De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.
Sociale veiligheid
De Broederschool gaat pro actief te werk t.a.v. pesten, daarom investeren we veel in kernwaardengerichtonderwijs. Juffrouw Chantal Habets is op onze school de conflictleerkracht. Zij neemt de coördinerende rol in t.a.v. kernwaardengerichtonderwijs en is het aanspreekpunt voor leerlingen en personeel. Alle kinderen hebben recht op een onbezorgde schooltijd. Deze tijd staat in het teken van ontwikkelen, ontdekken en leren. Leerlingen moeten veilig zijn, zodat ze in staat zijn om te leren en zich te ontwikkelen. Wij willen een sociaal veilige school zijn, waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. Daarom willen wij geen pestgedrag, agressie, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie op onze school. Het is verboden om wapens/ messen mee te nemen naar school. Om een veilig klimaat te waarborgen hebben we een vertrouwenspersoon en is er een klachtenregeling.
Acties op school die bijdragen aan het verhogen van de sociale veiligheid zijn:
- Toepassen van 100% regels (fysieke- en verbale agressie is niet toegestaan);
- Effectieve conflicthantering;
- Sociokring;
- OK-thermometer;
- Uniforme gedragsverwachtingen in klassen, gangen, leerpleinen en de speelplaats gebaseerd op onze kernwaarden: Broederschap, Meesterschap en Blijdschap;
- Gebruik van switch protocol en protocol ongewenst gedrag en internet protocol;
- Belonen van goed gedrag door het uitreiken van tokens.
Sociale media:
In onze op-en-top digitale wereld zijn smartphones en privé-apparaten niet meer weg te denken, ook niet in het klaslokaal. Echter, om de concentratie en het leerproces niet te verstoren, hanteren wij een duidelijke smartphone richtlijn aan de hand van de landelijke richtlijn. Hierin staat dat het gebruik van deze apparaten tijdens onderwijstijd niet is toegestaan, behalve voor onderwijsdoeleinden, medische noodzaak of bij fysieke beperkingen.
Op de Broederschool is het voor leerlingen niet toegestaan om een telefoon mee te nemen. Ouders kunnen een verzoek indienen bij directie, mocht er een medische noodzaak of fysieke beperking zijn. Als er toestemming wordt verleend worden er afspraken gemaakt m.b.t. het opbergen van de telefoon. Als school bepalen we gezamenlijk sancties voor overtredingen, variërend van waarschuwingen tot passende consequenties. Het personeel gebruikt privé-apparaten volgens het algemene beleid, met erkenning van noodzakelijkheid zoals bij Multi-Factor Authenticatie (MFA) om het veilig inloggen in de verschillende privacygevoelige systemen te waarborgen. Het personeel gebruikt de telefoon bij het toezichthouden. Incidenten worden geregistreerd in een app. We hanteren een social mediaprotocol dat jaarlijks wordt besproken met de leerlingen en hun ouders. Ouders dragen de verantwoordelijk om toezicht te houden om de activiteiten van de kinderen op de sociale media.
Goed functionerend Knooppunt onder leiding van de Intern Begeleider:
- Samenwerking met ouders;
- Inzet van het sociaal buurtteam;
- Inzet schoolarts;
- Samenwerking met externen.
Inzet van de leerlingenraad als signalerende functie:
Tijdens de bijeenkomsten van de leerlingenraad wordt het dashboard van de oké-thermometers besproken en de naleving van de regels m.b.t. het kernwaardengericht onderwijs. Indien nodig worden acties geformuleerd en nagevolgd.
Handle with Care
De Gemeente Heerlen neemt met alle Heerlense scholen deel aan het project Handle with Care. Als de politie vanwege huiselijk geweld bij een gezin thuis is geweest, dan wordt de school hierover geïnformeerd. De werkwijze is simpel. Als de politie aan de deur komt vanwege huiselijk geweld in een gezin met kinderen, dan stuurt het een Handle with Care signaal naar Veilig Thuis, die het op haar beurt weer doorgeeft aan leerplicht. Dit signaal bevat alleen de naam en geboortedatum van het kind en het codewoord Handle with Care. Leerplicht stuurt dit signaal door naar de juiste school zodat de leraar voor het begin van de les weet dat deze leerling extra aandacht en steun kan gebruiken. Voor meer informatie kunt u terecht bij de directie en op de volgende website: www.augeo.nl
Fysieke veiligheid
Het schoolgebouw voldoet aan de huisvestingseisen volgens de Arbowet en het landelijk bouwbesluit van het Ministerie van VROM. In deze Arbowet zijn onder andere eisen gericht op een verantwoorde inrichting van het gebouw, omgang met gevaarlijke stoffen, brandveiligheid en algemene veiligheid opgenomen. Op onze school heeft juffrouw Chantal Habets de rol van veiligheidscoördinator en preventiemedewerker. Zij wordt daarin ondersteund door een preventiemedewerker op bovenschools niveau. Onze speelplaats is in schooljaar 2016-2017 volledig vernieuwd. Onze speeltoestellen voldoen momenteel aan de wettelijke regeling ‘Besluit veiligheid van attractie- en speeltoestellen’. Dat besluit stelt onder andere eisen aan het ontwerp, het fabricageproces en aan onderhoudswerkzaamheden. Op grond van de Arbowet:
- voeren wij verzuimbeleid, inclusief verzuimbegeleiding;
- stellen we voldoende bedrijfshulpverleners aan;
- zijn we in het bezit van een goedgekeurde risico-inventarisatie en evaluatie;
- leven we de brandveiligheidsvoorschriften na;
- melden we ongevallen met ernstig letsel direct aan de arbeidsinspectie.
Diverse leerkrachten zijn BHV-geschoold. In het veiligheidsprotocol staat vastgelegd welke acties de BHVers ondernemen indien er een calamiteit is. Twee keer per jaar organiseren wij een ontruimingsoefening om deze acties in de praktijk te testen. Specifieke aandacht willen wij besteden aan onze procedures bij het afgaan van het luchtalarm. Wij sluiten ramen en deuren, zetten de ventilatie uit en zetten de radio aan. Ouders blijven wij informeren via de digitale weg: ISY, website, e-mail en Facebook. Wij willen de deur niet onnodig openmaken tijdens een calamiteit. Dit heeft invloed op de veiligheid van alle leerlingen. De grootste gevaren zijn namelijk niet altijd zichtbaar. Wij rekenen op de medewerking van ouders.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van schoolbestuur Innovo: https://www.innovo.nl/sociale-veiligheid-op-school.html
Verkeersveiligheid
We besteden aandacht aan de verkeersveiligheid rond onze school. Leerlingen krijgen lessen aangeboden en er vinden praktijkmomenten plaats. We nemen deel aan het aanbod van ROVL. De gemeente Heerlen heeft een onderzoek uitgevoerd naar de verkeersveiligheid rondom BMV Molenberg. Er zijn acties uitgevoerd n.a.v. dit onderzoek. Zo is er een veiligheidszone rondom de school ingericht en zijn er zebrapaden aangelegd.