School met de Bijbel De Regenboog

Steek 2 3372 XX Hardinxveld-Giessendam

  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog
  • Schoolfoto van School met de Bijbel De Regenboog

Het team

Toelichting van de school

Ons team is divers en bestaat uit zowel jongere als oudere collega's, waarbij 'nieuwe kennis' vanuit recent gevolgde opleidingen gecombineerd wordt met jarenlange ervaring. Bovendien is er een variatie van functies aanwezig, uiteenlopend van onderwijs ondersteunend personeel (administratie en onderwijsassistentie) en intern begeleiders tot (vak)leerkrachten en specialisten (rekenspecialisten en anti-pestcoördinatoren).

De teamleden van De Regenboog stellen zich op onze website aan u voor: https://www.regenboog-hardinxveld.nl/onze-school/het-team/.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In verschillende groepen worden twee leerkrachten ingezet, aangezien een aantal collega's parttime werkt. Bij ziekte of afwezigheid van de ene leerkracht kan de andere mogelijk extra ingezet worden. Bovendien beschikken we over diverse invalleerkrachten die op oproepbasis kunnen inspringen indien nodig.

De directeur is verantwoordelijk voor het regelen van vervanging in het geval van ziekte of afwezigheid. In de afgelopen schooljaren zijn er geen groepen naar huis gestuurd; invaloplossingen zijn altijd haalbaar gebleken, mede dankzij een flexibele opstelling en een pro-actieve houding van het team.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Alle leerlingen zijn op woensdag vanaf 12.30 uur vrij. Leerlingen van groep 1A, 1B en 1C zijn de gehele vrijdag vrij. De leerlingen van groep 2 t/m 4 zijn vrij op vrijdagmiddag, vanaf 12.00 uur.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de groepen 3 t/m 8 wordt op bepaalde momenten klassikaal gewerkt en daarnaast is ook veel lestijd beschikbaar om zelfstandig aan de slag te gaan. Met behulp van Chromebooks of (werk)boeken werken leerlingen alleen of in groepen aan de leerstof. Daarnaast worden opgaven of vragen in werkboeken gemaakt. We werken dus zowel schriftelijk als digitaal.

We vinden het belangrijk dat kinderen regelmatig een uitgebreide instructie krijgen over de leerstof. Daarom start het overgrote deel van de lessen met een moment van uitleg door de leerkracht. Vervolgens kan de fase van de lesstofverwerking heel goed in kleine groepen of individueel plaatsvinden. Dan heeft de leerkracht ruimte om extra instructie te geven aan leerlingen die dat nodig hebben.

Bij meerdere vakken is basisstof en extra stof beschikbaar. Dat zijn vaak verrijkende en verdiepende opdrachten. Zo wordt de onderwijstijd maximaal benut.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we de mogelijkheden en de grenzen met betrekking tot ondersteuning van leerlingen aangegeven.

Onze school heeft een uitgebreide zorgstructuur voor de leerlingen. We streven ernaar dat alle leerlingen optimaal presteren en hun talenten kunnen ontwikkelen. Onze zorgstructuur leidt ertoe dat alle leerlingen in beeld zijn, zowel op cognitief gebied als wat betreft hun sociaal en emotioneel functioneren. Door goede signalering kan de school vervolgens passend tegemoetkomen aan de verschillende onderwijsbehoeften.

Onze intern begeleiders zijn een spil in de zorg en ondersteuning. Samen met de groepsleerkrachten werken ze aan het opstellen van groepsplannen en individuele plannen. Leerkrachten en onderwijsassistenten worden ingezet voor extra ondersteuning of extra uitdaging.

Daarnaast beschikt de school over een schoolondersteuningsteam (SOT) met specialisten en begeleiders van ons Samenwerkingsverband Driegang. In een samenwerkingsverband werken reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs in een regio samen, zodat er voor alle leerlingen passend onderwijs is.

Samen met deze begeleiders en overige partners, zoals schoolmaatschappelijk werk, bieden we begeleiding en ondersteuning aan leerlingen met (één van) de volgende zorgbehoefte(n):

  • Dyslexie. We gebruiken hulpmiddelen bij de methode, zoals een voorleesprogramma, en we passen waar mogelijk de methodes en de oefenstof aan. Meerdere (externe) specialisten bieden begeleiding op het gebied van dyslexie. Die begeleiding kan in ons gebouw plaatsvinden.
  • Meer- en hoogbegaafde kinderen. Deze kinderen worden op onze school op eenmaal per week begeleid door een gespecialiseerde leerkracht. We noemen deze voorziening de Dolfijngroep. Naast uitdagende leerstof en projecten, krijgen de leerlingen ook verdiepings- en verbredingsopdrachten mee die ze uitvoeren op meerdere momenten in de week. TriVia heeft ook een bovenschoolse voorziening voor leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben. Dat is de 'Delfinogroep'.
  • Kinderen die meer zorg en begeleiding nodig hebben. De leerkrachten en IB-ers kijken naar de zorgbehoeften van alle leerlingen. Waar nodig wordt specialistische hulp gezocht bij één van de externe experts. Dat kan het schoolondersteuningsteam zijn of het schoolmaatschappelijk werk. Voor deze kinderen passen we de leerdoelen en de hoeveelheid leerstof aan. Op grond van een weloverwogen plan geven we extra zorg binnen of buiten de groep, onder andere door de leerkrachten en onze onderwijsassistenten.
  • Sociale veiligheid en welbevinden. Met behulp van speciale lessen en methodes werken we aan een positief leef- en werkklimaat in de groep. We willen zo bereiken dat leerlingen positief met elkaar omgaan, leren samenwerken en elkaar in hun waarde laten en respecteren.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • We scholen ons voortdurend om leerlingen te helpen met dyslexie en dyscalculie.
  • We zetten in om de versterking van kennis en kunde rondom het onderwijs aan leerlingen die de Nederlandse taal niet als moedertaal hebben (NT2-leerlingen).
  • We hebben een groeiend aanbod voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben en/of juist meer ondersteuning en aandacht behoeven. Dit aanbod breidt nog jaarlijks uit.
  • We ambiëren het werken met specialisten, waarbij we inzetten op het opleiden van onze eigen teamleden tot specialist, bijvoorbeeld op het gebied van gedrag, NT2-onderwijs, meer- en hoogbegaafdheid. Zo maken we ons eigen team sterker.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het kader van een ononderbroken ontwikkeling van kinderen, is een goede en volledige overdracht vanuit en nauwe contacten met de voorschoolse voorzieningen (peuterspeelzaal, kinderdagopvang) van groot belang. Daarom zetten wij in op korte lijnen met de voorschoolse voorzieningen van onze potentiële en toekomstige leerlingen. Zo is er eenmaal per jaar een groot overleg met alle voor en vroegschoolse educatievoorzieningen van geheel Hardinxveld-Giessendam en daarnaast is er twee keer per jaar een bespreking met de peuterspeelzaal en kinderdagverblijven uit Boven-Hardinxveld.

We hebben van alle leerlingen die overstappen vanuit een voorschoolse voorziening een warme overdracht; een gesprek over de (onderwijsbehoeften van de) leerling die gaat instromen op onze school.

Terug naar boven