Basisschool Emmaus

Dr Saal van Zwanenbergln 115 5384 BV Heesch

Schoolfoto van Basisschool Emmaus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is geen examen, je kunt niet slagen of zakken hiervoor. Wij vinden de resultaten van de eindtoets belangrijk, maar hechten meer waarde aan het advies van de school. Ons advies komt tot stand in nauwe samenwerking tussen, leerkrachten van de groepen 8, IB-er, leerkrachten van de groepen 7, directie en de leerkrachten van de groepen 6. Ons streven is, om ieder jaar boven het gemiddelde van hetzelfde type scholen te scoren. Als de leerling op de toets beter scoort dan het advies van de leerkracht, dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van leerlingen op onze school goed te volgen, verzamelen de leerkrachten voortdurend informatie. Daarvoor gebruiken we eigen observaties, KIJK!, methodetoetsen, Cito LOVS en Scoll. Ook informatie vanuit de startgesprekken met ouders en overdracht vanuit de voorschool of vorige leerkracht wordt meegenomen om goed af te kunnen stemmen wat het kind nodig heeft.   

Schooljaar 23-24 gaan we onder begeleiding van een extern deskundige inzetten op onze vaardigheden op het gebied van de analyse van de observaties en toetsgegevens van onze leerlingen. We leren Data te Duiden, daaraan Doelen te koppelen om daarmee aan de slag te gaan, te Doen. Dit noemen we het 4-D traject. Tijdens de groepsbesprekingen worden de opbrengsten en het door de leerkracht opgestelde groepsplan ( Data- Duiden-Doelen-Doen) besproken. Op basis van de observatie van de leerkracht en de behaalde resultaten bij methodegebonden en cito toetsen komen we tegemoet aan de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schoolkeuze
Op het einde van de basisschool moet een keuze voor voortgezet onderwijs worden gemaakt. Welke school en welke vorm van voortgezet onderwijs is het meeste geschikt voor uw kind? De schoolkeuze wordt gemaakt door de ouders samen met hun kind. Daarbij kunt u zich laten adviseren door de school. Op de informatieavond Voortgezet onderwijs voor ouders van groep 7 en 8 vertellen we welke mogelijkheden er zijn.
De aanmelding wordt door de ouders zelf op de desbetreffende school gedaan. Om uw kind aan te kunnen melden op een school voor voortgezet onderwijs heeft u altijd een onderwijskundig rapport nodig, ondertekend door ouders en school. Deze zal de leerkracht invullen en met u bespreken tijdens het oudergesprek in februari.

Advies van de school
Het advies van de groepsleerkracht, de interne begeleider en de directeur van de school is belangrijk bij een schoolkeuze. Zij hebben een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Het schooladvies is gebaseerd op leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode. Daarbij zijn niet alleen de vorderingen op school belangrijk, maar ook de gegevens over:
- de belangstelling voor verschillende zaken
- de motivatie
- het maken en plannen van het huiswerk
- de capaciteit om zelfstandig vraagstukken op te lossen
- de behoefte aan hobby's en vrije tijd
- een mogelijke voorkeur om ergens actief mee bezig te zijn en iets om handen te hebben
Uiteindelijk streven we ernaar om het kind te begeleiden naar het voortgezet onderwijs dat voor hem of haar het meest geschikt is.
Wij hanteren de kalender behorend bij het Samenwerkingsverband 30.06. Informatie over open dagen, aanmeldingsdagen en toelatingscriteria voor het VO vindt u op de site van de betreffende scholen.

