Toelatingsbeleid
Ouders/verzorgers die het beleid en de uitgangspunten van De Lunetten onderschrijven, zijn welkom hun kind(eren) aan te melden op onze school. Kinderen kunnen aangemeld worden, vanaf 3 jaar wordt de aanmelding beoordeeld en wordt de inschrijving verwerkt op basis van beschikbaarheid . De kinderen starten bij ons op 4-jarige leeftijd. Kinderen zijn leerplichtig zodra zij 5 jaar zijn en moeten vanaf die leeftijd ingeschreven staan op een school. Ouders/verzorgers die een school benaderen vóór de 3e verjaardag van hun kind(eren), worden op een interesselijst geplaatst. Let op! Deze leerling is nog niet aangemeld.
Wij gaan ervan uit dat ouders/verzorgers bij het aanmelden van hun kind(eren) alle relevante informatie over het kind (gezondheid, cognitieve en sociale ontwikkeling) beschikbaar stellen aan de directie. De directie zal hiermee een inschatting maken van de mogelijkheden van de school om het kind de school succesvol te laten doorlopen. In principe worden alle leerlingen door ons geaccepteerd en ingeschreven om het onderwijs te volgen.
Er zijn vier redenen om een leerling niet in te schrijven:
Ø De identiteit van de school wordt niet door de ouders/verzorgers onderschreven;
Ø De school kan niet voorzien in de extra ondersteuningsbehoefte van de leerling;
Ø Er is geen ruimte in de school;
Ø Het kind is niet zindelijk.
Over kinderen die op een andere school staan ingeschreven, wordt eerst overleg gevoerd met de school van herkomst. In geval van doublure neemt de school het doublurebesluit over van de aanleverende school.
Wanneer de directie besluit om een leerling niet in te schrijven, worden de ouders/verzorgers schriftelijk geïnformeerd over de reden.
Toelating van kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte
Soms vraagt de ontwikkeling van een kind extra aandacht van de volwassenen om hem/haar heen en gaat het leren minder vanzelf dan bij andere kinderen. Deze leerlingen hebben een specifieke onderwijsbehoefte. Wij passen het onderwijsprogramma of de begeleiding voor hen zodanig aan, dat zij zo weinig mogelijk last ondervinden van hun beperking en zo goed mogelijke leerresultaten behalen.
Toelating van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte, eventueel afkomstig van een school voor speciaal (basis)onderwijs, vindt plaats na onderzoek van de directie naar de mogelijkheden van de school om de juiste ondersteuning te kunnen bieden. Dit gebeurt in samenspraak met de ouders/verzorgers. Wanneer bij aanmelding bekend is dat het kind een specifieke onderwijsbehoefte heeft, dan willen wij het dossier van de leerling inzien. Het belang van het kind en de mogelijkheden van de school om het ontwikkelingsproces van het kind te ondersteunen, staan centraal bij het besluit om de leerling wel of niet toe te laten. Als het nodig is, worden leerlinggerichte doelstellingen bepaald en afspraken met de ouders/verzorgers vastgelegd. Wanneer we het kind toelaten, gaan we ervan uit dat de leerling - bij ongewijzigde omstandigheden - de hele schoolloopbaan bij ons kan volgen.
Voor sommige van deze leerlingen is specialistische hulp of begeleiding nodig die de school niet eenvoudig kan leveren. We hebben dan de mogelijkheid om via het samenwerkingsverband extra ondersteuning te krijgen. Wanneer ook dit geen duurzame oplossing biedt, zal de directie besluiten dat de school geen passend onderwijs aan het kind kan bieden en dat er naar een alternatief gezocht zal worden.
Wanneer er sprake is van een afwijzing worden de ouders/verzorgers geïnformeerd over de achterliggende reden(en) en ondersteunt de school de ouders/verzorgers bij het vinden van een passende plek. Dit kan binnen het speciaal onderwijs zijn, maar ook op een andere basisschool die beter de specifieke begeleiding kan bieden die de leerling nodig heeft.
Toelating en verwijdering van leerlingen
De beslissing over toelating en verwijdering van leerlingen ligt bij het bevoegd gezag. De toelating tot de school is niet afhankelijk van het houden van rechtmatig verblijf in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000. De toelating is niet afhankelijk van een geldelijke bijdrage van de ouders/verzorgers.
1. Toelating van leerlingen afkomstig van een school voor speciaal (basis)onderwijs of de overgang van een leerling naar een school voor speciaal (basis/voortgezet)onderwijs, vindt slechts plaats in overleg of na overeenstemming met de ouders/verzorgers.
2. Voordat wordt besloten tot verwijdering, hoort het bevoegd gezag de betrokken groepsleerkracht(en). Definitieve verwijdering van een leerling vindt niet plaats voordat het bevoegd gezag ervoor heeft zorggedragen dat een andere basisschool, een school voor speciaal (basis)onderwijs, een school voor voortgezet (speciaal) onderwijs of een instelling voor (voortgezet) speciaal onderwijs bereid is de leerling toe te laten.
Officiële waarschuwing, time-out, schorsing en verwijdering
Een disciplinaire maatregel is een besluit van de directie of van het bestuur van Fedra. Het besluit wordt genomen als er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling, waardoor de veiligheid van andere leerlingen of het kind zelf in het gedrang komt of door de school niet langer meer gewaarborgd kan worden, of de dagelijkse gang van zaken in de klas ernstig verstoord wordt. Gedrag van ouders/verzorgers kan ook een aanleiding zijn om over te gaan tot verwijdering van een leerling. Wij kennen drie soorten maatregelen die oplopen in zwaarte: 1. Time-out (de leerling wordt voor maximaal een dag de toegang tot de school ontzegd);
2. Schorsing (geen toegang tot de school 2-5 schooldagen);
3. Verwijdering (uitschrijving van de school).
In alle drie de stappen is het bestuur van Stichting Fedra nadrukkelijk betrokken. Bij het opleggen van een time-out wordt het bestuur geïnformeerd. Bij een schorsing moet het bestuur instemmen met het directiebesluit. Een besluit tot verwijdering van de school wordt door het bestuur genomen. Bij verwijdering van een leerling heeft de school de inspanningsverplichting om een andere school te vinden die de leerling wil inschrijven. Het gaat voor deze schoolgids te ver om de procedure die in voorkomende gevallen gevolgd wordt op te nemen. Het protocol ‘Schorsing en verwijdering’, waarin de procedure volledig omschreven staat, is te vinden op de website van de school.
Toptalenten sport en cultuur
Sport en cultuur nemen een belangrijke plaats in in onze maatschappij. Op hoog niveau presteren als toptalent op het gebied van sport of cultuur valt soms moeilijk te combineren met school Omdat wij geloven dat het belangrijk is dat kinderen zich ook op andere terreinen ontwikkelen, en wij talentontwikkeling willen bevorderen, wil onze school toptalenten de ruimte bieden hun activiteiten op hoog niveau te combineren met school. Hiervoor kan het nodig zijn dat een leerling een deel van de lestijd wordt vrijgesteld. Daar staat tegenover dat de school in overleg met ouders en/of leerling een inhaalprogramma opstelt dat de leerling moet verwezenlijken.
Wij willen als school een actief toptalentenbeleid voeren en gebruiken hiervoor de beleidsruimte die de wet ons biedt. Wij stellen echter ook voorwaarden bij dit beleid deze voorwaarden kunnen op school nagevraagd worden.