OBS Driespan

Dorpshuisweg 36 9617 BN Harkstede (Gem. Midden-Groningen)

Schoolfoto van OBS Driespan

Het team

Toelichting van de school

De samenstelling van het team bestaat uit een mix van ervaren en nog wat minder ervaren jonge leerkrachten. Het onderwijs (2024- 2025) wordt verzorgd door 10 leerkrachten, een leerkrachtondersteuner, een onderwijsassistent en de vakleerkrachten gymnastiek en muziek. Daarnaast vervullen de intern begeleider en de directeur een ondersteunende rol.



Specifieke taken binnen het team. Er is op dit moment een interim directeur. Wanneer hier een wijziging in plaatsvindt, hoort u dat via de informatiekanalen van de school.



Naast de intern begeleider werkt de school met een taal-leesspecialist, een rekencoördinator, een ICT Coördinator, een meer-begaafdheidsspecialist, een PR coördinator en een KWINK-coach. De laatste coördineert de lessen rond sociaal- emotionele vorming. Daarnaast is er een cultuurcoördinator aanwezig.  



De taal-leesspecialist is o.a. verantwoordelijk voor het leesbevorderingsbeleid, het coördineren van de bibliotheek op school en is eigenaar van het onderwijsplan technisch lezen, spelling en begrijpend lezen. Gezien de kenmerken van onze populatie ligt het speerpunt van ons onderwijs op taal, lezen en woordenschat. De ICT Coördinator (onderwijskundig) is verantwoordelijk voor het implementeren van onderwijskundige innovatie. Hij heeft tevens zicht op de soft- en hardware binnen de school. 



De meerbegaafdheidsspecialist is verantwoordelijk voor het onderwijskundig beleid voor de meer- en hoogbegaafde kinderen.



De taak van de intern begeleider is aan verandering onderhevig en zal steeds meer coachend en controlerend worden. Naast hun specifieke taken ondersteunen bovengenoemde leerkrachten individuele collega’s met individuele behoeften die gelieerd zijn aan hun kennis en ervaring. Daarnaast hebben we diverse taken beschreven in ons taakbeleid.  De cultuurcoördinator stelt jaarlijks met het team een beleidsplan vast voor het uitvoeren van het cultuuronderwijs op de Driespan. 



Bedrijfshulpverlener.



Als er in school iets gebeurt - er breekt brand uit, iemand bezeert zich - dan zijn het de bedrijfshulpverleners die actie ondernemen. De bedrijfshulpverleners hebben een ontruimingsplan opgesteld en dragen zorg voor een jaarlijkse oefening.



De bedrijfshulpverleners krijgen jaarlijks een training.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Iedere groep heeft één of twee vaste leerkrachten. We vinden het fijn voor kinderen en ouders dat er bekende gezichten voor de groep staan. Wanneer de eigen leerkracht niet aanwezig is, kunnen we een beroep doen op een pool van invalleerkrachten. Waar mogelijk proberen we altijd een invalleerkracht in te zetten die reeds bekend is met de groep en/of de school.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken in zowel homogene als heterogene groepen. De groepen 1 en 2 zijn heterogeen samengesteld omdat wij van mening zijn dat juist deze leeftijdsgroep veel van elkaar leert. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 zijn ingedeeld naar leeftijd en daar waar het kan kiezen we voor homogene groepen. Dit wil zeggen dat leeftijdsgenoten bij elkaar in de klas zitten. Het samenstellen van de groepen is afhankelijk van het aantal kinderen dat we hebben in bepaalde groepen en de formatie.



Zo kan het voorkomen dat wij toch kiezen voor heterogene groepen omdat we niet genoeg ruimte hebben om de groepen homogeen te maken. Dit heeft meestal te maken met te weinig of te veel kinderen van een bepaalde leeftijdsgroep.  In het voorjaar wordt op basis van het aantal te verwachten leerlingen op 1 augustus van dat jaar bepaald op hoeveel leerkrachten de school recht heeft.



Omdat het aantal leerlingen kan fluctueren kan het voorkomen dat de school het ene jaar over meer fte (rekeneenheden) beschikt dan het andere jaar. Bij krimp of groei kan het voorkomen dat een groep of groepen gesplitst of samengevoegd moeten worden. In overleg met het bestuur worden de mogelijk- en onmogelijkheden besproken.



Op schoolniveau wordt in overleg met het team de bezetting vastgesteld. Het conceptplaatje wordt in overleg met de medezeggenschapsraad vastgesteld en vervolgens wordt u als ouder geïnformeerd. Bij tussentijdse instroming vanwege bijvoorbeeld verhuizing gaan we in overleg met de nieuwe ouder(s) en/of verzorger(s) in welke groep hun kind het beste past.



De vakleerkrachten gymnastiek verzorgen twee per week de gymlessen vanaf groep 3. 



 



 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

  Preventieve en licht curatieve interventies   

  • Extra begeleiding voor leerlingen met dyslexie        
  • Extra begeleiding voor leerlingen met dyscalculie          
  • Onderwijsprogramma’s en leerlijnen die zijn afgestemd op leerlingen met een meer of minder dan gemiddelde intelligentie            
  • Fysieke toegankelijkheid   schoolgebouw (bv. leerlingen met een rolstoel);  aangepaste ruimtes en hulpmiddelen voor leerlingen die dit nodig hebben.   
  • Programma(‘s) voor het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen        
  • Pestprotocol          
  • Protocol voor medisch  handelen        
  • Curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met ketenpartners kan bieden         

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie hiervoor de beschrijving in ons schoolondersteuningsprofiel. In het oog springt de extra investering in de begeleiding van kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang, Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang en Kindcentrum. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Kinderopvang Kaka - Skippy hebben we een samenwerking met als doel een doorlopende lijn in de (taal)ontwikkeling te realiseren. Jonge kinderen met een risico op leerachterstanden krijgen via speciale programma's (VVE) extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Wij vinden een goede overgang van peuterspeelzaal of kinderopvang naar onze school erg belangrijk. Er zijn afspraken gemaakt over de overdracht en er is regelmatig contact met elkaar. Zo zorgen wij er voor dat er een doorgaande lijn ontstaat in de ontwikkeling van de kinderen. 

Terug naar boven