument te bespelen en ervaren hoe het is om samen muziek te maken. Daarnaast worden kinderen met muziek gestimuleerd in hun taalontwikkeling. ZangExpress is ook een onderdeel van deze samenwerking en middels deze digitale methode komen via het digibord de leukste liedjes, lessen en energizers de klas binnen om taalbevordering te stimuleren. En door herhaling van woorden, klankopeenvolgingen en zinstructuren werken kinderen aan woordenschat, auditieve waarneming en het trainen van het talige geheugen.
Ook is muziek positief voor de sociaal- emotionele ontwikkeling en de ontwikkeling van het brein. 

Op de dinsdag krijgen de groepen 5 t/m 8 krijgen les (in 4 blokken van 4 lessen) van vakdocent juf Amber.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte 

Het kan voorkomen dat een leerkracht ziek is. Op dat moment zijn er aantal stappen die we doorlopen: 

  1. We zoeken binnen het team naar mogelijkheden: duo collega, extra werken parttimers, KC’er (als haar agenda dit toelaat) en onderwijsassistenten. Mocht dit niet lukken gaan wij opzoek naar een invalleerkracht. 
  2. Als we geen invaller hebben kunnen vinden, zijn we helaas genoodzaakt om de groep naar huis te sturen. De kinderen kunnen dan thuis aan het werk met Junior Einstein (thuisonderwijs). We proberen te monitoren dat niet steeds dezelfde groep naar huis gaat.  

Via Parro, ons communicatieplatform, wordt u als ouder hiervan z.s.m. op de hoogte gesteld.  

Als het besluit wordt genomen om de groep naar huis te sturen, worden de navolgende richtlijnen in acht genomen: 

  • de kinderen worden opgevangen, tot de ouders op de hoogte zijn gesteld (mondeling, telefonisch, Parro); 
  • er wordt nooit een kind naar huis gestuurd, zonder dat de ouders dit weten; 
  • opvang wordt geboden voor die ouders, die aangeven in omstandigheden te verkeren, waardoor dit voor hen zelf onder schooltijd tot opvangproblemen zou leiden;  
  • het besluit omtrent het naar huis sturen kan alleen door de directeur of diens vervanger worden genomen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De scholen van Onderwijsgroep EduMare zijn High Performing Schools (HPS). De scholen trekken in hoofdlijnen samen op. Zo wordt teamscholing en scholing van het management gezamenlijk gevolgd. 

Het concept High Performing Schools is een onderwijskundige vertaalslag van 'High Performing Organizations', ontwikkeld door André de Waal. Een 'High Performance'-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie. 

Op OBS de Wateringe hebben wij als doel om het maximale te bereiken met onze kinderen. Dat betekent niet dat eind groep 8 ieder kind naar het gymnasium gaat, maar wel dat we er alles aan doen om kinderen zo goed mogelijk te laten leren en hen te laten excelleren binnen de eigen mogelijkheden. Om dit voor elkaar te krijgen, zetten we in op de vijf HPO-pijlers. Vanuit wetenschappelijk valide onderzoek blijkt dat dit een effectieve manier is om te werken aan het verbeteren van de resultaten. 

Hoge kwaliteit management:
Binnen onze organisatie zetten we in op integere, effectieve leidinggevenden, die steeds op zoek zijn naar het verbeteren van hun eigen functioneren. Het management heeft een voorbeeldfunctie en coacht medewerkers om betere resultaten te behalen. 

Hoge kwaliteit medewerkers:
Binnen ons onderwijs staat de leerkracht centraal. Daarmee bedoelen we dat de kwaliteit van de leerkracht het verschil maakt voor de kinderen. Kinderen krijgen goede, effectieve lessen via uitstekende leerkrachten. 

Lange termijn gerichtheid:
We zijn koersvast en focussen ons op ambitieuze doelen die op termijn werkelijk helpen om de kwaliteit van de scholen te verbeteren. 

Open en actiegerichte houding:
Er is op onze scholen veel aandacht voor samen leren en onderlinge dialoog. Medewerkers worden betrokken bij belangrijke processen en er is een cultuur waarin het is toegestaan fouten te maken. 

Continue verbetering:
We zijn steeds op zoek naar verbetering van ons onderwijs en de onderliggende processen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met een thema gebonden aanbod.  Vanuit het thema wordt een doelgericht onderwijsaanbod samengesteld. Binnen het onderwijsaanbod worden de volgende activiteiten ingezet: 

