Social Schools
Wij communiceren met ouders via Social Schools. Daarbij maken we gebruik van de vele mogelijkheden die Social Schools biedt zoals: het ontvangen van berichten, het plannen van de oudergesprekken, intekenlijsten voor activiteiten, verlofaanvragen en ziek- en beter meldingen. Social Schools werkt met een app op de telefoon en ook op de computer.
Digimaus
We brengen ongeveer 1 keer per 6 weken onze nieuwsbrief uit: de “Digimaus”. Deze wordt alleen digitaal verstrekt. Mensen kunnen zich aan- en afmelden via de website van de school. Het bevat actuele informatie, zowel voor ouders als kinderen.
Oudergesprekken
Er zijn een aantal vastgestelde contactmomenten met ouders:
De kinderen in groep 1-2 krijgen twee maal per jaar een rapport mee naar huis, waarin de KIJK-ontwikkelingslijsten zijn opgenomen. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen twee maal per jaar een rapport mee naar huis. Het is een verslag van het kind betreffende zijn / haar schoolvorderingen, sociaal functioneren in de groep en expressieve vaardigheden.
Startgesprekken: Groep 1 t/m 8 in het begin van het schooljaar. Tijdens dit gesprek worden verwachtingen en doelen met ouders, leerling en leerkracht besproken.
Kennismakingsavond: Groep 1 t/m 8: In september / oktober ouders worden uitgenodigd op school om kennis te maken met elkaar en de leerkracht. Op deze avond worden ook de gedragsverwachtingen naar elkaar uitgesproken.
Rapportgesprekken: Groep 1 t/m 7: eind februari, de week na het rapport. Tijdens dit gesprek met ouder en kind, zal het gaan over het rapport, de cito uitslagen en het evalueren van de eerder afgesproken doelen. Groep 7 zal ook de eerste verkenning richting voortgezet onderwijs bespreken. Groep 8: voor de ouders en kinderen is er medio februari een gesprek over het schooladvies. U krijgt hierover apart bericht. Dit gesprek is niet gekoppeld aan het rapport.
Rapportgesprekken: Groep 1 t/m 6: aan het eind van het schooljaar, na het tweede rapport is er geen standaard gesprek gepland. Deze gesprekken met ouder en kind, worden eventueel in overleg tussen leerkracht en ouders afgesproken. Groep 7 heeft wel een oudergesprek met kind. Tijdens dit gesprek wordt, naast het rapport en de cito, ook het pre-advies besproken.
Aanmelden voor de gesprekken gaat via Social Schools. U ontvangt hiervoor een uitnodiging.
Voor wat betreft de informatieverstrekking aan gescheiden ouders:
Beide ouders hebben recht op informatie over hun kind(eren). De school zal deze informatie op verzoek aan de ouders geven, ook als zij gescheiden zijn en ook als een ouder niet het ouderlijk gezag heeft over het kind. Een ouder zonder ouderlijk gezag heeft dus in principe recht op dezelfde informatie (maar moet daar wel zelf om vragen).Op de scholen van Filios Scholengroep hanteren we de afspraak om de ouder/verzorger bij wie het kind op het huisadres is ingeschreven “actief” te informeren, en de eventuele andere ouder “passief” te informeren. We hebben het hier over de informatie, brieven, rapporten e.d. Het is de bedoeling dat de ouder die de informatie ontvangt de andere ouder op de hoogte brengt van de informatie. Wanneer de ouder bij wie het kind ‘woont’ dit niet doet, dan kan de andere ouder zelf aan de school vragen om rechtstreeks geïnformeerd te worden. Ook kan deze ouder vragen om een apart (rapport)gesprek. Voor dit gesprek zal de ouder dan zelf een afspraak moeten maken met de leerkracht.We gaan er vanuit dat de ouder(s) ons tijdig en zo volledig mogelijk op de hoogte brengt/brengen over relevante informatie betreffende het kind dat op school zit, zoals bijvoorbeeld het ouderschapsplan en omgangsafspraken die van belang kunnen zijn voor de school.
Inzage kinddossiers: Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) hebben ouders recht op inzage in de persoonsgegevens van hun kind(eren) en het gebruik daarvan door de school. Het inzageverzoek dient schriftelijk of per e-mail te worden ingediend. U hoeft niet aan te geven waarom u inzage wilt. De school is verplicht om binnen vier weken schriftelijk of per e-mail te reageren. De school moet ouders op een duidelijke en begrijpelijke manier informeren of en zo ja, welke gegevens gebruikt worden, wat het doel is van het gebruik van deze gegevens en aan wie de gegevens eventueel zijn verstrekt. Ook moet de school betrokkene informeren over de herkomst van de gegevens, als deze bekend is. De persoonlijke werkaantekeningen die de leerkracht als geheugensteuntje gebruikt, vallen niet onder de reikwijdte van het inzagerecht. Ze mogen dan ook niet opgenomen worden in het dossier. Alle dossiers van leerlingen die vertrokken zijn, moeten wettelijk 5 jaar worden bewaard. Daarna worden ze vernietigd.