Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken in zowel homogene als heterogene groepen. De groepen 1 en 2 zijn heterogeen samengesteld omdat wij van mening zijn dat juist deze leeftijdsgroep veel van elkaar leert. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 zijn ingedeeld naar leeftijd en daar waar het kan kiezen we voor homogene groepen. Dit wil zeggen dat leeftijdsgenoten bij elkaar in de klas zitten. Het samenstellen van de groepen is afhankelijk van het aantal kinderen dat we hebben in bepaalde groepen en de formatie.
Zo kan het voorkomen dat wij toch kiezen voor heterogene groepen omdat we niet genoeg ruimte hebben om de groepen homogeen te maken. Dit heeft meestal te maken met te weinig of te veel kinderen van een bepaalde leeftijdsgroep. In het voorjaar wordt op basis van het aantal te verwachten leerlingen op 1 augustus van dat jaar bepaald op hoeveel leerkrachten de school recht heeft.
Omdat het aantal leerlingen kan fluctueren kan het voorkomen dat de school het ene jaar over meer fte (rekeneenheden) beschikt dan het andere jaar. Bij krimp of groei kan het voorkomen dat een groep of groepen gesplitst of samengevoegd moeten worden. In overleg met het bestuur worden de mogelijk- en onmogelijkheden besproken.
Op schoolniveau wordt in overleg met het team de bezetting vastgesteld. Het conceptplaatje wordt in overleg met de medezeggenschapsraad vastgesteld en vervolgens wordt u als ouder geïnformeerd. Bij tussentijdse instroming vanwege bijvoorbeeld verhuizing gaan we in overleg met de nieuwe ouder(s) en/of verzorger(s) in welke groep hun kind het beste past.
De vakleerkrachten gymnastiek verzorgen twee per week de gymlessen vanaf groep 3.
Preventieve en licht curatieve interventies
- Extra begeleiding voor leerlingen met dyslexie
- Extra begeleiding voor leerlingen met dyscalculie
- Onderwijsprogramma’s en leerlijnen die zijn afgestemd op leerlingen met een meer of minder dan gemiddelde intelligentie
- Fysieke toegankelijkheid schoolgebouw (bv. leerlingen met een rolstoel); aangepaste ruimtes en hulpmiddelen voor leerlingen die dit nodig hebben.
- Programma(‘s) voor het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen
- Pestprotocol
- Protocol voor medisch handelen
- Curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met ketenpartners kan bieden
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie hiervoor de beschrijving in ons schoolondersteuningsprofiel. In het oog springt de extra investering in de begeleiding van kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn.
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang, Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang en Kindcentrum. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Kinderopvang Kaka - Skippy hebben we een samenwerking met als doel een doorlopende lijn in de (taal)ontwikkeling te realiseren. Jonge kinderen met een risico op leerachterstanden krijgen via speciale programma's (VVE) extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Wij vinden een goede overgang van peuterspeelzaal of kinderopvang naar onze school erg belangrijk. Er zijn afspraken gemaakt over de overdracht en er is regelmatig contact met elkaar. Zo zorgen wij er voor dat er een doorgaande lijn ontstaat in de ontwikkeling van de kinderen.