  • spelactiviteiten: het spelen met voorwerpen, rollenspel waarbij kinderen “doen alsof”, regelspel in de kring of gezelschapsspelen; tevens vallen hier de motorische spelactiviteiten onder zoals: bewegingsonderwijs, dans, drama en muziek.
  • constructieve en beeldende activiteiten: het maken, produceren en construeren van iets. Denk hierbij aan bouwen, lego, knutselen en composities op het platte vlak en in het ruimtelijke vlak;
  • gespreksactiviteiten: allerlei situaties, waarbij leraren en kinderen met elkaar in gesprek zijn, dialogen tijdens spel en werk, overleg;
  • lees- en schrijfactiviteiten: samen lezen van prentenboeken, lees- en schrijfactiviteiten bij spel, teksten maken bij tekeningen, herkennen van woorden, nastempelen van woorden;
  • reken-wiskunde activiteiten: meten, schatten, tellen, ordenen, omgaan met meetlat, weegschaal. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Wateringe wordt binnen het leerstofjaarklassensysteem gewerkt met vakspecialisten op rekenen en taal/lees gebied. De taal/lees- en rekeninstructies worden door deze vakspecialisten gegeven volgens het Expliciete Directe Instructie-model (EDI) (Hollingsworth & Ybarra, 2020). De vakspecialisten zijn verantwoordelijk voor het vormgeven van goed en effectief onderwijs en blijven zich binnen een leerteam verdiepen in de laatste ontwikkelingen op het gebied van hun specialisme.  De leerlingen worden ingedeeld in een stamgroep, maar het onderwijs wordt vanuit het leerstofjaarklassensysteem ingericht zodat er effectief en doelgericht instructie plaatsvindt. Er zijn hierdoor altijd minimaal twee leerkrachten verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw kind, zodat de ontwikkeling van uw kind door meerdere professionals gevolgd wordt.

Het onderwijs op De Wateringe is van groep 1 tot en met 8 gericht op kennisoverdracht (Rekenen, taal, lezen, spelling, wereldoriëntatie) en het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden. Bij het vormgeven van het onderwijs worden binnen een rijke en uitdagende leeromgeving verschillende werkwijzen ingezet, om zoveel mogelijk aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Voor leerlingen die de gestelde doelen van de leerstof van hun jaar niet kunnen behalen, kan vanaf groep 6 een eigen leerlijn opgesteld worden.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. We zetten ons als team in om de onderwijsbehoeften van de kinderen goed in kaart te brengen. De insteek is dat ook kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bij ons op school kunnen komen. We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind. Mocht het zo zijn dat we dit niet alleen voor elkaar krijgen dan gaan we samen met ouders en externe begeleiding op zoek naar een manier om dit wel te realiseren.

Een Kwaliteit Coordinator (KC'er) is binnen de school vooral bezig met de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren. Dit kan zowel voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of een ontwikkelingsachterstand zijn.Doel van het zorgbeleid is dat ieder kind op zijn eigen tempo met de individueel bepaalde begeleiding het basisonderwijs kan doorlopen. Dit kan zowel verdiepende, verrijkende als ondersteunende leerstof zijn. Zo komen we tegemoet aan álle onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

De leerkrachtondersteuner ondersteunt en begeleidt zorgleerlingen met een onderwijs zorgarrangement en/of ondersteunt de leerkracht binnen de groep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie van de school is om in te zetten op leerkrachtondersteuners die de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen nog beter kunnen begeleiden. Dit doen we door onze leerkrachtondersteuners te scholen, ze feedback te geven en ze te betrekken bij de ontwikkeling van de leerlingen. 

Ook gebruiken wij HDT (High Dosing Tutoring). Bij deze intensieve methode lopen leerlingen met een grote leerachterstand binnen korte tijd hun achterstand in door extra begeleiding en aandacht van persoonlijke tutor onder schooltijd. De persoonlijke tutor is een leerkrachtondersteuner of ouder. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

IKC (Integraal Kindcentrum) Waterwereld is een organisatie voor leerlingen van 2,5 - 7 jaar,  waarin onderwijs, opvang, zorg- en ondersteuningsinstellingen samenwerken. In ons IKC werken de ketenpartners structureel samen om een hedendaags en sluitend aanbod te verzorgen op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs. 

Onze uitgangspunten:

Binnen het IKC wordt gewerkt met een beredeneerd aanbod. Het beredeneerd aanbod wordt vormgegeven aan de hand van de 4D-cyclus (data- duiden- doelen- doen). Binnen het IKC wordt een Intensief taalaanbod verzorgd. 

Visie (op leren- op leren organiseren) IKC Waterwereld: 

Op IKC Waterwereld wordt vanuit een veilige en gestructureerde omgeving kwalitatief goed opbrengstgericht onderwijs geboden aan kinderen van 2,5 tot 7 jaar. In een veilige, ondersteunende, uitdagende omgeving wordt het optimale leerrendement per kind nagestreefd. 

IKC Waterwereld werkt als één team samen aan de totale ontwikkeling van de kinderen. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers werken en leren met elkaar samen, waarbij de aanpak, visie en het didactisch- en pedagogisch handelen op elkaar zijn afgestemd.  

Op IKC Waterwereld wordt zorggedragen voor een doorgaande lijn tussen voorschool en het basisonderwijs. 

Het onderwijs op IKC Waterwereld wordt gekenmerkt door een sterk pedagogisch- en didactisch klimaat, waarbij de ontwikkeling van de kinderen centraal staat. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers hebben zicht op de ontwikkeling van de kinderen en weten de ontwikkeling op een effectieve manier te ondersteunen, uit te dagen en te stimuleren. 

Op IKC Waterwereld worden vanuit een beredeneerd, thematisch aanbod door middel van doelgerichte instructie en (begeleid, geleid en vrij) spel, kennis en vaardigheden aangeleerd en krijgen de kinderen de kans deze kennis en vaardigheden te verdiepen en te verbreden. 

Terug naar boven