Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van de Beatrixschool bestaat uit ongeveer veertig medewerkers. Het onderwijs wordt verzorgd door (vak*)leerkrachten, leerkrachtondersteuners & onderwijsassistenten. Deze collega’s worden ondersteund door twee intern begeleiders, de conciërge en administratief medewerker. De schoolleiding bestaat uit de adjunct-directeur en directeur.
* Bewegingsonderwijs wordt gegeven door een gediplomeerde vakleerkracht. Voor culturele vorming en de expressievakken werken wij samen met https://www.hart-haarlem.nl/.
Wij voelen ons verantwoordelijk voor de toekomst van het onderwijs en bieden daarom stageplaatsen aan studenten van onder andere de PABO (leerkrachten) en de ALO (vakleerkrachten bewegingsonderwijs).
Naast bovenstaande vakken wordt er in de groepen 1/2 ook tijd gereserveerd voor onder andere:
- Kringgesprekken
- Extra muziekmomenten, drama
- Natuur
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Vieringen van feestdagen
- Het vieren van verjaardagen
- Maandvieringen
- Verkeer
Naast de bovenstaande vakken wordt er in de groepen 3 t/m 8 ook tijd gereserveerd voor onder andere:
- Kringgesprekken
- Extra sportmomenten
- Vieringen van feestdagen
- Het vieren van verjaardagen
- Maandvieringen
- Mediawijsheid
- Burgerschap
Op de Beatrixschool werken we cyclisch en systematisch aan het verbeteren van de kwaliteit en opbrengsten van ons onderwijs. Het gaat om opbrengsten op gebied van de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Ons doel is veilig en passend onderwijs bieden gericht op hart, hoofd en handen, waarbij we de leerlingen stimuleren zich naar eigen kunnen te ontplooien en waarbij zij zich gelukkig voelen. Het cognitieve aanbod bieden wij op verschillende niveaus aan.
Plusaanbod
Dit aanbod is gericht op instructie-onafhankelijke leerlingen. Zij volgen alleen instructie bij nieuwe onderdelen. Deze leerlingen maken vaak minder opgaven van een doel, zodat er ruimte overblijft in het lesprogramma voor verrijkende opdrachten op allerlei vakgebieden.
Basisaanbod
Dit aanbod is gericht op instructie-gevoelige leerlingen. Zij volgen de klassikale instructie en gaan daarna zelfstandig aan het werk. Deze leerlingen volgen het basisprogramma van de groep.
Breedteaanbod
Dit aanbod is gericht op instructie-afhankelijke leerlingen. Zij volgen de klassikale instructie en krijgen vervolgens verlengde instructie binnen de klas en/of buiten de klas onder begeleiding van een onderwijsondersteuner.
Diepteaanbod/aangepaste leerroute
Dit aanbod is gericht op instructie-afhankelijke leerlingen die, naast verlengde instructie van de leerkracht, instructie buiten de groep nodig hebben. Vanaf groep 6 kunnen leerlingen in aanmerking komen voor een diepteaanbod. Bij deze leerlingen is in veel gevallen een psychologisch–didactisch onderzoek afgenomen waaruit blijkt dat de einddoelen van groep 8 niet bereikt gaan worden. Deze leerlingen krijgen een aparte leerroute. De individuele leerroute wordt beschreven in een ontwikkelingsperspectief (OPP).
Als je geïnteresseerd bent in het volledige schoolondersteuningsprofiel, dan is deze te vinden in SocialSchools en/of op VenstersPO.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Naast de ondersteuning in de groepen op basis van de drie instructieniveaus, vindt er begeleiding buiten de groep plaats door leerkrachten en onderwijsondersteuners. Dit gaat om extra instructie en oefening van lesstof voor leerlingen met een breedteaanbod of voor extra instructie voor leerlingen met een plusaanbod. Daarnaast worden de onderwijsondersteuners ingezet in de groepen, zodat de leerkracht tijd heeft om leerlingen extra individuele aandacht te geven. Externe deskundigen kunnen bij ons op school onder schooltijd leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte begeleiden, zoals begeleiding bij dyslexie of ernstige rekenproblemen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.