Kindcentrum De Ontdekkers

De Hucht 6 1851 ZC Heiloo

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Ontdekkers

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van de leerkracht regelen we zo mogelijk vervanging door een eigen teamlid of een leerkracht uit de invalpool van Blosse.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Ontdekkers werken we ontwikkelingsgericht. Binnen thema's leren de kinderen in samenhang de basisvaardigheden en leren ze vaardigheden als samenwerken, onderzoeken, ondernemen en presenteren. 

We werken met combinatiegroepen, waar de kinderen de dag starten en afsluiten, lezen, eten en drinken, gymmen en waar de Kanjerlessen en kringgesprekken plaatsvinden. Ook een groot deel van de thematische activiteiten, instructies en verwerking vindt plaats in de combinatiegroep.

Speel-leer-werktijd: tijdens de blokken waarin we spelen, leren en werken, wordt er regelmatig groepsdoorbroken gewerkt. We kijken daarbij naar interesse, vaardigheden en niveau van het kind. 

Veiligheid, rust en structuur zijn de basisprincipes in ons kindcentrum die het bovenstaande mogelijk maken. De afspraken en structuren zijn bekend bij de kinderen en de leerkrachten stemmen regelmatig met elkaar af over de leerstof en de ontwikkeling van de kinderen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elke dag start in de kring. De kinderen lezen alleen of samen met een ander kind een boek, waarna de dagroutines worden behandeld en een gezamelijke taal-, reken- of muziekactiviteit plaatsvindt, gekoppeld aan het thema. Na de kring is er speelwerktijd, waarbij de kinderen gekoppeld aan het thema in verschillende hoeken allerlei activiteiten doen, gericht op spel, onderzoek, taal, rekenen, constructie en creatieve vorming. Na een eet- en drinkmoment wordt er buiten gespeeld. Daarnaast is er minimaal 2 keer per week bewegingsonderwijs in de speelzaal. Na de lunch is er een herhaling van de hierboven beschreven activiteiten.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het ontwikkelingsgericht onderwijs op De Ontdekkers voldoet aan de kerndoelen en er is ruime aandacht voor burgerschap. Wij bieden de vakgebieden in samenhang aan binnen de thema's. Dit betekent bijvoorbeeld, dat wereldoriëntatie altijd wordt aangeboden in combinatie met taalonderwijs. Het opbouwen van een sociaal-culturele praktijk bij elk thema zorgt ervoor dat het kindcentrum een oefenplaats is waarin de kinderen steeds actief meedoen in de democratische samenleving.

De themakeuzes zorgen ervoor dat kinderen in aanraking komen met zaken als duurzaamheid, technologie en globalisering en onze werkvormen binnen de thema's zorgen voor het opdoen van ruime ervaring met kritisch denken over- en reflecteren op deze thema's.

De onderwijstijd wordt als volgt ingevuld:

We starten de dag met een dagopening en met lezen. Dan volgt taal, rekenen en wereldoriëntatie. Daarbij worden thematische activiteiten afgewisseld met instructies en het inoefenen van vaardigheden. Er wordt zowel handelend en bewegend geleerd als mondeling, schriftelijk en digitaal. Kunstzinnige en creatieve vorming, muziekonderwijs, burgerschap, levensbeschouwing, Engels en aandacht voor een gezonde leefstijl hebben een vanzelfsprekende plaats binnen onze thematische werkwijze. In groep 7-8 krijgen de kinderen daarnaast wekelijks Engelse les. In de hele school wordt bewegingsonderwijs gegeven volgens de geldende richtlijnen.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze reguliere aanpak is gebaseerd op de uitgangspunten van het ontwikkelingsgericht onderwijs. In alle opzichten is deze aanpak erop gericht dat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en leren. Hiermee stimuleren we de ontwikkeling (het leren van kinderen) en proberen we belemmeringen in de ontwikkeling/het leren te voorkomen. We maken werk van een sterk pedagogisch en didactisch klimaat. Dit betekent niet dat we belemmeringen altijd kunnen voorkomen. We willen (mogelijke) belemmeringen in het leren/de ontwikkeling van een kind vroegtijdig signaleren. Daarvoor hebben we een ‘handelingsgerichte ondersteuningsstructuur’ ingericht. Onze ondersteuningsstructuur sluit aan op de werkwijze van ons samenwerkingsverband Passend primair onderwijs Noord-Kennemerland.

Dat wat onze school aan kinderen kan bieden zónder extra ondersteuning van buiten, valt onder de basis- en lichte ondersteuning. Deze wordt bepaald door wet- en regelgeving én door onze ambitie en visie. Het schoolondersteuningsprofiel bevat een aantal wettelijk bepaalde elementen – bijvoorbeeld het pestprotocol – en 10 clusters van onderwijsbehoeften. Een cluster met de daarbij horende aanpak heet een arrangement. Daarnaast laten we met het schoolondersteuningsprofiel zien waarin we ons verder willen ontwikkelen. Het ondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij vinden het belangrijk onze expertise voortdurend bij te houden en verder te ontwikkelen. Dit doen wij o.a. door jaarlijkse nascholing en deelname aan verschillende netwerken en leergemeenschappen. 

In schooljaar 2023-2024 gaan teamleden de volgende scholing volgen:

  • Intern begeleider als kwaliteitscoördinator;
  • Leescoördinator;
  • VVE Startblokken;
  • Met Sprongen Vooruit (rekenonderwijs);
  • Zin In Lezen (ontwikkelingsgericht leesonderwijs).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Ontdekkers is een ontwikkelingsgericht kindcentrum met een eigen kinderopvang 0-4 jaar en peuteropvang. Er wordt, net als op de school, ontwikkelingsgericht gewerkt vanuit thema’s die passen bij de belevingswereld van de kinderen. De pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groep 1-2 creëren een veilige, warme, rijke en uitdagende speel-leeromgeving voor het jonge kind. Door de warme overdracht tussen de pedagogisch medewerkers en leerkrachten ontstaat er een doorgaande lijn in de ontwikkeling van elk kind. Dit maakt de overstap van de peuters naar groep 1 vanzelfsprekend, soepel en veilig voor het kind.

Terug naar boven