Kindcentrum De Ontdekkers

De Hucht 6 1851 ZC Heiloo

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school gebruikt het NIO (Nederlands Intelligentieonderzoek voor het Onderwijs) om naast observaties en de gegevens van het Cito Leerlingvolgsysteem een gedegen advies voor het voortgezet onderwijs te kunnen uitbrengen. De NIO geeft een indicatie van de intelligentie en het Cito LOVS meet een deel van de schriftelijke taal- en rekenvaardigheden.

Als school voor ontwikkelingsgericht onderwijs vinden we de brede ontwikkeling van kinderen erg belangrijk. Naast de taal- en rekenvaardigheden die middels Cito LOVS en de eindtoets worden getoetst, besteden we dan ook veel aandacht aan vaardigheden als spreken, luisteren, verschillende soorten teksten schrijven, het flexibel toepassen van de geleerde taal- en rekenvaardigheden, kritisch en probleemoplossend denken, communiceren, samenwerken, onderzoeken, ondernemen, plannen, creativiteit, ict-vaardigheden, studievaardigheden en burgerschap. Deze brede vaardigheden worden niet getoetst middels het Cito LOVS of de eindtoets, maar spelen wel een belangrijke rol in het  schoolsucces in het voortgezet onderwijs en daarna.

De eindopbrengsten voor taal en rekenen komen op individueel niveau veelal overeen met de opbrengsten uit het leerlingvolgsysteem en de uitslag van de NIO. Omdat we een kleine school zijn, wordt het gemiddelde niveau gebaseerd op een kleine groep leerlingen (in de afgelopen schooljaren respectievelijk 6, 9 en 12 leerlingen).


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kinderen worden door de groepsleerkrachten nauwkeurig in hun ontwikkeling gevolgd. Alle groepen gebruiken hiervoor het observatie-en registratiesysteem HOREB. In groep 3 t/m 8 worden er naast de observaties ook toetsen ingezet om na te gaan hoe de ontwikkeling van ieder kind verloopt en hierop adequaat in te spelen. Daarnaast maken wij gebruik van het CITO Leerlingvolgsysteem. In dit systeem zitten landelijk genormeerde, objectieve toetsen. Volgens een vast schema worden de leerlingen twee keer per jaar getoetst op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we het Leerlingvolgsysteem KanVas, dat o.a. het welbevinden, de motivatie en de veiligheidsbeleving van kinderen in beeld brengt. Tijdens de tienminutengesprekken wordt de ontwikkeling van de leerling, besproken met de ouders en kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 ontvangen de kinderen in februari hun ver voorlopige advies voor het VO. Aan het begin van groep 8 nemen de kinderen groepsgewijs deel aan de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO). In november wordt de uitslag met de ouders en het kind besproken en ontvangt het kind het voorlopig schooladvies. In februari geeft de school het definitieve schooladvies. Dit schooladvies is bindend. Bij het bepalen van het schooladvies kijken we naar de brede ontwikkeling van je kind, zoals welbevinden, werkhouding, taakaanpak, zelfstandigheid, planningsvaardigheden en de cognitieve resultaten door de jaren heen. Als het kind is aangemeld op een VO-school, geeft onze school informatie aan de VO-school middels het onderwijskundig eindrapport en de warme overdracht. In april maken de kinderen een landelijke eindtoets (IEP). Als de uitslag van de IEP hoger uitvalt dan het definitieve schooladvies, wordt dit advies heroverwogen door de school. Bij een lagere uitslag van de IEP blijft het schooladvies staan. Jaarlijks is er contact tussen de mentoren van de brugklassen en de groepsleerkracht van groep 8 om de vorderingen van de kinderen te blijven volgen.   

De inspectie beoordeelt jaarlijks of de kinderen van onze school op een niveau presteren dat van hen mag worden verwacht. Als school monitoren we het effect van onze adviezen, door jaarlijks na te gaan of oud leerlingen nog onderwijs volgen op het niveau dat we hebben geadviseerd. Omdat we een kleine school zijn, wordt het percentage met een bepaald uitstroomniveau gebaseerd op een kleine groep leerlingen (in 2021-2022 ging het om 6 leerlingen). 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Ontdekkers :

  • zetten we de ramen en deuren naar de wereld open
  • gebruiken we onze nieuwsgierigheid en talenten
  • gaan we op onderzoek uit
  • zie je ons ondernemen
  • presenteren we waar we trots op zijn
  • leren we met en van elkaar.

Iedereen mag, wil en kan meedoen. Tijdens het samenwerken communiceren we om elkaar te begrijpen en te leren van en met elkaar. We doen er alles aan om te zorgen dat De Ontdekkers  een plek is, waar iedereen zich veilig voelt.

Een veilige en goede sfeer in de school is de basis voor ontwikkeling. We realiseren dit door het creëren van rust en structuur in de school. Aandacht voor burgerschap, groepsvorming, onderling vertrouwen, samenwerking, samen spelen en elkaar helpen  staan daarbij centraal. We maken hiervoor, naast onze ontwikkelingsgerichte werkwijze, onder andere gebruik van de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • emotioneel vrij zijn
  • zelfvertrouwen hebben
  • nieuwsgierig zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven