OBS Driespan

Dorpshuisweg 36 9617 BN Harkstede (Gem. Midden-Groningen)

Schoolfoto van OBS Driespan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We proberen op allerlei manieren de kwaliteit te bewaken en waar nodig te verbeteren. Jaarlijks hebben we overleg met enkele scholen voor voortgezet onderwijs. We vragen specifiek naar de vorderingen van onze leerlingen in vergelijking met de andere leerlingen. Uit deze gesprekken blijkt dat de vaardigheden van de kinderen van onze school als ruim voldoende worden beoordeeld. Daarnaast geven de Cito-toetsen (groep 6 en 7) en de centrale eindtoets (groep 8) een overzicht van de sterke en minder sterke kanten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de kinderen door de jaren heen door middel van observaties en toetsen.

We werken met twee soorten toetsen, de methodegebonden toetsen (korte termijn) en de Cito- toetsen (langer termijn).

Methodegebonden toetsen zijn toetsen die worden afgenomen na het afsluiten van een blok nieuwe leerstof.

Hiermee bepalen we in hoeverre de leerling de leerstof van dat blok beheerst. Elke afgenomen toets wordt door de leerkracht geadministreerd in ons digitaal leerlingvolgsysteem en geanalyseerd. Hebben de leerlingen geleerd wat ze moesten leren, is de instructie voldoende geweest, zijn er aanpassingen nodig in het lestofaanbod of instructie?

De antwoorden op deze vragen geeft de groepsleerkracht inzicht over hoe te handelen in komende blok. Naast de methodegebonden toetsen nemen we  ook methode onafhankelijke toetsen af.

Deze landelijk genormeerde Cito toetsen zijn bedoeld om in beeld te brengen hoe een leerling presteert ten opzichte van andere leerlingen in Nederland.

Deze Cito toetsen worden in januari/februari en in juni afgenomen. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De uitkomst van de analyse wordt gebruikt om te kijken wat het individuele kind en de groep nodig heeft. Daarnaast gebruiken we de analyses om te kijken of we schoolbreed ook aanpassingen moeten doen in de leerstof door de jaren heen. Voor de groepen 1 en zijn gebruiken we het Digikeuzebord kleutervolgsysteem.  

De verslaggeving van gege­vens over leer­lingen door de groepsleerkracht. Van iedere leerling wordt een dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met de ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen, toets- en rapportagegegevens van de verschillende jaren. De intern begeleider beheert de mappen.

Ouders hebben recht op inzage van dit dossier. U kunt hiervoor een afspraak maken met de directeur of de intern begeleider.  

Het doorspreken van de vorderingen van de leerlin­genWe hebben vier keer per jaar zorgoverleg per bouw. Kinderen die belemmeringen in hun ontwikkeling hebben, worden hierin besproken. Tijdens de groepsbesprekingen (tussen de groepsleerkracht en de I.B.-er) worden de toetsen van het leerlingvolgsysteem besproken en daarnaast het welbevinden van de leerling.

Ook de resultaten van de methode gebonden toetsen komen (indien noodzakelijk) aan de orde. Er worden dan afspraken gemaakt over het wel of niet afnemen van een aanvullend onderzoek bij de kinderen en/ of het wel of niet opstellen van een handelingsplan, een plan van aanpak voor zorgkinderen. Betreffende ouder(s) en/of verzorger(s) worden hiervan in kennis gesteld en worden vervolgens op de hoogte gehouden van de verdere ontwikkelingen.

Naast deze leerlingenbesprekingen heeft de intern begeleider regelmatig individuele besprekingen met de leerkrachten, zodat zo adequaat mogelijk actie kan worden ondernomen op geconstateerde leer- en gedragsproblemen. De wijze waarop het welbevinden en de leervor­de­ringen van de kinderen be­spro­ken wordt met oudersRapportage naar ouders vindt zowel schriftelijk als mondeling plaats.

