Kindcentrum Zevenhoeven

Maerelaan 248 a 1963 KH Heemskerk

  • Schoolfoto van Kindcentrum Zevenhoeven
  • Schoolfoto van Kindcentrum Zevenhoeven
  • Schoolfoto van Kindcentrum Zevenhoeven
  • Schoolfoto van Kindcentrum Zevenhoeven
  • Schoolfoto van Kindcentrum Zevenhoeven

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerling volgsysteem

Wij werken met het leerlingvolgsysteem van CITO. Vanaf groep 3 worden de leerlingen 2 keer per jaar getoetst op verschillende vakgebieden. In verschillende leerjaren komen technisch lezen, begrijpend lezen, (werkwoord)spelling en rekenen aan bod.

In groep 7 en 8 worden de leerlingen getoetst om het (voorlopig) advies voor het vervolgonderwijs mede te bepalen. Naast de toetsen wordt er naar de totaalontwikkeling van het kind gekeken. Denk hierbij aan werkhouding, gedrag en ondersteuningsbehoefte.

Methode toetsen

Bij diverse vakken wordt gewerkt met methode toetsen om te zien in welke mate de leerlingen de lesstof beheersen. Op basis van deze toetsen, de CITO's, ondersteuningsbehoefte, werkhouding en gedrag wordt gekeken of de leerling meedoet in de juiste aanpak. Mogelijk gaat een leerling meedoen in een andere aanpak, die beter past bij zijn/haar onderwijsbehoefte. De vorderingen en eventuele aanpassingen in onderwijsaanbod worden met ouders besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 is het een spannende tijd: het oriënteren en inschrijven op een middelbare school. Wij zullen de leerlingen en ouders zo goed mogelijk begeleiden bij de overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zeven gewoonten als basis voor de omgang met elkaar

'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichzelf richting te geven, gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. Met behulp van de zeven gewoonten geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als niemand kijkt.’

Het voorkomen van pesten

Voor pestproblemen zijn geen kant en klare oplossingen. Ieder geval van pesten heeft een andere oorzaak en heeft een eigen aanpak nodig. Eén ding staat voorop: op De Zevenhoeven wordt pesten niet getolereerd. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • eigenaarschap
  • (zelf)vertrouwen
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven