Jenaplanschool Heerde

Beatrixweg 30 8181 LE Heerde

Méér dan een school

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets
Wij nemen de doorstroomtoets van DIA af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat het kind beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Analyse resultaten eindtoets 2023
Naar aanleiding van de resultaten eindtoets 2022 is er ingezet op het begrijpend leesonderwijs. Dit is terug te zien in de resultaten van de eindtoets 2023 en te danken aan de doorgaande lijn op in leesonderwijs, zowel begrijpend als technisch lezen. Deze blijven wij hanteren aan de hand van onze methodes Veilig Leren Lezen en Blink Lezen. Blink Lezen hebben wij vorig schooljaar geïmplementeerd in ons onderwijs.


De aandacht gaat dit schooljaar uit naar de streefniveaus binnen rekenen-wiskunde. In het schooljaar 2022 - 2023 zijn wij gestart met de nieuwe rekenmethode Pluspunt en is de lesstof weggezet in individuele leerdoelen gekoppeld aan de referentieniveaus. Schooljaar 2023 - 2024 zal het implementatietraject vervolgd worden. Zo wordt Rekensprint ingezet voor alle kinderen om het automatiseringsproces te bevorderen. RekenXL wordt ingezet voor de rekenbegaafde kinderen. En daarnaast geeft de Bareka rekenmuur ons een helder beeld van de rekenontwikkeling van het individuele kind. 

Bovenstaande behaalde resultaten passen bij de verwachtingen van deze groep. Dit is in lijn met de scores volgens het leerlingvolgsysteem. Door middel van de vaardigheidsscores in combinatie met de referentieniveaus volgen wij het individuele kind vanaf groep 3 en zorgen voor ambitieuze leerdoelen in ons onderwijs. Groep 1 en 2 werken aan de hand van leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind uit hetzelfde leerlingvolgsysteem. Op deze manier volgen wij de doorgaande ontwikkelingslijn van elk kind binnen school.

De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van kinderen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs. Doordat de referentieniveaus doorlopen naar het voortgezet onderwijs krijgen de kinderen alle tijd om het niveau te bereiken dat bij hem of haar past. Zie voor meer informatie: https://www.slo.nl/thema/meer/taal-rekenen/

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Dia- volg en eindtoets(en)
Vanaf groep 3 nemen wij tweemaal per jaar Dia-volgtoetsen af. De eerste keer is in januari/februari en de tweede keer in juni. Dit zijn tussentijdse volgtoetsen voor de kernvakken: rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. De uitslagen van deze volgtoetsen worden met de ouder(s)/verzorger(s) en het kind besproken tijdens de gespreksmomenten in januari en juni.
De Dia-volgtoetsen, de ontwikkelingsmap van de kinderen, de observaties en de gesprekken zijn voor ons voldoende om de leermogelijkheden van het kind in kaart te kunnen brengen en ons handelen als stamgroepleider daarop af te stemmen.

Leerlingvolgsysteem (LVS)
Onze school geeft het onderwijs zodanig vorm dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig. In het schooljaar 2023 - 2024 gaan wij over op een nieuw leerlingvolgsysteem. Het Dia-leerlingvolgsysteem gaat uit van referentieniveaus en de kerndoelen van SLO. Binnen Dia-LVS wordt er gewerkt met adaptieve volgtoetsen van groep 3 t/m 8 (inclusief de doorstroomtoets). Met deze toetsen kunnen wij de ontwikkeling volgen en groei in beeld brengen. De wettelijke vastgestelde referentieniveaus geven aan wat kinderen kennen en kunnen op bepaalde momenten in het onderwijs. Het referentieniveau geeft de taal- en rekenvaardigheden van een kind weer en de vaardigheden die hij/zij op bepaalde momenten moet beheersen. Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zoveel mogelijk kinderen moeten beheersen. Het streefniveau (S-niveau) is voor kinderen die meer aankunnen. Zo kunnen wij doelen stellen en ons onderwijs hierop afstemmen. Dia volgt daarbinnen de lijn van het kind en gaat uit van groei. De toetsen vormen het startpunt om verder te leren. De volgtoetsen zijn digitaal zodat de toets zich aanpast op het niveau van het kind. De toetsen zijn daardoor niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk. Kinderen worden door de toets geleid met vragen die één voor één op het scherm komen. Daarnaast gebruiken zij een kladblok om bewerkingen en eventuele begrippen op te schrijven.

Naast het Dia-LVS maken wij ook gebruik van ParnasSys. De onderbouw werkt met de leerlijnen vanuit Parnassys, deze gaan ook uit van de kerndoelen SLO. De 4- tot 6-jarigen volgen we aan de hand van genormeerde signaleringslijsten en de ontwikkelingsmappen. Wij werken met Leerlijnen ParnasSys. In het leerlingvolgsysteem staat per ontwikkelingsgebied omschreven wat van kinderen van een bepaalde leeftijd verwacht mag worden. Met behulp van een grafisch overzicht (trendanalyse) kan de stamgroepleider in één oogopslag zien hoe ver de ontwikkeling gevorderd is. Verder kan de stamgroepleider bepalen of er sprake is van een achterstand of voorsprong in de ontwikkeling op een bepaald gebied en hoe groot de sprongen zijn die het kind maakt in zijn ontwikkeling. Wij volgen het kind nauwlettend en gaan ook hierbij uit van groei.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 zijn ouders/verzorgers al bekend met de prognoses uit ons leerlingvolgsysteem. Op deze prognoses is af te lezen of het kind zich voldoende ontwikkelt op eigen leerlijn. Het schooladvies komt vanaf groep 6 door middel van de prognose ter sprake. Het schooladvies bestaat in eerste instantie uit een voorlopig advies en deze worden tijdens de gespreksmomenten gedeeld met ouders/verzorgers. Het definitieve advies vindt plaats in groep 8 met het kind en ouders/verzorgers in maart. Het advies wordt besproken en schriftelijk gegeven vóór 1 april. Dit advies wordt ook opgenomen in het onderwijskundig rapport. Wij kijken naar de totale ontwikkeling van het kind: cognitief, werkhouding en sociaal emotioneel.