In alle groepen worden 15- minutengesprekken gehouden waarin met u over de ontwikkeling van uw kind wordt gesproken.

Het kind krijgt twee keer per jaar een rapport waarin de resultaten van de afgelopen periode zijn verwerkt. Daarnaast kan er op verzoek van de ouder(s) en/of verzorger(s) of de leerkrachten een huisbezoek plaatsvinden. Wanneer ouders of leerkrachten tussentijds behoefte hebben om over de ontwikkeling van een kind te spreken, wordt daarvoor een afspraak gemaakt.

Wij vinden een goede en directe communicatie tussen ouders en school belangrijk. In principe doorloopt een kind in acht jaar de basisschool. Het kan echter voorkomen dat een kind een jaar langer in een groep blijft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom van leerlingen (naar welke scholen voor voortgezet onderwijs de kinderen gaan) is afhankelijk van de instroom en acht jaar onderwijs. De ene groep 8 presteert op cognitief gebied beter dan de andere groep.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. De school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Kinderen maken deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat de kinderen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien.

In de school leren wij kinderen daarom goed samen te leven samen te leren en samen te werken met anderen. Wij willen kinderen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. Kinderen maken kennis met allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als toekomstig burger in onze democratische samenleving.

De school is een oefenplaats voor actief en democratisch burgerschap. Het aanbieden van 21st Century Skills binnen het onderwijs zorgt ervoor dat kinderen mogelijkheden in handen hebben om binnen de huidige maatschappij adequaat te kunnen functioneren.  

Veiligheidsbeleid

De school wil de veiligheid van leerlingen en leerkrachten (werknemers) waarborgen. Om dit te kunnen doen, beschikt de school over een sociaal veiligheidsplan en zijn er regels en protocollen afgesproken. Teamleden kennen het veiligheidsplan. Jaarlijks worden leerlingen uit 5 t/m 8 gevraagd naar hun welbevinden.

We doen dit middels het volgsysteem ZIEN. De vragen gaan over pesten, over omgaan met elkaar, de relatie leerling- leerkracht enz. De scores worden digitaal verwerkt en de school ontvangt een schoolrapport. De leerkracht van de groep onderzoekt deze gegevens en maakt een verdere analyse. De intern begeleider analyseert de resultaten op schoolniveau. Deze wordt in het team besproken en kan aanleiding zijn tot het aanpassen van beleid. 

Ook kan het voorkomen dat uitkomsten aanleiding geven om ze individueel met het kind te bespreken en eventueel met u als ouder(s) en/of verzorger(s).De onderwijsinspectie ontvangt digitaal alle gegevens omtrent de veiligheidsmonitor welke de componenten veiligheid en welbevinden bevat. De school probeert incidenten en ongevallen te voorkomen. Er zijn school- en groepsregels.

Deze regels worden ook daadwerkelijk gehanteerd. Incidenten en ongevallen worden in eerste instantie afgehandeld door de leerkracht. Als zaken niet opgelost kunnen worden, wordt de directeur of de schoolcoördinator betrokken bij de afhandeling. Ook ouders worden betrokken bij de aanpak van incidenten en ongevallen. In voorkomende gevallen kan het ook zijn dat er overleg met de wijkagent is.

De school beschikt over een klachtenregeling. Ultiem heeft een klachtenfunctionaris en een (interne en externe) vertrouwenspersoon.

De school beschikt over een preventiemedewerker. Dit is dhr. M.Welling De school heeft een eigen veiligheidsplan. Elke vier jaar wordt een risico-inventarisatie en evaluatie document (RI&E) gemaakt. In de schoolgids worden ouders geïnformeerd over aspecten m.b.t. veiligheid.

De school beschikt over zes Bedrijfshulpverleners (BHV).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kwalitatief & Toekomstgericht
  • Vanuit welbevinden ontwikkelen
  • Zelfstandigheid Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Obs Driespan voldoet aan het door de inspectie vastgestelde basisarrangement.

Terug naar boven