Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep blauw (leerjaar 1, 2) wordt gewerkt met Planmatig Werken aan Doelen en Logo 3000. Het spel van jonge kinderen is hierbij het uitgangspunt om tot leren te komen. De activiteiten vinden plaats rondom een thema dat veelal in samenspraak met de kinderen wordt gekozen. Kinderen komen tot leren door de leeromgeving uitdagend in te richten. Ze worden gestimuleerd mee te denken over de inrichting van de spelhoek (bijv. het ziekenhuis). De kinderen maken samen met de leerkracht de materialen voor de spelhoek en ze helpen met de inrichting daarvan. Door activiteiten met de kinderen te doen, die ze ook in het dagelijks leven tegenkomen, gaan de kinderen de wereld om hen heen beter begrijpen. Door de kinderen zorgvuldig te observeren en hen doelgerichte prikkels te geven, helpen we de kinderen nieuwe stappen te zetten in hun ontwikkeling.
De leerkrachten zijn als eerste verantwoordelijk voor het bieden van passende ondersteuning aan alle kinderen van hun groep, zowel op pedagogisch als didactisch gebied. Een leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ervaring en expertise van zijn/haar collega’s en uiteraard van de ouders/verzorgers. Als een leerkracht een zekere handelingsverlegenheid ervaart en behoefte heeft aan adviezen, dan wordt de interne begeleider (IB-er) geraadpleegd. De interne begeleider is een specialist op het gebied van leerlingenzorg. Leerkracht, IB-er en ouders/verzorgers maken afspraken op welke wijze passende extra-ondersteuning geboden gaat worden en leggen deze afspraken vast in een plan. Na uitvoering wordt het plan geëvalueerd en mogelijk bijgesteld. Plannen en evaluaties worden bijgehouden in het zogeheten “onderwijskundig rapport” in ParnasSys; op deze wijze kunnen alle betrokkenen het proces volgen en bewaken. Naast het raadplegen van de interne begeleider kan ook worden besloten de leerling te bespreken met een orthopedagoog van het Kenniscentrum van Proo. Dit gebeurt in een HGPD-gesprek tussen leerkracht, IB-er en de orthopedagoog. HGPD staat voor handelingsgerichte procesdiagnostiek. Op deze wijze wordt nog meer expertise gebundeld om beter antwoord op de vragen van het kind en het handelen van de leerkracht te kunnen geven. Tot slot kan er voor gekozen worden om de intern begeleider en/of orthopedagoog van SO en/of SBO in te schakelen. Belangrijk is dat ouders/verzorgers vanaf het eerste moment bij de ondersteuning van hun kind betrokken worden en blijven. Ouders en school hebben één gemeenschappelijk belang: het belang van het kind! Dit vraagt van allen een oplossingsgerichte benadering. Lees hier het schoolondersteuningsprofiel.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. (Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.)
Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe
Binnen onze stichting is het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe opgericht. Binnen het Expertisecentrum zijn groepsleerkrachten en orthopedagogen werkzaam. Zij richten zich op passend onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast dragen zij zorg voor het bijbehorende beleid hierop en verzorgen zij teamscholingen op maat en consultaties met betrekking tot vragen omtrent hoogbegaafde kinderen. Het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe heeft zich tot doel gesteld het onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde kinderen in de ruimste zin van het woord te optimaliseren. Meer informatie kunt u vinden op de website https://expertisecentrumhb.stichtingproo.nl/, of u kunt contact opnemen met Betteke Wittenberg, projectleider (telefoonnummer 06-83905163).
Aurora basisonderwijs = Kenniscentrum Onderwijs
Aurora basisonderwijs is Kenniscentrum Onderwijs. Daarmee bedoelen we dat de expertise van alle medewerkers bij elkaar komt en samen vormen wij Kenniscentrum Onderwijs. Met een collegiale database en een specialistenteam kunnen we tegemoetkomen aan de verschillende leerbehoeftes van de kinderen op de basisscholen en de leerkrachten ondersteunen bij hun hulpvragen. Binnen het Kenniscentrum Onderwijs hebben we expertise op allerhande gebieden: rekenen, taal, hoogbegaafdheid, didactisch beeldcoachen, gedrag, het jonge kind, starterscoach, taal/begrijpend lezen/NT2, groep 8, software voor interventies bij technisch lezen (BOUW, Letterster, Read&Write), rekenen, ict-vaardigheden. We hebben 2 orthopedagogen (waarvan 1GZ-psycholoog/orthopedagoog) in dienst die de scholen van Aurora basisonderwijs ondersteunen in de begeleiding van leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Dit kan zijn vanwege hun manier van leren (door bijvoorbeeld beperkte begaafdheid, (hoog)begaafdheid of een leerstoornis), vanwege hun gedrag of vanwege emotionele problemen. Als de extra hulp op een school te weinig effect heeft, kan de intern begeleider een onderzoek aanvragen bij de orthopedagogen. Voordat de extra hulp van de orthopedagogen voor het kind wordt ingeschakeld, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. De orthopedagoog onderzoekt het kind door middel van observaties en testen. Daarnaast bestudeert zij de informatie die ouders over het kind leveren en samen met de informatie van de leerkracht ontstaat zo een beeld van de ondersteuningsbehoefte. In gesprek met elkaar (ouders, leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog) wordt vervolgens een plan van aanpak gemaakt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities liggen met name op het blijven scholen van het team op het gebied van NT2 en traumasensitief lesgeven om zo meer kinderen binnen onze setting te kunnen onderwijzen zonder verwijzing richting het SO.
Ook liggen onze ambities in het vergroten van onze expertisefunctie binnen de regio om zo te kunnen realiseren dat meer kinderen binnen de reguliere setting goed NT2 onderwijs op maat krijgen.
Leerjaar 1 en 2 (groep blauw): Het lesgeven in leerjaar 1-2 verschilt van dat in andere groepen. Ook de inrichting van het lokaal is anders. Er wordt gespeeld en gewerkt in hoeken, aan tafels, op de speelplaats en in de gymzaal. We beginnen de dag met de spelinloop. De kinderen zitten dit schooljaar in combinatiegroepen (1-2). Hiervoor is gekozen op basis van de leerlingaantallen en omdat kinderen veel van elkaar leren. Voor alle kinderen ligt in eerste instantie de nadruk op aan het wennen naar school te gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming, regelmaat en de Nederlandse taal. Leren gebeurt vooral spelenderwijs. De meeste leer- en vormingsgebieden komen in samenhang aan de orde aan de hand van een thema. We werken planmatig met doelen. We bieden de kinderen een aantrekkelijk en beredeneerd aanbod op de gebieden mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie en motorische ontwikkeling. Wij besteden ook uitgebreid aandacht aan de emotionele, creatieve, sociale en lichamelijke vaardigheden. Ook gaat er veel aandacht naar het stimuleren van de zelfstandigheid.