Basisschool Eikenderveld

Sint Angelastraat 11 6411 TN Heerlen

Schoolfoto van Basisschool Eikenderveld

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen verschillen in de manier waarop en in het tempo waarin ze leren. Om hierop ons lesprogramma adequaat af te stemmen is het belangrijk dat wij de ontwikkeling van ieder kind goed volgen. Hiervoor maken wij gebruik van een verscheidenheid aan data. Door het inzetten van verschillende methodes ondersteunen we leerlingen in het behalen van leerdoelen. Het vakmanschap van onze leerkrachten zetten we daarbij in om te focussen op de doelen die voor leerlingen op dat moment belangrijk zijn. De leerkrachten werken hiervoor samen met elkaar, met interne en externe specialisten en met de intern begeleiders op een cyclische manier. Zij monitoren steeds waar de leerling staat. De leerkrachten observeren de leerlingen tijdens de instructie- en verwerkingsmomenten in de klas. Ze checken telkens of de leerlingen de doelen hebben behaald. Hierop stemmen zij hun onderwijsaanbod weer af. 

Daarnaast maken leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 gebruik van toetsen die bij de methode horen en van methode-onafhankelijke toetsen van Cito, Leerling in beeld. Drie keer per jaar bespreken de leerkrachten alle verkregen informatie over de leerling met de intern begeleiders. De intern begeleiders signaleren verschuivingen en trends in de resultaten en zetten samen met de leerkrachten en specialisten acties uit en daarbij horende interventies op groeps- en/of leerlingniveau. Tevens gebruiken we de gegevens vanuit Leerling in beeld voor de zelfevaluatie van ons onderwijs.

De leerkrachten van groep 1 en 2 observeren de domeinen taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling en leggen de ontwikkeling van leerlingen vast in het digitale observatiesysteem MijnKleuterGroep (MKG).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het proces (route en werkwijze) naar het definitief schooladvies wordt zorgvuldig vormgegeven. Op onze school bepalen de leerkrachten van de bovenbouw, een intern begeleider en de directeur gezamenlijk het schooladvies. Zij bespreken alle leerlingen, wisselen ervaringen en meningen uit. Zij adviseren vanuit positieve verwachtingen. Daarnaast zijn er tussen onze school en de voortgezet onderwijs scholen in de regio afspraken gemaakt over kansrijk adviseren, kansrijk plaatsen en kansrijk begeleiden.

We gebruiken de volgende gegevens bij de totstandkoming van het schooladvies:

  • De toetsresultaten van Begrijpend Lezen, Rekenen, Technisch Lezen, Spelling en Studievaardigheden vanaf groep 6.
  • Observaties van de leerkrachten.
  • Aanleg en talenten.
  • Het sociaal emotioneel functioneren.
  • De motivatie, het doorzettingsvermogen en de werkhouding.
  • Gegevens vanuit (intelligentie)onderzoek bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

De procedure begint eind groep 6 met een oriëntatie op het schooladvies, eind groep 7 geven wij een voorlopige schooladvies over het uitstroomniveau. De OPP-trap is het communicatiemodel waarmee we het uitstroomperspectief voor ouders en leerlingen inzichtelijk maken. Het advies kan gaandeweg naar boven of naar beneden worden bijgesteld afhankelijk van de doorgemaakte groei. In groep 8 volgt het definitief schooladvies in maart.

Het tijdpad naar het definitieve schooladvies ziet er na groep 6 als volgt uit: 

Leerjaar 7

  • Juni - Voorlopig schooladvies opstellen door leerkracht groep 7.
  • Juni - Afstemming van het voorlopig schooladvies door leerkracht, intern begeleider en directeur.
  • Juni/juli - Voorlopig schooladvies delen met ouders door leerkracht groep 7.

Leerjaar 8

  • Oktober - Overleg over eerder gegeven voorlopig schooladvies.
  • Oktober - Ouders informeren over voorlichtingsbijeenkomsten, open dagen en de aanmeldingsprocedure voortgezet onderwijs.
  • Oktober/november - Kindgesprekken over schoolkeuze voortgezet onderwijs.
  • Oktober/november - Afname ADIT bij alle leerlingen.
  • December/januari - Vaststellen voorlopig schooladvies door leerkracht groep 8, intern begeleider en directeur.
  • Januari - Tussen 10 en 31 januari het voorlopig schooladvies delen met ouders, zowel schriftelijk als mondeling door leerkracht van groep 8.
  • Februari- Opstellen onderwijskundige rapporten door leerkracht groep 8.
  • Februari - Afname doorstroomtoets Route 8.
  • Maart - Bijstellen schooladviezen door leerkracht groep 8, intern begeleider en directeur tussen 15 en 23 maart
  • Maart - Ouders en leerlingen ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies, zowel schriftelijk als mondeling door leerkracht van groep 8.
  • Maart - Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich, met het definitieve schooladvies, aan op de middelbare school van hun keuze.
  • April t/m juni - Overdacht voortgezet onderwijs door leerkracht van groep 8.
  • Juni - Proces evalueren door leerkrachten bovenbouw, intern begeleider en directeur.

Bezwaarprocedure; we informeren ouders met een brief over de bezwaarprocedure. Indien nodig plannen we een gesprek met directie.

Wij monitoren de doorstroomgegevens over de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We geloven dat kinderen zich pas goed gaan ontwikkelen en tot leren komen als ze zich veilig voelen. Duidelijkheid en structuur, vanuit een positieve benadering en relatie met de leerkracht, zijn volgens ons belangrijke voorwaarden voor dat gevoel van veiligheid.

We gaan uit van vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen. Als kinderen voelen dat wij vertrouwen hebben in hun kunnen, bouwen ze aan zelfvertrouwen en durven ze steeds een volgende stap te zetten.

Onze leerlingen zijn afkomstig uit drieëntwintig verschillende landen, hun culturele achtergrond verschilt. Onze school is een plek waar kinderen respectvol met elkaar en elkaars verschillen leren omgaan. Samen spelen, werken en leren! In de groep oefen je allerlei zaken die van belang zijn. Dat zijn zowel sociale als culturele vaardigheden. Kinderen leren dat je elkaar nodig hebt, dat je samen meer kunt dan alleen en misschien wel bovenal dat iedereen anders is en dat dat heel waardevol is.

We besteden gericht en veel aandacht aan contacten met ouders. Voor de kennismaking tussen school en ouders trekken we veel tijd uit. We nodigen ouders op school uit bij schoolactiviteiten; zoals VVE-activiteiten, samen voorbereiden en afsluiten van thema's, schoolfeesten, introductiedagen en het gezamenlijk vieren van successen (Letterfeest, groep 3).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Jezelf, elkaar en leefomgeving
  • Uniek en zelfstandig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectierapporten zijn op school in te zien.

Terug naar boven