Wat is de klachtenregeling?
Heeft u het gevoel dat iets niet helemaal goed loopt, zit u iets dwars of heeft u een klacht, dan kunt u dit altijd aan de school melden. Als het betrekking heeft op een voorval in de klas, dan richt u zich in eerste instantie tot de groepsleerkracht. In de meeste gevallen leidt dit gesprek tot de gewenste oplossing. Zo niet, dan kunt u zich tot de schoolleiding richten. In deze gevallen kunt u zich ook richten tot de interne vertrouwenspersoon, bij ons contactpersoon genoemd. Ons bestuur, Stichting Spaarnesant, heeft een eigen klachtenregeling: www.spaarnesant.nl/organisatie/gedragscode
Interne contactpersoon
De contactpersoon fungeert als aanspreekpunt binnen de school bij klachten. Hij of zij luistert en beoordeelt de klacht en kan samen met u naar een passende oplossing zoeken. Al naar gelang de aard en ernst van de klacht zal de contactpersoon u doorverwijzen naar de schoolleiding, het bestuur van Spaarnesant of de externe vertrouwenspersoon. Er zijn drie contactpersonen op school. Dit zijn Robin Vreugdenhil (leerkracht groep 8), Brinno Pijnakers (leerkracht groep 5) en Sophie Hudepohl (leerkracht groep 6).
Externe vertrouwenspersoon & meldpunt vertrouwenspersoon integriteit
De externe vertrouwenspersoon van Spaarnesant is het aanspreekpunt voor klachten over: seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten, discriminatie/racisme. Deze functie is ondergebracht bij mevrouw Bernadette Hes, [email protected], tel. 06-25538458. Zij is tevens het externe meldpunt voor kwesties inzake integriteit. Zij heeft tot taak een door de betrokkene gemeld vermoeden van een misstand te onderzoeken en het CvB hierover te adviseren.
Klachtenregeling
Indien een klacht niet op schoolniveau kan worden opgelost, kunnen ouders/verzorgers een beroep doen op het bestuur. Hiervoor heeft Spaarnesant een klachtenregeling vastgesteld, die u kunt vinden onder 'gedragscodes' op de Spaarnesantsite. In de klachtenregeling is ook de rol geregeld van de Landelijke Klachtencommissie, die als externe partij kan worden benaderd als een klacht ook niet op het bestuursniveau voor u tot een bevredigende oplossing is afgehandeld. Deze commissie behandelt de klacht en adviseert het bestuur over de gegrondheid van de klacht en de te nemen maatregelen. Meer informatie over de klachtencommissie kunt u vinden op www.onderwijsgeschillen.nl
Meer informatie over de andere gedragscodes in het kader van integriteit, misstanden (klokkenluidersregeling) van Spaarnesant vindt u op www.spaarnesant.nl.
Schorsing en verwijdering van leerlingen
Leerlingen kunnen worden geschorst of verwijderd van school als er sprake is van ontoelaatbaar gedrag door de leerling en/of diens ouder(s)/verzorger(s). Hiervan is sprake als de veiligheid van leerlingen of personeel in het geding is. Een ander voorbeeld is dat de school een leerling niet de zorg kan bieden die hij/zij nodig heeft. Hiervoor is, als onderdeel van het veiligheidsplan, een protocol door Spaarnesant vastgesteld op basis van de geldende regelgeving.