Broederschool

Kerkraderweg 7 6416 CC Heerlen

  • Schoolfoto van Broederschool
  • Schoolfoto van Broederschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tot en met schooljaar 2019-2020 heeft de onderwijsinspectie gewerkt met specifieke schoolgroepen, waarbij het leerlingengewicht automatisch in de eindscore was inbegrepen. Vanaf schooljaar 2020-2021 werkt de onderwijsinspectie met schoolwegingen (de Broederschool 36,7) waarbij de referentieniveaus 1F en 1S/2F als uitgangspunt worden genomen bij de uiteindelijke beoordeling.

Ten aanzien van de beoordeling van de eindopbrengsten hanteert de onderwijsinspectie, op basis van de vastgestelde weging, het gemiddelde van de laatste 3 schooljaren bij de referentieniveaus 1F en 1S/2F.

Schoolweging Broederschool: 36.59 

1F:              96,9% (signaleringswaarde is 85%- landelijk gemiddelde is 93%) 

1S/2F:         50% (signaleringswaarde is 85% -landelijk gemiddelde is 49,5%) 

Wij scoren in mate aan de gestelde eisen van de onderwijsinspectie. We streven als school naar resultaten die schoolbreed liggen rondom het landelijk gemiddelde (LG) behorende bij de betreffende schoolweging.

Referentieniveaus

  • Referentieniveau 1F: taal en rekenen worden voldoende beheerst.
  • Referentieniveau 1S/2F: taal en rekenen worden ruim voldoende tot goed beheerst.

De verwachtingen zijn dat de meeste leerlingen aan het einde van groep 8 referentieniveau 1F bereikt hebben. Als dit nog niet haalbaar is zullen deze leerlingen dit waarschijnlijk in het begin van de middelbare school bereiken. Jaarlijks maken wij een analyse van de Eindtoets en desbetreffende opbrengsten. Op basis van deze analyse worden en acties uitgevoerd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Broederschool meten we de tussenresultaten door:

  • Lesobservaties (formatief handelen).
  • Resultaten van de methode-gebonden toetsen.
  • De resultaten van de Cito-toetsen.

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van het leerlingenvolgsysteem Leerling in Beeld. De leerkracht maakt (in overleg/ samenspraak) met de Intern Begeleider een gerichte analyse van de toetsen, waarna de gegevens op basis van de beschikbare informatie, worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens besproken binnen de unit/ op teamniveau. Op basis hiervan worden leerdoelen geformuleerd en lesactiviteiten gekozen.

Onze school heeft de afgelopen jaren gewerkt aan borging en verbetering van de beoogde kwaliteit van ons onderwijs. Dit heeft geleid tot:

  • Diepteanalyse: de groeps- en trendanalyses worden jaarlijks uitgevoerd en besproken met het team.
  • Collegiale consultaties m.b.v. het reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en de kwaliteitskaarten.
  • Klassenconsultaties MT-leden m.b.v. reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en het Triqs observatiesysteem en de kwaliteitskaarten.
  • Verdieping m.b.v. praktijkdagen rekenen en lezen.
  • Het bespreken van de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers met directie/ met elkaar volgens opgestelde kwaliteitskaart.
  • Formatief handelen: Keuzes durven te maken m.b.t. de doelen die vanuit deze methode worden aangeboden en doelen gebaseerd op leerlijnen.

De schoolzelfevaluatie laat zien dat er kansen zijn om de opbrengsten t.a.v. de vakgebieden rekenen, (technisch/ begrijpend) lezen en spelling te verhogen. Gedurende schooljaar 2023-2024 gaan we aan de slag met het Masterplan: basis op orde. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doordat we werken met samenwerkende groepen zijn meerdere professionals betrokken bij de ontwikkeling van de leerlingen en is er structureel overleg tussen de professionals m.b.t. de ontwikkeling en de resultaten van de leerlingen. Het schooladvies is een gezamenlijk advies waarbij de leerling profiteert van het feit dat meerdere professionals kansrijk kijken naar de mogelijkheden van de leerling. 

  • Het voorgenomen advies wordt eind groep 6 gegeven en bijgesteld in groep 7.
  • Het schooladvies wordt gegeven in groep 8 voorafgaand aan de doorstroomtoets.
  • De adviezen worden kansrijk gegeven en zijn gebaseerd op de resultaten van de afgelopen jaren (CITO LOVS/ LIB), de werkhouding/ executieve functies en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling
  • Ouders krijgen een begeleidende brief waarin de bezwaarprocedure wordt uitgelegd. Ouders, leerkracht en intern begeleiding gaan in gesprek. Indien nodig wordt een gesprek met directie gepland.
  • De school adviseert kansrijk. Er wordt een warme overdracht speciaal georganiseerd, waarbij leerling-ouders-po en vo aanwezig is. De leerling krijgt de mogelijkheid geboden om zichzelf te presenteren tijdens dit gesprek. 

Leerlingen scoren conform onze verwachtingen en de adviezen sluiten aan op de adviezen die wij als school gegeven hebben. Dit komt ook omdat wij de kinderen vanaf het begin van hun schoolloopbaan volgen met CITO LOVS/ LIB en dit weergeven in een OPP trap per kind vanaf groep 3. Dit beeld nemen wij mee in onze advisering samen met het totale beeld van het kind.

