De Opstekker

De Jister 21 8621 DR Heeg

Schoolfoto van De Opstekker

Het team

Toelichting van de school

Op De Opstekker werken we met een enthousiast, divers en professioneel team.

Op De Opstekker werken 20 leerkrachten vast op school en werken we met twee onderwijsassistenten; Juf Paula en Juf Isa en een leraarondersteuner; Juf Teatske. Zij worden ingezet voor de ondersteuning binnen de verschillende groepen en het ondersteunen van individuele kinderen.

De Leraarondersteuner is bevoegd naast het geven van extra ondersteuning in de groepen, lesgevende taken te verrichten.

De groepsverdeling is als volgt georganiseerd:

Onderbouw:

Groep 1/2 'De Piraatjes': Juf Ilse van der Pol en Juf Gazalli/Juf Liesbeth

Groep 1/2 'De Optimisten': Juf Daphne/Juf Ilse Dondorp

Groep 3: Juf Sietie en Juf Griet

Middenbouw

Groep 4: Juf Anneke Ringnalda en Juf Aletta                                                                                                                                                

Groep 5: Juf Anneke Schreur

Groep 6: Juf Nienke en Juf Jildau

Bovenbouw:

Groep 7: Meester Paul 

Groep 8: Juf Barber en Juf Berber

De Interne Begeleider (IB-er), Anneke Tamsma, coördineert de zorg en ondersteunt de leerkrachten hierbij. Zij stuurt de processen aan voor kinderen met specifieke behoeften. Daarnaast worden de onderwijsassistenten en de Leraarondersteuner door haar aangestuurd in de extra hulp voor kinderen.

Interne begeleider: Anneke Tamsma

ICT-coördinator: Barber Reidsma

Taalcoördinator: Aletta Kits  

Kanjercoördinator en HB coördinator: Gazalli Klijn

Onderwijsassistenten: Paula Veenendaal en Isa van der Horst  

Leraarondersteuner: Teatske Velthuis

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van de meester of de juf gaan we na of het mogelijk is of een duo-collega in de gelegenheid is om in te vallen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kijken we of het mogelijk is of onze leraarondersteuner in de gelegeheid is in te vallen, alvorens te kijken of er een invalleerkracht beschikbaar is. Helaas lukt het niet altijd een vervangende leerkracht te vinden. We zullen indien er geen invalleerkracht te vinden is, proberen intern een oplossing te vinden.

Af en toe volgen leerkrachten een cursus, wordt een studiedag bezocht of is er buitengewoon verlof verleend. In dergelijke gevallen komt er een invalleerkracht. We zetten invalleerkrachten in, die ons worden aangereikt door de Stichting Palludara.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters, kinderen van 4-6 jaar, leren spelenderwijs en met hun hele lijf. Leerkrachten zorgen voor een rijke leeromgeving. Door spel, afgewisseld met kringmomenten, komen alle leergebieden aan bod. Een kring is dynamisch, kinderen zitten niet alleen op hun stoel, maar bewegen ook veel.

Via thema’s die aansluiten bij de beleving van jonge kinderen maken kleuters stappen in hun ontwikkeling. Dit gaat niet voor elke leerling op dezelfde manier, vergelijkbaar met de groeigrafiek van het consultatiebureau verloopt ook de ontwikkeling van kinderen voor elk kind anders. De een is gevoelig voor taal, de ander is sociaal vaardig.

De leerkracht daagt elke leerling uit net dat volgende stapje in zijn ontwikkeling te maken. Leren vindt niet alleen in de klas plaats, maar ook op het schoolplein, in het speellokaal en in de hoeken in de gang.

De individuele ontwikkeling houden we bij in ons digitale leerlingvolgsysteem, ‘Digikeuzebord’. Tijdens de rapportgesprekken zullen wij u meenemen in de ontwikkeling van uw kind.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 zijn in het rooster de vakken die gegeven worden duidelijker te herkennen; taalontwikkeling wordt uitgesplitst in lezen, schrijven en Nederlandse taal. Echter, als de kinderen net hun eerste stappen in groep 3 gezet hebben, proberen we hen ruimte te geven voor de meer ontwikkelactiviteiten waaraan ze in de groepen 1 en 2 gewend waren. Dat deze bezigheden prima in te bouwen zijn in onze lessen spreekt voor zich. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met ingang van 1 augustus 2014 jl. is de wet passend onderwijs van kracht geworden. Passend onderwijs legt een zorgplicht bij alle scholen. Dat betekent dat de school verantwoordelijk is om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden.  In principe en in beginsel zijn alle kinderen welkom op onze scholen. Onze scholen hebben een professionele zorgstructuur zodat alle kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben en er geen kinderen buiten de boot vallen. We geven passend onderwijs vorm middels de 1-zorgroute. Dit is een werkwijze waarbij alle leerlingen het onderwijs krijgen dat bij hun behoeften aansluit. Dit staat beschreven in groepsplannen. We wachten daarbij niet af, maar handelen proactief. Ouders nemen een belangrijke positie in binnen de 1-zorgroute. We hebben een gezamenlijk doel: het beste onderwijs voor ieder kind. Binnen Palludara zien we ouders als deskundigen en zij worden betrokken bij het onderwijs aan hun kind.  We beschrijven onze basis- en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). 

Mocht meer begeleiding voor uw kind nodig blijkt te zijn, hebben wij specialistische ondersteuning van Intern Begeleiders, ambulant begeleider, twee orthopedagogen vanuit de Stichting.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het toekomstig aanbod is afhankelijk van wat er nodig is voor onze schoolpopulatie.

Hier spelen we als team op in door ons te scholen, maar ook door specialisten aan te trekken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en vroegschoolseeducatie (VVE) wordt door it Pikepôltsje ingezet om de ontwikkeling van jonge kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen. Ons schoolbestuur werkt hiervoor samen met gemeentebestuur. VVE is bestemd voor jonge kinderen die een grotere kans hebben om een onderwijsachterstand op te lopen. Om een goede start op de basisschool te bewerkstelligen, krijgen deze kinderen via speciale programma’s extra aandacht voor hun (taal-)ontwikkeling

Terug naar boven