Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
Toelichting van de school
In april 2021 is de veiligheidsvragenlijst van WMK onder de leerlingen afgenomen. De afname vond plaats in de groepen 6 t/m 8. Daarnaast hebben we specifieke protocollen die ons helpen bij het bewaken van het schoolklimaat. U kunt deze downloaden op www.scholenopdekaart.nl onder het kopje veiligheid.
Schoolveiligheidsplan
In het schoolveiligheidsplan staat omschreven welke regels, afspraken protocollen en regelingen er zijn binnen de school met betrekking tot welbevinden, privacy, gezondheid, brandveiligheid, verkeersveiligheid, agressie en geweld. Wij proberen een zo veilig mogelijke omgeving voor ons personeel en onze leerlingen te creëren. Zo hebben wij een risico-inventarisatie uitgevoerd, waarin alle risico’s onderkend zijn. Op basis van deze risico-inventarisatie hebben wij een plan van aanpak gemaakt om knelpunten te verhelpen. Ook hebben wij een professionele bedrijfshulpverleningsorganisatie ingesteld om bij calamiteiten snel adequate hulp te kunnen bieden.
Onderdelen van dit beleid zijn o.a.: ontruimingsplan, opleiding bedrijfshulpverleners, aanschaf van voldoende middelen (o.a. EHBO- en brandblusmiddelen), jaarlijkse ontruimingsoefening. Onze bedrijfshulpverleners dragen zorg voor: preventieve maatregelen/controles, alarmeren en evacueren van personen uit de school, bestrijden van een beginnende brand en behandelen van eerste hulp bij ongevallen. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren, volgen de BHV-ers jaarlijks een herhalingscursus en organiseren zij regelmatig oefeningen. Indien u vragen heeft over de BHV-organisatie, dan kunt u deze stellen aan onze BHV–coördinator.
Privacy
Op De Zevenhoeven wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van onze leerlingen. Bij het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen en de vastlegging daarvan in de administratie van onze school, worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geeft voorschriften over de manier waarop er met persoonsgegevens moet worden omgegaan. Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt. De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerling-gegevens. Onze stichting heeft met haar leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Leerling-informatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet.
Bij aanmelding wordt aan ouders/verzorgers gevraagd of zij toestemming geven voor het delen van foto’s en/of video’s door de school op social media, schoolgids, nieuwsbrieven en/of websites. De school is niet aansprakelijk voor het delen van foto’s en/of video’s door ouders, die niet door de school zijn gevraagd om deze beelden vast te leggen. Op grond van de AVG moet onze school over een zogenaamde Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) beschikken.
De Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad heeft ingestemd met het takenpakket en de bevoegdheden van deze FG. Onze stichting heeft een onafhankelijke, externe FG aangesteld. Hij adviseert en controleert de school op uitvoering van de wetgeving rondom privacy en bespreekt dit met de bestuurder. Het betreft dhr. Marco Boltjes uit Leeuwarden. In samenspraak met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad wordt het huidige Privacy- en ICT gebruikersbeleid van OPO IJmond daar waar nodig aangepast aan de AVG. De FG ziet hierop toe, evenals op de manier waarop wij omgaan met de leerlingengegevens, de rechten van ouders en leerlingen.