Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vakleerkrachten HVO/GVO:
De vakken Humanistisch Vormingsonderwijs en Godsdienst worden vanaf gr. 5 aangeboden. Ouders kunnen aangeven of zij hun kind één van deze lessen willen laten bijwonen. Mocht geen van deze lessen gevolgd gaan worden, dan worden deze leerlingen opgevangen door hun leerkracht, waarbij lessen m.b.t. wereldgodsdiensten worden aangeboden. De lessen duren 45.min. Jaarlijks kan een nieuwe keuze gemaakt worden. E.e.a is wel afhankelijk van de beschikbaarheid van vakleerkrachten.
Vakleerkracht Spel en bewegingsonderwijs:
Alle groepen krijgen per week 1 les die verzorgd wordt door de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Deze vakleerkracht is aangesteld door de gem. Raalte. Naast deze les verzorgt de groepsleerkracht wekelijks nog 1 les. De onderbouwgroepen krijgen les in de speelzaal, de overige groepen gaan naar de sporthal die in de buurt van school gesitueerd is. Vanaf het voorjaar vervalt 1 gymles en wordt daarvoor in de plaats zwemles aangeboden (vanaf groep 4).
Kindcentrum de Springplank biedt specifieke ondersteuning aan meer begaafde leerlingen. Deze leerlingen gaan naar de flexgroep. Een hiervoor vrijgemaakte leerkracht biedt deze leerlingen uitdagende stof aan op hun niveau. Leerlingen worden uitgedaagd om op onderzoek uit te gaan en problemen op te lossen.
Alle scholen in de gemeente Raalte en Olst-Wijhe maken deel uit van het samenwerkingsverband EPOS. De centrale opdracht is: "het inrichten van een ondersteuningsstructuur waarbij elke leerling die ondersteuning krijgt die hij/zij nodig heeft om, thuis nabij, een ononderbroken ontwikkelingsproces te kunnen doorlopen. Het uiteindelijke doel is het opvangen van zo veel mogelijk kinderen in de reguliere basisschool." Uit het Perspectief op school (POS) van Kindcentrum de Springplank blijkt waar de mogelijkheden en de grenzen wat betreft de ondersteuning binnen de school liggen. Het document POS ligt ter inzage op school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Periodiek worden leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte besproken. Dit gebeurt m.n. na Cito toetsen. Er wordt voor een periode van 6 weken een programma samengesteld, waarbij getracht wordt de hiaten op leergebied weg te werken. Na deze periode wordt er weer getoetst en zo nodig een vervolgprogramma opgesteld. Ook de komende jaren zullen we deze procedure volgen. Daarnaast zullen onze specialisten zich blijven ontwikkelen door scholing, zodat zij de collega's kunnen ondersteunen om leerlingen met extra onderwijsbehoefte verder te helpen in hun ontwikkeling. Ook zullen leerkrachten die geen specialist zijn, scholingen volgen om zich verder te ontwikkelen, zodat zij nog beter in staat zijn om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden in hun leerproces.
Op Kindcentrum de Springplank creëren kinderopvang en onderwijs samen een ontwikkelomgeving waar kinderen van 0 tot 13 jaar naar eigen behoefte hun talenten en creativiteit in brede zin kunnen ontwikkelen en zich kunnen ontplooien tot volwaardige, evenwichtige, sociale burgers met een breed palet aan vaardigheden. Dit gebeurt in een omgeving waar alle kinderen gezien en gehoord worden.