Openbare Basisschool de Wateringe

Bremstraat 1 3222 XA Hellevoetsluis

Dit is onze school!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school zorgen we ervoor dat we de leerstof, gerelateerd aan de kerndoelen aanbieden. Dat is vanuit de overheid ook een verplichting. We hebben gemiddeld per week 25,5 lesuren (onderwijstijd) waarover we deze vakken verdelen.   

Daarnaast moeten we wat betreft taal en rekenen ook de referentieniveaus halen. Referentieniveaus zijn de opbrengstverplichtingen die wij van onszelf moeten behalen. Als school stellen wij halfjaarlijkse doelen op, doelen die passen bij onze leerling populatie.  Soms is het nodig dat er aan bijv. rekenen, lezen of spelling extra tijd wordt besteed, omdat het basisniveau (de gestelde doelen) gehaald moet worden, dit stellen de leerkracht aan het begin van het schooljaar vast en evalueren dit na een half jaar.   Kortom, we zorgen er als school voor dat we aan de kerndoelen voldoen en afhankelijk van de behoefte van (het) kind (eren) wordt er meer of minder lesgegeven in een bepaald vak.

We monitoren de kinderen en volgen hun ontwikkeling. De ouders worden op de hoogte gehouden van de vorderingen van hun kind en de bevindingen van de leerkracht. Er zijn in ieder geval 2 gespreksmomenten gedurende een schooljaar: 

- Halverwege het schooljaar 1e voortgangsgesprek 

- Eind van het schooljaar 2e voortgangsgesprek 

Bovenstaande geldt niet voor de kleuters: die volgen de cyclus op basis van de kalenderleeftijd en een half jaar ervoor of erna voor de te voeren gesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Wateringe is een kleurrijke school. Daarmee is de populatie van De Wateringe een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Dit zien wij ook terug in onze verwijzingen naar het voortgezet onderwijs. Jaarlijks komen onze leerlingen op alle vormen van voortgezet onderwijs terecht. 

Met alle ouders wordt in het laatste schooljaar van het betreffende kind een gesprek gehouden over de schoolkeuze. Dit gebeurt samen met de desbetreffende kinderen. Het advies van de leerkracht is gebaseerd op wat de school gedurende de schoolperiode van het kind aan gegevens verzameld heeft. Hij of zij weet alles van de prestaties, belangstelling, mogelijkheden en wensen van de kinderen. Daarnaast maken we ook gebruik van de gegevens van de Drempeltoets en de NIO-toets. Eind groep 7 wordt er een voorlopig advies uitgebracht en in februari van het opvolgend schooljaar wordt er een definitief advies uitgebracht. Ook na de basisschool blijven wij de kinderen volgen. Goed contact met het Voortgezet Onderwijs vinden wij noodzakelijk. Dat is wederzijds.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig.
Aan het leefklimaat (pedagogisch klimaat) wordt middels de methode Kwink hard gewerkt. Kwink is een digitale preventieve methode 'sociaal- emotioneel leren' met doorgaande leerlijn (groep 1 t/m 8). De methode heeft een duidelijk visie op sociale competentie. Sociale competentie wordt omschreven als het vermogen om op een adequate manier sociaal en emotioneel te functioneren.
Het systematisch aanleren van de 5 SEL-competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving. De afkorting SEL staat voor: Sociaal Emotioneel Leren.

De 5 SEL-compententies:

1. Besef hebben van jezelf: (kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en kracht, een gezond zelfvertrouwen)
2. Besef hebben van de ander: empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale situaties juist interpreteren.
3. Keuzes kunnen maken: weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag.
4. Zelfmanagement: impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag.
5. Relaties kunnen hanteren: relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen.

Sociaal-emotioneel leren is belangrijk omdat...

·  kinderen weten welk gedrag er van hen verwacht wordt;
·  het verstorend gedrag voorkomt;
·  het pestgedrag voorkomt;
·  het kinderen weerbaar maakt;
·  het de leeropbrengst verhoogt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Volgens bet bestuur is OBS de Wateringe een goede school. Het bestuur heeft van deze school de onderwijskwaliteit in kaart gebracht, de school heeft een zelfevaluatie geschreven en de inspectie gevraagd een onderzoek naar Waardering Goed uit te voeren. De Onderwijsinspectie zijn het eens met het bestuur dat OBS de Wateringe een goede school is (juni 2023). 

Zij constateren dat de kwaliteit van het onderwijs goed is. 

"OBS de Wateringe is een openbare school in Hellevoetsluis. De school biedt onderwijs aan leerlingen van vele nationaliteiten en er is sprake van grote variëteit in culturele achtergrond. Veel gezinnen hebben een migratieachtergrond. Op een grote wereldkaart in de hal is zichtbaar gemaakt waar alle leerlingen vandaan komen. De leerlingen wonen grotendeels in de wijk waar de school staat. 
Het team van de Wateringe is hecht en stabiel, veel van de leerkrachten werken al langere tijd op de school."

Wat gaat goed?

De samenwerking binnen het team is het hart van de school. Alle betrokkenen werken iedere dag met hart voor de school en de leerlingen. Het team maakt onderbouwde en doordachte eigen keuzes waarbij de visie leidend is, in combinatie met wat passend is bij de leerlingpopulatie op De Wateringe. De school heeft goed zicht op de leerlingpopulatie en stemt het aanbod hier op af. De organisatie kenmerkt zich door een professionele kwaliteitscultuur, waarbij ambitieuze doelen worden gesteld en de kwaliteit van onderwijs voorop staat. De leerteams spelen een grote rol om dit samen voor elkaar te krijgen. Er is een continue proces gaande om met elkaar het onderwijs verder te ontwikkelen.

De school heeft goed zicht op de ontwikkeling van de kinderen. De leraren dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onderwijs en de resultaten van alle leerlingen. Ook in dit proces spelen de leerteams een belangrijke rol. De leraren ondersteunen elkaar en geven met elkaar duiding aan de data en bevindingen in de groepen. De leerteams worden daarbij ondersteund door een kwaliteitscoördinator en de directie.De leraren werken volgens vaste afspraken die met elkaar zijn vastgelegd en regelmatig ter discussie worden gesteld.

De werkwijze en pedagogische- en didactische afspraken in de school zijn hierdoor eenduidig, voorspelbaar en herkenbaar voor de leerlingen. Het zorgt voor een veilig, rustig en stimulerend leerklimaat.

De school biedt een kansrijke en gestructureerde leeromgeving, die leerlingen in staat stelt om zich breed te kunnen ontwikkelen. De ambitieuze doelen die de school hierin stelt, dragen bij aan de hoge verwachtingen die de school heeft en uitspreekt naar alleleerlingen. Doordat de school actief zoekt naar verbinding en dialoog in de wijk met verschillende partijen, speelt zij een belangrijke schakel in de ontwikkeling en de kansen die juist deze leerlingpopulatie nodig heeft.

Terug naar boven