IKC Borgman Oosterpoort

Warmoesstraat 18 9724 JL Groningen

Schoolfoto van IKC Borgman Oosterpoort

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets

De resultaten van de individuele leerlingen worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem en met ouders gedeeld. De uitslag van de Centrale Eindtoets is niet meer bepalend voor het schooladvies, maar blijft toch voor iedere leerling op zich interessant. Ook is het voor de school belangrijk, want de Centrale Eindtoets geeft aan hoe het schoolgemiddelde zich landelijk en regionaal verhoudt ten opzichte van andere scholen. Op onze school doen alle leerlingen mee aan de Centrale Eindtoets. Schoolambitie is in ieder geval boven landelijk gemiddelde. 

Scores Eindtoets van de laatste 5 jaren:

Cito eindscore 2023: 536.7 , landelijk gemiddelde 534,9.

Scores cito eindtoets voorgaande jaren:

2021-2022: 537,7 (Ondergrens 534, 8

2020-2021: 535,4 (Ondergrens 534,5)

2019-2020: Geen eindtoets i.v.m. Covid-19

2018-2019: 536,3 (Ondergrens 535,1)

Referentie niveau:

Lezen:

1F: 100% (CET scholen: 97%) We doen het beter. (Schoolambitie is 98,8%)

2F: 90% (CET scholen: 74%) We doen het beter. (Schoolambitie is 85,5%)

Taalverzorging:

1F: 93% (CET scholen: 97%) We doen het slechter. (Schoolambitie is 97,1)

2F: 76% (CET scholen: 63%) We doen het beter. (Schoolambitie is 64,8)

Rekenen:

1F: 93% (CET scholen 92%) We doen het beter. (Schoolambitie is 96,4)

1S: 59% (CET scholen 46%) We doen het beter. (Schoolambitie is 52%)

Alleen op taalverzorging 1F scoren we ten opzichte van de CET scholen slechter, de rest beter. Ten opzichte van onze eigen ambities scoren we minder goed op taalverzorging 1f en rekenen 1S. Rekenen 2 S is flink gestegen. Er is extra ingezet op rekenen en Wiskunde, gebruik andere methode en extra tijd. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 nieuwe methode taal en rekenen. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van observaties, methode gebonden toetsen en Cito ‘Leerling in beeld’. Bij de kleuters wordt gewerkt met het leerlingvolgsysteem DORR en bij de groepen schakel nieuwkomers wordt gewerkt met SchoolK8. De peutergroepen gebruiken de observatielijsten om de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet te volgen en bij signalering wordt het aanbod op maat ingezet. Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we de instructie of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie SOP, deze is te vinden op onze website). We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leraar), maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (2x per jaar, na de midden- en eindtoetsen en bij de kleuters na elke periodeplanning van 12 weken). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leraargedrag), de ontwikkeling van de subgroepjes (basis- meer-weer) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord. We behouden onze ambitieuze standaard voor de basisgroep en de verdiepte groep. We werken met een cyclisch systeem wat maakt dat we proactief (preventief) maatregelen kunnen nemen om te verwachten resultaten waar te kunnen maken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het welbevinden van onze kinderen vinden wij van enorm belang. Elk jaar monitoren we hoe dit gaat. Wij nemen een vragenlijst af via Leerling inbeeld (Cito). Het instrument geeft inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en het sociale gedrag van leerlingen. 

Daarnaast wordt de methode SterkWerk gebruikt. Bij SterkWerk wordt extra aandacht besteed aan de sociale veiligheid binnen de groepen. Binnen deze methode is er ruimte voor het ontwikkelen van de verschillende rollen van de kinderen in een groep en daarnaast wordt een beroep gedaan op de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een fijne sfeer in een groep. Tot de herfstvakantie werken we aan de gouden weken. Tijdens de gouden weken wordt de basis gelegd voor een goede groepssfeer.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Persoonlijke ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven