De Opstekker

De Jister 21 8621 DR Heeg

Schoolfoto van De Opstekker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Helaas staan er in deze schoolgids gegevens van het voormalige Wrâldfinster welke wij zelf niet kunnen wijzigen.

Vanwege de fusie van de 2 basisscholen kunnen wij nog geen resultaten weergeven.

Binnen Palludara vinden we het belangrijk dat alle talenten van kinderen aan bod komen, ook die talenten die een Doorstroomtoets (voormalige Eindtoets in groep 8) niet meet. Om de leerprestaties te volgen zetten alle scholen van Palludara de toetsen behorende bij de methodes in, maar ook observatielijsten en bijvoorbeeld didactische leergesprekken. Alle uitslagen worden op onze scholen geregistreerd. Hiermee kan de leerkracht snel (eerste) signalen opvangen, analyseren en vroegtijdig en preventief hulp bieden aan alle kinderen met de inzet van groepsplannen. Onze scholen meten de opbrengsten objectief. Er wordt- naast de methodegebondentoetsen- gebruik gemaakt van gestandaardiseerde toetsen die twee maal per jaar afgenomen worden (januari en in juni).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van observatie van leerlingen en het beoordelen van schoolwerk houdt de groepsleerkracht in de gaten hoe het met de ontwikkeling van leerlingen gaat. Deze ontwikkeling betreft zowel de cognitieve, lichamelijke als de sociaal-emotionele ontwikkeling. In groep 1 en 2 wordt een observatielijst bijgehouden van iedere leerling. Er wordt getoetst met methodegebonden toetsen, (toetsen uit de methode die gaan over wat er behandeld is). Daarnaast worden Cito (= Centraal instituut voor toetsontwikkeling) methodeonafhankelijke toetsen gebruikt voor: begrijpend lezen, technisch lezen, spelling, taalverzorging en rekenen. De uitslagen van deze toetsen worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem van het CITO. We kunnen door deze registratie onze schoolvergelijken met landelijke scores. Hieruit kunnen op school- en groepsniveau conclusies getrokken worden die betrekking hebben op het aanbod van de leerstof en de gebruikte methodes. Het belangrijkste is echter om door registratie van toetsresultaten de ontwikkeling van elk kind te bewaken.

Op gezette tijden observeert de groepsleerkracht de groep en maakt hiervan aantekeningen in ons leerlingadministratiesysteem, Parnassys. Hier worden de dossiers van de leerlingen bewaard en hier houdt de leerkracht scores, toetsresultaten, observaties en andere zaken van de leerlingen bij. Minimaal drie keer per jaar, in oktober, maart en juni bekijken de leerkrachten met de IB-er (Intern Begeleider) de resultaten van de leerlingen. Niet alleen de toetsgegevens, maar ook de resultaten van het werk in de klas worden hierbij meegenomen. We kijken of er vooruitgang is ten opzichte van het kind zelf, ten opzichte van zijn klasgenoten en van het landelijk gemiddelde. Tijdens deze bijeenkomsten bepalen we ook of er extra hulp nodig, in welke vorm de extra hulp wordt gegeven en wie dit gaat doen.

Door regelmatige toetsing kunnen achterstanden op tijd worden gesignaleerd, gediagnosticeerd en geremedieerd. Ook hebben we zorg voor kinderen die meer aan kunnen: d.m.v. verrijkingsstof via methodes of andere leermiddelen en een externe docent voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en Duits willen we hen uitdagen om aan “extra” leerstof te werken. Ook wordt er gebruik gemaakt van De Plusbus (een mogelijkheid binnen de stichting waarbij kinderen extra uitdaging op een Palludaraschool in Sneek krijgen).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanwege de fusie van de 2 basisscholen kunnen we nog geen resultaten van De Opstekker weergeven.

De resultaten van de Doorstroomtoets (voormalige Eindtoets in groep 8) zeggen ons veel, maar zeker niet alles! Onze scholen houden bij het advies voor vervolgonderwijs rekening met toetsresultaten, maar baseren het advies daarom altijd op een completer beeld van kinderen. De eindtoets geeft een indicatie van passende schoolniveau, maar gedurende de schoolloopbaan verzamelen wij zoveel mogelijk gegevens over de ontwikkeling van kinderen om tot een compleet en onderbouwd advies te komen. Dit gebeurt al vanaf groep 6 en altijd in overleg met de ouders en de leerlingen zelf.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op dit moment werken we aan een gezamenlijke visie ten aanzien van sociale opbrengsten voor De Opstekker.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Nog in ontwikkeling
  • X
  • X

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De scholen van Palludara zien de onderwijsinspectie als een critical friend. Zo kunnen we bij het  schoolbezoek laten zien waar we trots op zijn. Ook de ontwikkelpunten van de inspectie nemen we ter harte: dit zijn immers weer kansen om te leren en ons onderwijs te blijven verbeteren. Dat is precies wat onze leerlingen verdienen!

Terug naar boven