Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Heterogeen onderwijs team
Wij streven ernaar om de groepen zo klein mogelijk te houden en ons onderwijsteam is heterogeen samengesteld (leerkrachten, onderwijsondersteuners, intern begeleider, stagiaires, externe ondersteuners) om het onderwijsaanbod zo optimaal mogelijk af te stemmen. We werken vanuit een leerstofjaarklassensysteem, waarbij de instructiemomenten op elkaar zijn afgestemd zodat leerlingen kunnen aansluiten bij een passende instructie. De verwerking vindt zowel in de groep als op het leerplein plaats. Tijdens het vak wereldoriëntatie wordt er groepsdoorbrekend gewerkt om onderzoekend en samenwerkend leren te stimuleren.
De flexibele schoolorganisatie maakt het mogelijk om het tekort aan personeel (bij afwezigheid van medewerkers) dusdanig op te vangen dat we lesuitval zoveel mogelijk proberen te voorkomen en de kwaliteit van onderwijs hier niet onder leidt.
Taalstimulering
De doorkijk van onze leerlingpopulatie laat zien, dat op de Broederschool veel kinderen starten met een taalachterstand. Deze leerlingen bieden wij extra ondersteuning door middel van een uitgebreider taalaanbod, naast het taalaanbod dat in de groep gegeven wordt. De activiteiten worden begeleid door een leerkracht, onderwijsondersteuner of logopediste. De intern begeleider zorgt, in afstemming met de leerkrachten, voor een kwalitatief goede invulling van de taalstimulering. De ontwikkeling van deze leerlingen wordt gevolgd tijdens de (voortgangscontrole)besprekingen. De ouders van de leerlingen die deelnemen aan het taalstimuleringsprogramma worden geïnformeerd en uitgenodigd om een keer deel te nemen aan dit extra aanbod. Leren in een betekenisvolle context vormt het uitgangspunt van de taalstimulering. De medewerkers van de groepen 1-2-3 volgen professionalisering t.a.v. meertaligheid.
Schakelklas
We maken gebruik van de subsidieverlening beleidsregel subsidiëring extra leertijd, die de gemeente Heerlen beschikbaar heeft gesteld. Door extra leertijd willen wij het talent van leerlingen met een forse taalachterstand optimaal ontwikkelen, waardoor zij het vervolgonderwijs kunnen volgen dat aansluit bij hun mogelijkheden. De doelgroep bestaat uit leerlingen die een taalachterstand hebben van minimaal één jaar. Elk schooljaar wordt opnieuw bekeken welke leerlingen hier het meeste baat bij hebben. Ouders/verzorgers van deelnemende leerlingen worden vooraf geïnformeerd en gedurende het proces op de hoogte gehouden. Gedurende schooljaar 2023-2024 zal de Schakelklas worden ingezet in groepen 4 en 5 gedurende 10 uur per week. De selectie van de leerlingen gebeurt door de leerkrachten van groep 4 en 5 in afstemming met de Intern Begeleider. De ontwikkelingen van deze kinderen worden gemonitord.
In de groepen 1 en 2 worden de vakken geïntegreerd aangeboden. Tijdens het werken in hoeken zijn er (verlengde) instructies m.b.t. de vakgebieden creatieve vorming, zintuiglijke ontwikkeling, schrijven, wereldoriëntatie, taal en rekenen.
Voor de urenverdeling over de leer- en vormingsgebieden hanteren wij richtlijnen. Deze normen kunnen meer of minder worden afhankelijk van de behaalde resultaten, de kenmerken van de groep en/of de leerstofkenmerken.
Meer informatie vindt u op de website van schoolbestuur
verantwoording verplichte onderwijstijd.
INNOVO - Gronden voor vrijstelling onderwijsactiviteiten.
Het schoolondersteuningsprofiel geeft een realistisch beeld van de ondersteuning en begeleiding die de school momenteel in het kader van Passend Onderwijs kan bieden en hoe deze ondersteuning georganiseerd is. Het schoolondersteuningsprofiel is integraal onderdeel van het schoolplan. Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school de basis voor communicatie met ouders en anderen. Voor meer informatie en de SOP-webversie verwijzen wij naar https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_3520/File/WEB-15YD-Broederschool-PO3106-SOP2021.pdf
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Invoering nieuwe Rekenmethode: Getal en Ruimte Jr.
Invoering nieuwe methode Technisch en Begrijpend Lezen: Blink Lezen
Visie Onderwijs aan het Jonge Kind:
Door een intensieve samenwerking tussen de groepen 1-2 en 3-4, wordt er ingespeeld op de doorlopende ontwikkelingslijn. We dragen samen een verantwoordelijkheid om via werkplezier, betrokkenheid, leermotivatie en onderwijs op maat de opbrengst te vergroten. We leren spelenderwijs van spel naar concreet gericht op plezier en kwalificatie.
Naar aanleiding van de NPO-scan zetten we in op een versterkt VVE-beleid. De Broederschool investeert t.a.v. vroegsignalering-samenwerking Peuteropvang 't Meuleke (POVH)- herinvoering mini-college- taalstimulering- versterken van het koppeloverleg en voorschotbenadering om preventief te anticiperen op de instroom van taalzwakke leerlingen. We werken gericht aan mondelinge taalvaardigheid om de diepte woordenschat van de leerlingen te vergroten. Er is een beredeneerd aanbod waarbij de SLO-doelen leidend zijn en thematisch worden aangeboden vanuit een rijke leeromgeving. Verschillende vakgebieden worden geïntegreerd aangeboden. Ouders worden door middel van themabrieven en tijdens de inloop geïnformeerd over het thema. Er is een intensieve samenwerking met de logopediste, een intensieve aanpak betreffende het woordenschatonderwijs en de leertijd voor taal wordt uitgebreid. De thema's van POVH en de groepen 1-2 zijn op elkaar afgestemd en vanuit een betekenisvolle context wordt een doorlopende ontwikkeling nagestreefd. In groep 3 streven we ernaar om de doelen van de methode VLL aan te bieden binnen het thema van de groepen 1-2. De intern begeleider Jonge Kind werkt samen met de medewerkers van de vroegschool (POVH 't Meuleke) en de voorschool aan vroegsignalering. De professionals volgen een scholingstraject gericht op interactief taalonderwijs en meertaligheid. Er vinden reflectieve practicums plaats tussen de vroegschool en de voorschool.