Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naast de methode gebonden toetsen worden twee keer per jaar, vanaf groep 3, Cito Leerling in Beeld toetsen afgenomen volgens vooraf vastgestelde toets kalender. De resultaten worden op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau geëvalueerd door leerkrachten, ib-er en directeur.
Waar nodig worden er interventies gepleegd en indien nodig worden acties opgenomen in het schooljaarplan/beleid.
Op groepsniveau en leerlingniveau werken we volgens een cyclisch zorgrouteschema, waarin groepsplannen centraal staan. Deze groepsplannen bestrijken een periode van 6 weken van begeleiding en evaluatie. De groepsleerkrachten bespreken de groep met regelmaat door met de ib-er. Betreffende ouders worden tijdig geïnformeerd en ingeschakeld. Na deze periode van 6 weken wordt op schoolniveau nieuw beleid geformuleerd.
Eenmaal per schooljaar worden de resultaten, met de directeuren, besproken op stichtingsniveau (7 basisscholen). Aan de hand van de bevindingen worden er dan op stichtingsniveau beleidsplannen geformuleerd, die in het schooljaar daaropvolgend worden uitgevoerd.
Door invoering van het programma Snappet hebben kinderen direct inzicht en leerkrachten overzicht. Kinderen zien hun voortgang en leren met hun eigen leerdoelen te werken. De leervoortgang van de groep en de individuele leerling is op ieder moment zichtbaar voor de leerkracht. Deze vorm van onderwijs leidt tot betere leerresultaten door verhoogde motivatie en concentratie, hogere productie, directe feedback en meer individuele differentiatie.
In januari ontvangen leerlingen uit groep 8 hun voorlopig schooladvies, waarna in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets volgt. Uiterlijk eind maart ontvangen de leerlingen en hun ouders het definitieve schooladvies. Mochten de resultaten van de doorstroomtoets boven verwachting zijn, dan wordt het advies, na overleg met de ouders, naar boven bijgesteld. Alleen als het niet in het belang van de leerling is, wordt het advies, na motivering, niet gewijzigd.
Er vindt een warme overdracht plaats met scholen van voortgezet onderwijs. Via ons administratieprogramma Parnassys kunnen we de resultaten van onze vertrokken leerlingen blijven volgen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Als openbare dorpsschool voeden we onze kinderen op tot participanten van het dorp, maar zeker ook van de wereld. Dit doen we door structurele inzet van de Kanjertraining. Deze training heeft een preventief karakter en werkt gericht aan het gevoel van veiligheid en vertrouwen in jezelf en in elkaar. We maken hierbij gebruik van het bijbehorende leerlingvolgsysteem, waarbij ook de kinderen een actieve inbreng hebben. Daarnaast voeren de leerkrachten zogenaamde kind gesprekken, waarbij het welbevinden een belangrijk onderdeel van gesprek is. Indien nodig wordt er in nauwe samenwerking met ouders, externe expertise ingeschakeld.
Op schoolniveau is er een Kinderraad actief, die de belangen van onze kinderen behartigt. Zij vertegenwoordigen de groepen en gaan bij de kinderen ten rade wat betreft het totale schoolgebeuren. De kinderraad overlegt met de begeleidende leerkracht tijdens vergaderingen om evt. activiteiten te ontplooien.
Kinderen die meer dan gemiddeld behoefte hebben aan uitdaging en/of verrijking hebben een aangepast aanbod, zowel in de groep als daarbuiten (Flexklas).
Het toezichtkader van de inspectie is aangepast. Scholen worden nu op 3 aspecten beoordeeld. Aangezien we positief door de inspectie beoordeeld worden en de resultaten voldoende zijn, krijgen we een basisarrangement. Dit houdt in dat de inspectie onze resultaten jaarlijks beoordeelt en het reilen en zeilen van de school evalueert met de algemeen directeur van stichting de Mare.