School met de Bijbel De Regenboog

Steek 2 3372 XX Hardinxveld-Giessendam

  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tot eind schooljaar 2022-2023 maakten we gebruik van de eindtoets van Route 8. Dit was een digitale toets die zich aanpaste aan het niveau van de leerlingen en tegelijkertijd een goed beeld gaf van het niveau van de leerling. De uitslag van deze Route 8 eindtoets gaf een advies aangaande het te volgen schoolniveau in het voortgezet onderwijs.

Leerkrachten en ouders doorlopen een zorgvuldig proces bij de keuze voor een school voor voortgezet onderwijs. Ze kijken samen naar de vorderingen van het kind. Ook de belangstelling, werkhouding en de inzet van het kind tellen mee. Bij de verwijzing wordt dus breder gekeken dan naar enkel de toetsresultaten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen

Regelmatig meten we de vorderingen bij taal, rekenen en wiskunde en lezen. Ook registeren we hoe de sociale vaardigheden zich ontwikkelen en of de kinderen zich veilig voelen op school. Dat meten doen we met toetsen bij de methodes, maar ook met landelijke, methode-onafhankelijke toetsen van Cito, wat staat voor 'Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling'.

Deze Cito-toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen; halverwege en aan het einde van het leerjaar. Op deze wijze beoordelen we of de basisvaardigheden op orde zijn. Met deze uitslagen kunnen we de resultaten van onze leerlingen ook vergelijken met de opbrengsten in de klas en op landelijk niveau.

Toetsanalyse en vervolgaanpak

Na afname van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd door leerkrachten en besproken met de intern begeleiders. De trends op schoolniveau worden bestudeerd en besproken door de MT-leden en intern begeleiders.

Leerkrachten en intern begeleiders passen de groepsplannen en individuele plannen aan voor de komende periode. Daarin wordt beschreven welke aanpassingen of interventies gedaan worden op groepsniveau of leerlingniveau naar aanleiding van de toetsresultaten. Toetsen is immers vooral waardevol wanneer na analyse van de toetsresultaten aanpassingen worden gedaan in het aanbod of de didactiek.

Onderbouw

In de onderbouw worden de vorderingen van de leerlingen gevolgd met de 'leerlijnen onderbouw'. Daarmee wordt nauwkeurig bijgehouden welke ontwikkelingen we per ontwikkelingsfase mogen verwachten.

Uitwisseling

De scholen van TriVia ondersteunen elkaar bij het verbeteren van de scores en van de kwaliteit van het onderwijs. Ze delen hun expertise op het gebied van gebruikte methodes en de juiste manieren van lesgeven. Dit gebeurt in netwerken waar leerkrachten en intern begeleiders aanwezig zijn en in leerkringen op directieniveau, waarbij de schoolleiding kennis en expertise uitwisselt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Totstandkoming schooladvies

De Centrale Eindtoets stopt en wordt vervangen door de doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 nemen in schooljaar 2023-2024 voor het eerst deel aan deze doorstroomtoets van Route 8, die in februari 2024 plaatsvindt. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets.

Stappen schooladvies

Via onderstaande stappen wordt weloverwogen tot een advies gekomen wat betreft het niveau dat de leerling kan gaan volgen in het voortgezet onderwijs.

  1. Voorlopig schooladvies (eind groep 7)
  2. Reguliere LVS-toets M8 (LVS = leerlingvolgsysteem) (januari 2024)
  3. Doorstroomtoets (in de eerste 2 weken van februari 2024)
  4. Definitief schooladvies (eind februari 2024)
  5. Uitslag doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart 2024)
  6. Eventuele herziening schooladvies* (uiterlijk 24 maart 2024)
  7. Aanmelding bij VO-school (tussen 25 en 31 maart 2024)

* Een herziening van het definitieve schooladvies is uitzonderlijk en kan enkel gebeuren wanneer enerzijds de uitslag van de doorstroomtoets hoger ligt dan het gegeven advies en anderzijds de groepsleerkracht dit hogere niveau passend en realistisch acht voor desbetreffende leerling.

Schoolspecifieke toelichting

De kinderen van onze school worden gedurende hun schoolloopbaan nauwlettend geobserveerd en gevolgd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen. Ook waarnemingen van de leerkrachten betreffende werkhouding, motivatie, welbevinden en betrokkenheid wegen mee.

Op basis hiervan krijgen de leerlingen in groep 7 een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt besproken met ouders en kind. In groep 8 volgt dan een definitief advies waarna het kind wordt aangemeld bij het voortgezet onderwijs. Na deze aanmelding volgt een warme overdracht (gesprek) tussen een vertegenwoordiger van het VO en de leerkracht van groep 8.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een kind dat goed in zijn of haar vel zit, kan komen tot leren en tot ontwikkelen. Onze school besteedt daarom nadrukkelijk aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Allereerst gebeurt dit in het bijzonder in de weken na de zomer- en kerstvakantie. Dan staat het vormen van een hechte, veilige, positieve en prettige groep centraal. Op pagina 15 kunt u meer lezen over deze perioden, die de 'Gouden Weken' en 'Zilveren weken' worden genoemd.

Daarnaast willen we onze leerlingen vormen en ontwikkelen tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Het belang van goed burgerschapsonderwijs neemt toe nu de samenleving meer verdeeld raakt. Het versterken van dit vormingsgebied heeft onze aandacht.

Verder hanteren leerkrachten vaak opdrachten waarin samengewerkt moet worden. Dat dient enerzijds onderwijskundige doelen, maar anderzijds leren kinderen dan samenwerken, overleggen, taakafspraken maken, geven en nemen en dergelijke sociale vaardigheden.

Tenslotte wordt er vanuit de Bijbelverhalen een vertaalslag gemaakt naar het hier en nu, naar het samenleven in de klas. Een groot aantal Bijbelverhalen raken immers situaties als 'omzien naar elkaar', conflicten, je houding en het hebben van geduld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Welbevinden
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft medio 2019 onze school voor het laatst bezocht. De rapportage van het bezoek van 2019 toont dat de school bij alle onderdelen voldoende scoort. Er wordt op De Regenboog systematisch gewerkt aan het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. 

In het inspectierapport van juli 2019 is in de samenvatting het volgende beschreven:

Wat kan beter? 

Het team wil dat leerlingen meer actief betrokken zijn bij de les. Zij werken daarom met nieuwe onderwijsaanpakken. De leraren vinden dit nog lastig. We zien daardoor verschillen tussen leraren. Met elkaar lessen voorbereiden, bekijken en nabespreken kan mogelijk helpen bij het in de vingers krijgen van de nieuwe aanpakken. 

De hierboven beschreven ambities zijn deels gerealiseerd in de achterliggende schooljaren en de verbeterdoelen die verder versterkt kunnen worden, hebben een plek gekregen in het schoolplan 2023-2027.

Terug naar boven