Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van De Heihorst bestaat uit 6 leerkrachten en 1 onderwijsassistente die allemaal in deeltijd werken. Eén leerkracht is tevens Intern Begeleider en zij bewaakt samen met de directeur de extra aandacht die sommige kinderen met speciale behoeften nodig hebben. Bovendien heeft zij een ondersteunende taak naar de overige groepsleerkrachten.
Enkele leerkrachten hebben een specialisatie, bijvoorbeeld op het gebied van het jonge kind of gedrag. We werken ook samen met collega's van Den Doelhof die op andere terreinen een specialisatie hebben.
De muzieklessen worden mede verzorgd door een vakleerkracht muziek. De gymlessen worden gegeven door de eigen leerkrachten, soms met ondersteuning van een sportleraar in opleiding. We bieden stagiaires van de PABO en opleidingsinstituten voor onderwijsassistenten de mogelijkheid op onze school hun praktijkopleiding te volgen.
Het onderwijsondersteunend personeel bestaat uit een conciërge en een interieurverzorger.Omdat het aantal leerlingen per jaargroep klein is, zitten de leerlingen in gecombineerde groepen bij elkaar: groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8. Door procesgericht onderwijs te bieden, ontwikkelen de leerlingen zich in hun eigen tempo. Een hoge betrokkenheid en welbevinden zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen.
Wat bedoelen we met procesgericht onderwijs?
Uit: Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs met 6 – 12-jarigen
Door: Ferre Laevers en Ludo Heylen, 2019‘Kinderen mogen verschillen. Daardoor mag ook zowel hun leertraject als hun begin- en eindpunt verschillen. Niet alle kinderen hoeven op hetzelfde moment en op dezelfde leeftijd hetzelfde te kunnen. Niet elk kind heeft evenveel instructie of oefening nodig. Als je je aanpast aan de mogelijkheden van elk kind, dan zorgt dat voor meer betrokkenheid, meer motivatie en dus betere condities om de minimale eisen van het curriculum te halen.
Onderwijs gaat over kinderen in ontwikkeling brengen, kinderen uitdagen, kinderen laten genieten van hun leerproces, kinderen verrijken, kinderen motiveren. Daarom moet je klassikale instructies zo kort mogelijk houden. Zo kun je de kinderen snel aan het werk zetten met de oefeningen die hen uitdagen en doen groeien.
Het is belangrijk ervoor te zorgen dat het kind ervaart dat het zijn eigen handelen onder controle heeft, dat het ervaart dat het op eigen tempo aan het groeien is, dat het ervaart dat het een mooi proces aan het volgen is’.
In groep 1/2 is de onderwijstijd inclusief de ochtendpauze 25 u. per week. Wij hebben als visie dat leerlingen in groep 1/2 vooral leren door te spelen en dit samen te doen. Welbevinden, betrokkenheid, competentie en autonomie staan hierin centraal. Deze pijlers zijn de basis om tot leren te komen. De groepsleerkracht stemt zijn of haar handelen af op de behoeften van de (individuele) leerlingen.
Er wordt gewerkt vanuit een beredeneerd aanbod vanuit de leerlijnen in 'Mijn Kleutergroep'. Door aan te sluiten bij de interesses en ontwikkeling van de leerlingen, doelen te stellen en daarop activiteiten te plannen, worden kleuters ondersteund in hun ontwikkeling. De thema’s passen bij de belevingswereld van de kinderen. Door het bieden van een betekenisvolle leeromgeving, worden de leerlingen op het gebied van de taal-, reken- en schrijfontwikkeling gestimuleerd.
Doordat de kinderen in heterogene kleine groepen zitten, kan de tijd per vakgebied per week anders worden ingevuld. In het schema gaat het om het gemiddelde per week.
Het uitgangspunt van SKBM is dat kinderen op de basisschool in hun eigen dorp naar school kunnen gaan. De Heihorst biedt veel mogelijkheden om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. Het kan echter voorkomen dat we moeten concluderen dat dit alles niet voldoende is om de ontwikkeling van een bepaald kind naar tevredenheid te laten verlopen. Als dit het geval is, zal er samen met de ouders een procedure worden gestart die leidt tot het samenstellen van een speciaal onderwijsarrangement op onze eigen basisschool, het zoeken van een andere basisschool of het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring voor SBO of SO. Voor meer informatie over passend onderwijs binnen ons samenwerkingsverband zie https://www.swvpo3102ml.nl.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met het hele team volgen we dit schooljaar (23-24) een studiedag 'Pedagogische grondhouding', verzorgd door 'Tweemonds'. Tevens worden we door 'Tweemonds' ondersteund in de ontwikkeling van het procesgericht werken. Op de studiedagen wordt het programma steeds afgestemd op de lopende schoolontwikkelingen.
Bij SKM/De Heihorst is er voor jonge kinderen een extra aanbod, genaamd Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Het doel van VVE is om achterstanden op het gebied van taalontwikkeling te bestrijden. Kinderen die hiervoor in aanmerking komen starten met het VVE aanbod op de peutergroep en gaan hiermee door op de basisschool totdat ze naar groep 3 gaan. Ze krijgen extra aandacht van de pedagogisch medewerker/leerkracht op het gebied van spel en taal en sluiten hiermee aan bij het werken met thema’s vanuit een ontwikkelingsgerichte en inhoudsrijke didactiek.
Voorafgaand aan de start van de basisschool vindt er voor kinderen met een VVE-verklaring een extra warme overdracht plaats. U bent als ouder altijd op de hoogte van de informatie die wordt uitgewisseld. Gedurende het schooljaar zijn er verschillende overlegmomenten tussen school en kinderopvang over praktische en inhoudelijke afstemming. Waar mogelijk worden er gezamenlijke activiteiten georganiseerd (voorleesontbijt, buitenspel, kerstactiviteit).