Procedure
Op grond van de kalender van het Samenwerkingsverband 30.06 hebben wij de volgende procedure opgesteld:
- Ouder/ kind-gesprekken groep 7 november: oriënterend gesprek. Eerste verkenning richting voortgezet onderwijs.
- Ouder/ kind-gesprekken groep 7 juni/juli: eerste voorlopig advies.  De school formuleert een voorlopig advies en deelt dit mondeling en schriftelijk aan de ouders mede. Ook de wens van de ouders en de leerling wordt vastgelegd in dit document. Tijdens dit gesprek wordt de toelichting besproken en genoteerd.
- Facultatieve oudergesprekken groep 8 november: bijstelling of bevestiging van het voorlopig advies.  De school formuleert bijstelling of bevestiging van het schooladvies en deelt schriftelijk aan de ouders en de leerling mede. Bij een verandering van het schooladvies worden ouders en kinderen door de leerkracht uitgenodigd voor een gesprek. Natuurlijk kunt u als ouders ook een gesprek aanvragen bij de leerkracht.
- Ouder/kind gesprekken groep 8 februari: Ouders ontvangen het definitieve advies in de vorm van een onderwijskundig rapport. Dit rapport gebruiken ouders voor de aanmelding op het voortgezet onderwijs. Het is mogelijk dat het definitieve advies afwijkt van het voorlopig advies.

Aanmelden in maart
Voor leerlingen die naar de gemeente Oss en Bernheze uitstromen kan er digitaal worden aangemeld, maar wordt er daarnaast ook gevraagd om een papieren versie van het onderwijskundig rapport. Op de site van de school staat welke formulieren nodig zijn bij aanmelding. U kunt maar op één school aanmelden binnen regio Oss. De school voor voortgezet onderwijs bepaalt of de leerling toegelaten wordt en op welke locatie. De school voor voortgezet onderwijs brengt u schriftelijk op de hoogte als uw kind wordt afgewezen. Vervolgens neemt u contact op met de school voor voortgezet onderwijs die u als tweede keuze heeft.

Doorstroomtoets
Voor alle leerlingen in het reguliere basisonderwijs is het verplicht om een eindtoets te maken. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Na afname ontvangt de school voor iedere leerling een leerling-rapport op papier. Hierin worden de resultaten per onderdeel weergegeven. Het rapport bevat ook de totaalscore van de leerling en een toelichting daarop ten behoeve van het advies voor het best passende type voortgezet onderwijs. Indien de leerling bij de doorstroomtoets een hogere score haalt dan past bij het schooladvies, dient de school het advies te heroverwegen. Dit moet binnen een week gebeuren. School is verplicht opnieuw naar het advies te kijken. School beoordeelt of het advies naar boven wordt bijgesteld of gelijk blijft. Hierbij dient wel in ogenschouw genomen te worden dat een aanpassing van het schooladvies dan wel aanvulling op het schooladvies niet alleen sec gebaseerd kan worden op basis van de hogere resultaten van de doorstroomtoets. Daarnaast moet de leerkracht ook daadwerkelijk een groei zien in de leerontwikkeling van het kind vanaf februari (het moment waarop de schooladviezen waren bepaald) daarbij ook lettende op de algehele werkhouding, motivatie en inzet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We creëren een veilige, ordelijke leeromgeving waarbij leerlingen zich ondersteund en uitgedaagd voelen. Gedragsverwachtingen vanuit onze kernwaarden zijn expliciet aanwezig in ons onderwijsaanbod en worden betekenisvol aangeleerd aan  leerlingen. De consequenties voor storend gedrag zijn transparant en gaan gepaard met reflectie samen met de leerling. We hebben helpende routines ingericht en een doorlopende lijn waar het gaat om ondersteuning. We investeren in een positieve leerkracht-leerling relatie door bewust tijd en aandacht te creëren aan de start van ieder schooljaar en zo gedurende het schooljaar verder te bouwen. We werken aan de actieve betrokkenheid en zelfstandigheid van leerlingen bij het eigen leerproces. We hebben hiervoor een doorgaande lijn van ondersteuning ingericht waarbij we vanuit de onder- naar bovenbouw naar zelfregulering toewerken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Voor schooljaar 2016-2017 heeft Emmaus weer het basisarrangement toegewezen gekregen.

Het laatste inspectierapport van maart 2016 is de moeite van het lezen waard.

Terug naar boven