Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
De Ontdekkers heeft bewust gekozen voor een continurooster.
Waarom een continurooster:
- De groepsleerkracht is de hele schooldag het vaste gezicht voor de kinderen. Dit geeft rust, veiligheid en structuur.
- Alle kinderen eten op school. Dit bevordert het gemeenschapsgevoel en draagt bij aan de sociale vaardigheden.
- De kinderen blijven de hele schooldag in het schoolritme, waardoor het opstarten van de lessen na een pauze soepeler verloopt.
- Er is voor ouders en verzorgers één brengmoment en één ophaalmoment.
- Er zijn minder verkeersstromen van en naar school (2x in plaats van 4x). Dit komt de veiligheid van de kinderen ten goede.
- Kinderen hebben na schooltijd langer tijd om te spelen, sporten etc.
Een veilige en goede sfeer in het kindcentrum is de basis voor de ontwikkeling. We realiseren dit door het creëren van rust en structuur. Aandacht voor groepsvorming, onderling vertrouwen, samenwerking, samen spelen en elkaar helpen staan daarbij centraal.
Bij sociale veiligheid gaat het niet alleen om het feit dat kinderen, ouders, personeel, vrijwilligers en stagiaires veilig zijn, maar ook dat ze zich veilig voelen. Daarom wordt er voortdurend gewerkt aan veiligheid en wordt de veiligheidsbeleving gemonitord. Deze aanpak is erop gericht kinderen, ouders, personeel, vrijwilligers en stagiaires een veilige omgeving te bieden. De Kanjertraining speelt hierbij een belangrijke rol (zie uitleg over Kanjertraining).