Proces schooladviezen groep 8

In groep 8 krijgen de kinderen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de stamgroepleider(s) van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de schoolleiding. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse volgtoetsen DIA en gedrag en werkhouding. Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met kind en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de DIA doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan het kind en ouder(s)verzorger(s) om met de stamgroepleider(s) van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben. Na de uitslag van de doorstroomtoets volgt eind februari het definitieve schooladvies. Krijgt het kind een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de stamgroepleider(s), eventueel samen met de intern begeleider en/of de schoolleiding. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Voortgezet onderwijs
In het laatste jaar van de basisschool moet een school voor voortgezet onderwijs worden gekozen voor uw kind. Om een goede keuze te kunnen maken zijn de volgende aspecten van belang:

a. Het advies van de basisschool;
b. Toetsuitslagen;
c. Informatie van het voortgezet onderwijs, bezoek aan open dagen en informatieavonden.

Het advies van de basisschool wordt gevormd op grond van gegevens uit observaties door de stamgroepleider(s), uit rapporten van de laatste jaren, proefwerken en toetsen, zoals die in de voorafgaande jaren op de basisschool door uw kind gemaakt zijn. Ook worden gegevens verzameld over de motivatie, de werkhouding, het zelfvertrouwen en het doorzettingsvermogen.

U bent wettelijk verplicht bij aanmelding van uw kind op een school voor voortgezet onderwijs een toets-uitslag (uitdraai leerlingvolgsysteem) te overleggen. De resultaten van deze toetsen, evenals het schooladvies worden met het kind en de ouders besproken.

Ouders/verzorgers melden zelf hun kind aan op de school van hun keuze. Het advies van de basisschool, en de toets uitslagen worden digitaal aangeleverd aan de betreffende school voor voortgezet onderwijs middels een digitaal overdrachtsdossier (OSO). De basisschool is verplicht overdrachtsgegevens aan de gekozen school voor voortgezet onderwijs te verstrekken. Het inschrijfformulier moet door de ouders op de gekozen school worden ingeleverd.

Wij onderhouden periodiek contact met de diverse scholen voor voortgezet onderwijs over de vorderingen van de kinderen.

Wij informeren de ouders/verzorgers rondom de voorbereidingen naar het voortgezet onderwijs in de groepen 6, 7 en 8. Vanaf groep 6 is het voortgezet onderwijs ook onderwerp van gesprek bij de gespreksmomenten (driemaal per jaar). Onze kinderen stromen heel gemêleerd uit en gaan o.a. naar de Openbare Rijksscholengemeenschap in Epe (voor VMBO t/m Atheneum-tweetalig), de Christelijke Scholengemeenschap de Noordgouw in Heerde (VMBO t/m Atheneum Fastlane), Zone College, Thorbecke College, Van der Capellen Scholengemeenschap en het Carolus Clusius College.

Ieder jaar bezoeken de kinderen van groep 7 en 8 een aantal van deze scholen voor voortgezet onderwijs. 

Heroverweging schooladvies
Als een kind de eindtoets PO beter scoort dan verwacht, is de basisschool verplicht om het schooladvies te heroverwegen. De basisschool overlegt dit met de ouders/verzorgers en onderbouwt de beslissing. De heroverweging kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets PO. Indien het resultaat van de eindtoets PO minder goed is dan verwacht, mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.

Warme overdracht
Bij een warme overdracht maken de PO- en VO school goede afspraken en verschaffen ze elkaar heldere en eenduidige informatie. Kinderen worden door een warme overdracht beter opgevangen in het voortgezet onderwijs. Zo zal de overgang soepel verlopen voor het kind.

Analyse en conclusie schooladvies
In het schooljaar 2022 - 2023 zijn de gegeven schooladviezen passend bij ons leerlingvolgsysteem van het individuele kind. Er zijn geen heroverwegingen geweest. Wel hebben wij geconcludeerd dat het bespreken van de prognoses vanaf groep 6 zorgt voor zicht op ontwikkeling en voor duidelijkheid in communicatie voor het kind en ouders/verzorgers. Daarnaast hebben wij ervaren dat mindset tijdens het maken van de eindtoets een belangrijke pijler is. Gedurende het schooljaar wordt er meer aandacht geschonken aan hoe om te gaan met deze situatie in combinatie met een growth mindset. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling is een belangrijk aspect van de ontwikkeling van het kind. Vandaar dat wij ook hebben gekozen voor het Jenaplanconcept. Door deze manier van onderwijs wordt in allerlei situaties een beroep gedaan op de sociaal-emotionele vaardigheden van het kind. Ook op stamgroepniveau (kring, zelfstandig werken e.d.) krijgen de kinderen ruim de gelegenheid zich om deze vaardigheden eigen te maken. De stamgroepleider heeft de taak dit waar mogelijk te stimuleren en te begeleiden. De sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind wordt gevolgd aan de hand van KiVa. Binnen deze monitoring volgen wij ook de groepsprocessen en de sociale veiligheid. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sterk pedagagogisch klimaat
  • Kindgesprekken
  • Persoonlijke aandacht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven