Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouw wordt de basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van het kind op de basisschool. Ervaringen opgedaan in het concrete spel, kunnen later geabstraheerd en geautomatiseerd worden als basisvaardigheden. Ook het bevorderen van de zelfstandigheid is een belangrijk gegeven.
Wij werken met thema’s. Een methodiek die wij daarbij gebruiken is LOGO3000. Door een beredeneerd aanbod van de woordenschat, passend binnen onze visie op ontwikkelingsgericht leren, spelen de leerlingen in verschillende speel-leerhoeken en krijgen zij in 2 jaar tijd minimaal 3000 woorden aangeboden.
Speciale aandacht is er voor een vloeiende overgang van groep 2 naar groep 3, waarbij wij de verworvenheden van het kleuteronderwijs meenemen in groep 3: de zelfstandigheid van de leerlingen, het samenwerken, het spelend en bewegend leren.
Vanaf groep 4 vormen de methoden per vakgebied het uitgangspunt van werken. Om er zorg voor te dragen dat het onderwijsaanbod op hoog niveau is, gebruiken wij moderne methoden, die goed op elkaar afgestemd zijn. Ook maken wij kritisch gebruik van de handleiding. Een schooldag in de bovenbouw begint met een viering, al dan niet in de kring. Na de viering staan rekenen en taal op het lesrooster. De rest van de morgen en 's middags volgen de andere vormingsgebieden. Ook hier wisselen spanning en ontspanning elkaar af.
Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de groep, worden er keuzes gemaakt in lestijd. Een groep die moeite heeft met lezen, zal extra leestijd nodig hebben.
Onze school wil nog beter tegemoet komen aan leerlingen die onvoldoende uitdaging krijgen in het reguliere aanbod.
Onze onderbouwcoördinator is gefaciliteerd om leiding te geven aan differentiatie en verrijking van het leerstofaanbod.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.