Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>scholen in het speciaal onderwijs</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635147" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Conclusie Meting Veiligheidsbeleving De Ruimte
Een veilig schoolklimaat is de basis voor het optimaal benutten van talenten. Onze leerlingen worden positief benaderd en uitgedaagd te leren en zich te ontwikkelen. Er is intensieve aandacht voor alle leergebied overstijgende kerndoelen, met een accent op sociaal gedrag, sociaal emotionele ontwikkeling, leren omgaan met algemene eisen en leren omgaan met beperkingen. De ondersteuning is gericht op het geven van inzicht aan de leerling, zodat deze leert te reflecteren en te anticiperen op eigen gedrag en leerhouding. Waar een leerling niet in staat is te reflecteren, richten we de omgeving zo in dat deze leerling met hulp kan functioneren.
Leerlingen zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich geaccepteerd voelen, aangemoedigd worden positief gedrag te laten zien en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. ?Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen. School is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen.
Via observatie en een kwaliteitsvragenlijst houden wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in het oog. Zodra wij merken dat leerlingen zich niet veilig en vertrouwd voelen, ondernemen wij actie.