Afname ADIT

In groep 6 nemen we de ADIT-toets af. Hiermee worden de cognitieve capaciteiten van een leerling in het basisonderwijs gemeten waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de verbale en non-verbale intelligentie. We zetten de resultaten van de ADIT in ter onderbouwing van een schooladvies én om in te schatten of de leerling op de juiste leerroute zit. Op basis van de ADIT gaan wij met ouders in gesprek en volgen om de juiste vervolgstappen te bespreken. Een goede inschatting van de mogelijkheden van de leerling draagt rechtstreeks bij aan een passend advies en vergroot daardoor de kans dat de leerling zijn schoolloopbaan met succes doorloopt. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Broederschap= Burgerschap

De Broederschool ziet actief burgerschap als een deel van de pedagogische opdracht van de school. Wij besteden expliciet aandacht aan omgang met elkaar, normen en waarden waarbij wij rekening houden met de eigenheid van elk kind. Broederschap betekent dat onze school gastvrijheid uitstraalt en dat we de leerlingen begeleiden in de omgang met elkaar. We leren ze om begrip te hebben in de mening, het standpunt en de cultuur van de ander en wekelijks vindt er in de groepen een sociokring plaats. De methode Blink (wereldoriëntatie) sluit aan bij de ontwikkelingen in de maatschappij en we leggen een relatie naar de diverse culturen en naar de wijk/gemeenschap waarin de leerlingen opgroeien. Naast het vakgericht aanbod laten we leerlingen zelf ervaren wat dit begrip betekent vanuit de kernwaarden Broederschap-Meesterschap-Blijdschap. Onze school heeft een leerlingenraad die een actieve rol speelt met betrekking tot schoolontwikkelingen en het opzetten van (buurt)initiatieven.

Effectieve Conflicthantering: we leren de leerlingen om zelf de problemen op te lossen. Dit is zichtbaar in het gedrag van onze medewerkers, die functioneren als rolmodel. We hebben afspraken zoals we met elkaar omgaan en laten dit ook zien in ons gedrag.

Actief burgerschap en sociale cohesie

Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Onze kernwaarden Broederschap- Meesterschap- Blijdschap staan aan de basis van ons burgerschapsonderwijs en sociale cohesie die we nastreven.

Leerlingenraad

Onze school biedt leerlingen een actieve rol aan in de schoolgemeenschap. Jaarlijks worden leerlingen vanaf groep 4 gekozen als vertegenwoordiger van de klas in de  leerlingenraad. Er vindt planmatig overleg plaats met de directie over schoolse zaken en acties worden uitgevoerd. 

Vakgeïntegreerd onderwijs:

We gebruiken de methode Blink geïntegreerd en Blink lezen. Deze methodes bieden leerlingen de mogelijkheid om kennis van de wereld te verruimen en een onderzoekende houding aan te nemen. Middels samenwerkend leren vinden de leerlingen antwoord op de gestelde onderzoeksvragen. Er is structurele aandacht voor de wijze waarop leerlingen de geleerde kennis actief kunnen inzetten in het dagelijks leven. Deze methode geeft aan de leerlingen inzichten t.a.v. de multiculturele cultuur en diverse geestelijke stromingen. Deze wordt in relatie gebracht met de situaties waarin leerlingen opgroeien. We maken gebruik van een cultureel aanbod op maat, passend bij de thema's. 

Kriebels in de buik: deze methode biedt kennis en vaardigheden aan over seksualiteit, seksuele diversiteit en sociaal emotionele ontwikkeling. We werken samen met de GGD Zuid Limburg. We informeren ouders proactief over dit lesaanbod. 

Respectvolle oefenplaats

We stimuleren leerlingen om zelf zaken op te pakken, in het belang van de samenleving. Zo dragen wij bij aan aandacht voor het milieu en is er jaarlijks deelnamen aan de actie Heerlen schoon en maken wij de wijk schoon. Leerlingen ruimen wekelijks het schoolplein op. 

Zorg voor lichamelijke en psychische gezondheid

We bieden voldoende kansen om te bewegen op de speelplaats en in de gymzaal door een vakdocent. We bevorderen gezond gedrag door het voeren van waterbeleid en deelname aan EU-schoolfruit. De maatschappelijk deskundige voert kindgesprekken en zorgen m.b.t. psychische gezondheid worden in samenspraak met de intern begeleider en de jeugdconsulent opgepakt. We bieden trainingen aan m.b.t. sociale weerbaarheid (Rots en watertraining/ Kiezeltraining) en lessen rondom verslavingspreventie. Leerlingen nemen deel aan het GIPS-traject en krijgen een juiste beeldvorming t.a.v. gehandicapten in onze maatschappij. 

Vaardigheden digitale samenleving

Elk schooljaar wordt het protocol internetgebruik besproken en worden er lessen gegeven rondom omgang sociale media. Er wordt gewerkt aan een planmatige preventieve opzet om de weerbaarheid van onze leerlingen en ouders te vergroten t.a.v. de gevaren van de (digitale) samenleving. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. We adviseren ouders om toezicht te houden op het social media/ telefoongebruik van leerlingen. Er is een internetprotocol. Voor een beschrijving verwijzen wij naar ons veiligheidsplan. www.broederschool.nl

Zie meer informatie burgerschap

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Broederschap
  • Meesterschap
  • Blijdschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de periode van september 2023 tot december 2023 zal er een inspectiebezoek worden uitgevoerd t.a.v. het VVE-beleid.

In het schooljaar 2024-2025 wordt er een interne audit uitgevoerd door het Auditteam van INNOVO.

Terug naar boven