Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Iedere combinatiegroep heeft zijn eigen leerkracht(en). De leerkracht is verantwoordelijk voor de activiteiten in de groep. Wij streven ernaar nooit meer dan twee leerkrachten voor dezelfde groep te plaatsen.
De Onderbouw (groep 1, 2, 3)
Op De Spreng werken we bewust met een combinatiegroep 1-2; dat houdt in dat kinderen van groep 1 en 2 bij elkaar in één klas zitten. Binnen deze groep krijgen de kinderen op hun eigen niveau de lesstof aangeboden. We werken in de kleutergroep vanuit de ervaringen van de kinderen. Voor jonge kinderen betekent dit dat zij in hun eigen tempo en op hun eigen manier de klas, de kinderen, de speelhoeken en de materialen verkennen. We vragen een kleuter in groep 2 om het maatje te zijn van uw zoon/dochter tijdens de eerste dagen. Zo voelen ze zich nog sneller thuis. We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Door het opdoen van succeservaringen (op bijvoorbeeld sociaal, cognitief, motorisch of creatief gebied) zal hun zelfvertrouwen blijven groeien.
Vanwege het beperkt leerlingaantal op schoolniveau werken we vanaf 2023-2024 met een driecombi groep 1, 2, 3.
Groep 4 t/m 8
Op De Spreng werken wij met combinatiegroepen: groep 4, 5, 6 en groep 7-8. Binnen deze groepen werken de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Wij zorgen ervoor dat de wereld-oriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis en biologie) met de hele groep gedaan kan worden. Onze methodes zijn concentrisch opgebouwd waardoor dit mogelijk is.
De kinderen leren vanaf de kleutergroep hoe ze op zichzelf kunnen vertrouwen en zelfstandig kleine en grote taken kunnen uitvoeren. Er wordt in de klassen gewerkt met zichtbare materialen: digikeuzebord, dagprogramma, dag- en weektaken. Hiervoor is een doorgaande lijn in ontwikkeling.
Tijdens de inloop (het speelwerkuur) kiezen de kinderen een activiteit op het digikeuzebord. In de klas en op de gang hebben we verschillende hoeken. De hoeken worden aangepast aan het thema van waaruit wordt gewerkt. Tijdens het spelen heeft de leerkracht een rode ketting om en kan de leerkracht niet worden gestoord. Hierdoor leren de kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht en heeft de leerkracht tijd om een klein groepje of individuele kinderen apart te begeleiden in de kleine kring.
Tijdens de kringactiviteiten maken we gebruik van coöperatieve werkvormen. Deze werkvormen stimuleren het samenwerken en het verbeteren van sociale vaardigheden als luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen. Coöperatieve werkvormen zijn een rode draad door de hele school en horen bij de visie op ons onderwijs.
De overheid heeft vastgelegd hoeveel tijd scholen moeten besteden aan onderwijs (onderwijstijd). Onze kinderen krijgen ruim 7520 uur les in de acht jaar dat ze onze school bezoeken. Hiermee voldoen wij aan de wettelijke norm. Ieder schooljaar hebben we maximaal zeven zogenaamde onderbroken weken (met vier lesdagen). Ook dit is één van de eisen van het Ministerie van Onderwijs. De onderwijsinspectie let erop dat de scholen voldoende uren onderwijs geven.
Onze school heeft in het ondersteuningsprofiel omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt dit profiel op school inzien. In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen leerlingen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke ondersteuningsbehoeften op onze school geplaatst kan worden. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Uitgangspunten voor plaatsing zijn voor ons: kan het kind op onze school de gevraagde ondersteuning geboden worden, blijft de aandacht voor de andere leerlingen voldoende gewaarborgd, is de ondersteuning uitvoerbaar voor de leerkracht.
Het Kenniscentrum, bestaande uit orthopedagogen, ondersteunt de leerkrachten om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de leerkracht het handelen hierop kan afstemmen. Elders in deze schoolgids is informatie opgenomen over het Kenniscentrum. Ook is het mogelijk om expertise vanuit het samenwerkingsverband in te roepen. We vinden het belangrijk dat alle kinderen op onze school zoveel mogelijk onderwijs op maat krijgen aangeboden. In ons ondersteuningsprofiel is omschreven welke ondersteuning wij als school kunnen bieden.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: www.2305po.nlToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie voor het schooljaar 2023-2024 is om te werken vanuit de leerlijnen. Hierdoor kunnen we beter differentiëren op schoolniveau. Daarnaast werken wij aan de executieve vaardigheden, zodat hiermee ook voorzien kan worden in de extra ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Tot slot is een van onze teamleden een masteropleiding gedragsspecialist gaan volgen. Opdrachten en onderzoeken vanuit de opleiding worden uitgevoerd op onze school voor onze leerlingen. Alle leerkrachten volgen in 2023-2024 vanuit de 'sturing op basisvaardigheden' en rekenopleiding Met Sprongen Vooruit. Twee leerkrachten volgen de opleiding tot rekencoördinator.
Aanbod voor het jonge kind
Onze kleuters krijgen in groep 1/2 een breed aanbod aangeboden. Dit is dus meer dan alleen aanbod op beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid. Het brede aanbod bestaat o.a. ook uit constructie (meten, meetkunde en beleving), de Taalronde (vertellen en vastleggen eigen verhalen). Er is aandacht voor kinderen die uitdaging nodig hebben. Ook werken we daarbij aan de mindset en executieve functies.
Het kleuteronderwijs op De Spreng sluit aan op het onderwijs in groep 3. Er is een doorlopende leerlijn vanuit de leerlijnen in Parnassys. De doelen bij de kleuters lopen over in groep 3-doelen.
Met deze doelen vanuit Parnassys-leerlijnen en het werken vanuit de zone van naaste ontwikkeling, is er een opbouw in leerinhouden dat aansluit op de ontwikkeling van de kleuters. We noemen dit het beredeneerd aanbod.
De ondersteuning van het jonge kind wordt in de grote cyclus (het groepsplan) en de kleine cyclus (de week-/dagplanning) beschreven aan de hand van doelen.