Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanuit onze visie, waarin ruimte voor samenwerking en het bundelen van krachten belangrijke uitgangspunten zijn, organiseren we het onderwijs. We werken in drie bouwen met groepen waarin kinderen van twee leerjaren bij elkaar in de groep zitten.
- De onderbouw; twee groepen 1/2
- De middenbouw; een groep 3/4 en een groep 4/5
- De bovenbouw; een groep 6/7 en een groep 7/8
De instructies van de basisvakken volgen kinderen in hun eigen leerjaar en vinden voornamelijk in de ochtenduren plaats. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor alle kinderen van een bouw en geven daarnaast alle instructies van een leerjaar. De verwerking vindt plaats onder begeleiding van de leerkrachten en de onderwijsondersteuners.
Schakelklas
Basisschool Eikenderveld maakt gebruik van de subsidiemogelijkheden van de gemeente Heerlen voor kinderen met een taalachterstand. Door extra aandacht en leertijd geven wij een impuls aan de taalontwikkeling van deze kinderen, zodat zij optimaal kunnen profiteren van het onderwijsaanbod. De doelgroep bestaat uit leerlingen van de leerjaren 3, 4 en 5 met een taalachterstand van minimaal één jaar. Het schakelprincipe bestaat uit een geïntensiveerde methodische aanpak van woordenschat en taalbegrip, gekoppeld aan de belevingswereld van kinderen en aan de inhoud van de reguliere lessen.
Elk schooljaar bekijken we opnieuw welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen. Ouders/verzorgers van deelnemende leerlingen worden vooraf geïnformeerd en gedurende het proces op de hoogte gehouden van de voortgang. De selectie van de leerlingen gebeurt door leerkrachten in afstemming met de intern begeleiders. Zij monitoren samen de ontwikkeling van de kinderen.
IMC Basis
Op onze school krijgen leerlingen van groep 7 en 8 elke week, twee jaar lang onder schooltijd les van bevlogen gastdocenten die de leerlingen meenemen in hun beroepenwereld. De nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren. We willen onze leerlingen op een positieve manier de wereld laten ontdekken. Een wereld waarmee ze anders niet snel in aanraking komen. Door de lessen denken leerlingen na over hun toekomst; wat vind ik interessant, waar ben ik goed in, wat past bij mij en wat niet? Ze leren vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, vergroten hun netwerk, krijgen meer zelfvertrouwen doordat ze hun talenten en voorkeuren ontdekken en krijgen een breed beeld van de maatschappij en hun mogelijkheden daarin. Hierdoor kunnen ze later goed gemotiveerde keuzes maken als het gaat om schoolprofiel, studie en werk. Dit is waardevol voor alle kinderen in Nederland, want wie al op jonge leeftijd mee mag doen in de maatschappij, groeit op om daar later zelf een positieve rol in te spelen.
In de groepen 1 en 2 staat spelend leren centraal. Jonge kinderen leren in een omgeving waar de leerstof thematisch aangeboden wordt. We bieden de leerstof aan in betekenisvolle hoeken rond een thema. Er zijn vaste hoeken en wisselende themahoeken in ieder lokaal en op de gang. Kinderen ontwikkelen hun sociaal-emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden.
Meer informatie vindt u op de website van onderwijsstichting Innovo:
Invulling onderwijstijd: https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
Gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten: https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html
In ons Schoolondersteuningsprofiel geven we een overzicht waar we als school staan. Naast de basisondersteuning bieden wij specifieke ondersteuning aan leerlingen met hulpvragen op het gebied van rekenen, taal/lezen en gedrag. Vervolgens blijven wij als basisschool Eikenderveld in ontwikkeling om onze basiskennis uit te breiden en te vernieuwen door middel van scholing voor het hele team en door individuele scholing. Binnen ons schoolbestuur Innovo zijn we actief betrokken om onze kennis te delen met collega-scholen en ook van diezelfde collega-scholen te leren. Alles gericht om als school zo goed mogelijk aan te sluiten bij het bieden van passend onderwijs.
Voor meer informatie over ons schoolondersteuningsprofiel verwijzen we naar onze website: www.eikenderveld.nl
Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.innovo.nl/informatiesamenwerkingsverbanden.htm
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zijn blijvend op zoek naar wat nodig is om het welzijn en leren van onze kinderen te bevorderen. Welk aanbod hebben onze kinderen nodig om zich optimaal te ontwikkelen. Komend schooljaar laten wij een schoolanalyse uitvoeren; een analyse van de opbrengsten in relatie tot de leerlingenpopulatie, de kwaliteit van de zorg, de kwaliteit van het onderwijsleerproces en de ontwikkelingscapaciteit van de school. Met deze analyse weten we precies waar we als school staan - wat gaat goed, wat kan beter - en hoe we de toekomstige koers van onze school gaan realiseren.
Onze school realiseert extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) samen met de peuteropvang in ons gebouw. VVE is erop gericht om ontwikkelingsachterstanden bij kinderen in de leeftijd van twee tot zes jaar te voorkomen of te verminderen. We werken gericht aan de mondelinge taalvaardigheid om de diepe woordenschat van kinderen te vergroten. De doelen vanuit de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO-doelen) zijn leidend, waarbij we de verschillende vakgebieden geïntegreerd aanbieden. De methode Piramide gebruiken we hierbij als ondersteuning. Ouders informeren wij met themabrieven over het actuele thema. In het koppeloverleg met de peuteropvang stemmen we de inhoud van het thema op elkaar af. De peuteropvang gebruikt ook de methode Piramide