Basisschool De Heihorst

Pater van Donstraat 2 A 6089 NP Heibloem

Schoolfoto van Basisschool De Heihorst

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De groep leerlingen die jaarlijks groep 8 verlaat is relatief klein. Daardoor heeft de score van één leerling verhoudingsgewijs veel invloed op de gemiddelde score. In de schooljaren 20-21, 21-22 en 22-23  zaten er respectievelijk 9, 7 en 6 leerlingen in groep 8. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met een beredeneerd aanbod van activiteiten afgestemd op de mogelijkheden en behoeften van kinderen. De leerkrachten registreren de beheerste doelen in 'Mijn kleutergroep', waarmee zij een goed zicht krijgen op de ontwikkeling van ieder kind. Deze ontwikkeling wordt met ouders besproken tijdens oudergesprekken. De leerkrachten maken groepsplannen en groepsoverzichten die zij gebruiken bij hun dagelijks handelen in de klas.

In groep 3 t/m 8 worden methode gebonden en niet-methode gebonden toetsen afgenomen. De volgende vakgebieden worden getoetst: technisch lezen (DMT en AVI), rekenen en wiskunde, spelling en begrijpend lezen (DIA toetsen).

Om een goed beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling vullen we jaarlijks het leerlingvolgsysteem van SCOL (sociale competentie observatielijst) in. Vanaf groep 6 vullen ook de leerlingen zelf de SCOL in.

Na iedere toetsperiode worden de groepsplannen van rekenen, spelling en lezen geëvalueerd en bijgesteld. Ook wordt beschreven welke aanpak passend is voor de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het begin van het schooljaar krijgen (de ouders van) de leerlingen uit groep 8 een voorlopig advies. Na de eindtoets/doorstroomtoets worden de adviezen indien nodig nog bijgesteld.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten. We proberen een omgeving te realiseren waar kinderen op hun talenten worden aangesproken en zich als uniek persoon mogen en kunnen ontplooien. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Ontdekken & kiezen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij elk bestuur van scholen in Nederland voert de Inspectie van het Onderwijs minstens één keer in de vier jaar een onderzoek uit.

In het najaar van 2022 was het bestuur Stichting Katholiek Basisonderwijs Meijbloeml aan de beurt. De inspectie heeft onderzocht of het bestuur zorgt voor onderwijs van ten minste voldoende kwaliteit en of het bestuur financieel in staat is om ook in de toekomst het onderwijs te blijven verzorgen. Op bestuursniveau heeft de inspectie documenten bestudeerd en gesprekken gevoerd over de kwaliteitszorg en het financieel beheer. Op schoolniveau heeft de inspectie gekeken of het beeld dat het bestuur heeft van de school klopt. Ook is er gekeken of datgene wat het bestuur wil bereiken ook te zien is in de scholen.

Terug naar boven