IKC Borgman Oosterpoort

Warmoesstraat 18 9724 JL Groningen

Schoolfoto van IKC Borgman Oosterpoort

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit een groep enthousiaste, betrokken en ervaren leerkrachten die zich samen verantwoordelijk voelen voor alle kinderen. De leerkrachten werken nauw samen, bereiden samen lessen voor en helpen elkaar waar het kan. Dit draagt bij aan een hechte band binnen het team en de goede sfeer op school.

We maken ons onderwijs nog beter door als leerkrachten in professionele leerteams met eigen thema’s samen te leren en te ontwikkelen. Eigentijds en toekomstgericht! Allemaal in het belang van de ontwikkeling van de kinderen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen ons schoolbestuur beschikken wij over een invalpool met leerkrachten en onderwijsassistenten. Bij verlof van leerkrachten lukt het meestal om vervanging te vinden. Bij onverwachte afwezigheid van leerkracht, door bijvoorbeeld ziekte, kan het voorkomen dat er geen invaller beschikbaar is. We spannen ons ten alle tijden in om een vervangende leerkracht in te zetten. Mocht dit niet lukken dan zoeken wij intern naar oplossingen. Bijvoorbeeld door de groep te verdelen over meerdere groepen of een onderwijsassistent in te zetten. Mocht het ons niet lukken om het intern op te lossen dan kan het incidenteel voorkomen dat we ouders vragen de kinderen thuis te houden. Voor noodgevallen is er beperkte opvang binnen de school aanwezig.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan, de kerndoelen van het SLO en de referentieniveaus voor taal en rekenen, zijn voor ons richtinggevend.Het aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. De kernvakken (rekenen, taal en lezen) bieden wij gestructureerd aan waarbij de referentieniveaus 1F/2F/1S gehanteerd worden. Deze zijn vastgesteld door de Inspectie van het Onderwijs in het vernieuwde onderwijsresultatenmodel. Wij zetten in op continue optimalisering van de resultaten van deze vakken door regelmatig gezamenlijk de resultaten te analyseren. Ook zijn wij voortdurend op zoek naar manieren om ons onderwijs zo specifiek mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

We werken we met een leerstofjaarklassysteem. Onze leerlingen zijn gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Er zijn op dit moment drie combinatiegroepen 1&2 en ook de twee schakelgroepen zijn gecombineerd, onderbouwschakel 3&4 en bovensbouwschakel is 5-8. Wij streven naar een maximale groepsgrootte van 30 leerlingen, bij de schakelgroepen maximaal 16. Hiervan kan in bijzondere omstandigheden worden afgeweken.

In de groepen is ruimte voor differentiatie op drie niveaus basis, intensief en verdiept. Basisondersteuning voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Voor leerlingen uit de intensieve groep: extra ondersteuning volgens de methode, extra instructie, extra leer- en oefenmomenten. Voor leerlingen uit de verdiepte groep: compacten/verrijken, verdiept en verbreed onderwijsaanbod, deelname interne plusgroep.

Wij stemmen ons onderwijsaanbod op een systematische wijze af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen (handelingsgericht werken) en richten we ons op het behalen van meetbare doelen en resultaten (opbrengstgericht werken). Hoe wij dit doen staat beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel.

Groepsdoorbrekend werken

We willen bewegen van een klassikale organisatievorm naar een meer groepsdoorbrekende organisatievorm. We vinden het vanwege het sociale aspect en vanuit het veiligheidsaspect wel belangrijk om te werken vanuit basisgroepen. Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen en daarin meer maatwerk te leveren, zullen er meer individuele routes zijn.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Doorgaande leerlijn digitale geletterdheid is in schooljaar 2022-2023 geïmplementeerd en zal in de komende jaren meer vanuit een doorgaande leerlijn worden aangeboden. We gebruiken hiervoor de methode Basicly. Tevens is er een start gemaakt met onderzoek nieuwe methode sociaal emotioneel en veiligheid en burgerschap. Dit wordt afgerond in schooljaar 2023-2024, implementatie van een nieuwe methode staat gepland voor het schooljaar 2024-2025.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op landelijk niveau is vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle basisscholen geleverd moet worden, de basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en extra ondersteuning hebben scholen beschreven in een ondersteuningsprofiel. U kunt dit profiel opvragen op school. Is de school handelingsverlegen en kan de school dus niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van het kind, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis) onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis-) onderwijs moet de school, in afstemming met ouder(s)/verzorger(s), een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de commissie van advies van het samenwerkingsverband. De school vraagt de altijd toelaatbaarheidsverklaring aan.

Kwaliteit

Op de Borgmanschool worden de leerprestaties van de leerlingen op de voet gevolgd, met het kindvolgsysteem van Esis om een zo compleet mogelijk beeld te kunnen geven van de ontwikkeling van uw kind. In de eerste plaats wordt het ClTO-leerlingvolgsysteem ingezet (vanaf groep 3 tot aan groep 8), waarmee de prestaties van leerlingen op het gebied van belangrijke basisvaardigheden als rekenen en taal door middel van toetsen inzichtelijk kunnen worden gemaakt. We kunnen zo direct zien of een leerling een achterstand of juist een voorsprong heeft op bepaalde gebieden, en hier meteen actie op ondernemen als dat nodig is. Met het volgsysteem kunnen we een beeld krijgen van hoe een leerling zich ontwikkelt door de jaren heen. Dit beschouwen we als de belangrijkste input om ouders en kinderen een juist advies voor vervolgonderwijs te kunnen geven. De eind Cito-toets wordt weliswaar ook hiervoor ingezet, maar is slechts aanvullend en moet als een momentopname gezien worden. U kunt altijd contact opnemen met onze directeur, Interne begeleider of een leerkracht als u meer wilt weten over onze onderwijsprestaties en de manier waarop wij de kinderen volgen en begeleiden.

Voor blinde/slechtziende en dove/slechthorende kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of de leerling toelaatbaar is.

Passend onderwijs
Sinds 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Kernpunten hiervan zijn: Er komt minder regelgeving vanuit Den Haag, er moet meer vanuit de regio geregeld worden; Reguliere en speciale scholen samenwerking op het gebied van extra ondersteuning; Scholen hebben zorgplicht (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek indien er sprake is van zeer specifieke onderwijsbehoeften van een kind) Scholen en gemeenten/jeugdhulpverlening samenwerken aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs.  Voor ouder(s)/verzorger(s) geldt dat de school de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om passend onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met uw kind en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders. Voor meer algemene vragen hebben we met een aantal samenwerkingsverbanden een centraal informatiepunt passend onderwijs ingericht. Hier kunt u terecht met uw vragen over extra ondersteuning aan uw kind of een verwijzing naar het speciaal onderwijs. Zie ook: https://po2001.passendonderwijsgroningen.nl/

Zorgstructuur
De zorg is afgestemd op de ontwikkelbehoefte van de individuele leerling. De zorgstructuur is verdeeld in vier niveaus; hulp in de groep met ondersteuning van de leerkracht, hulp in en buiten de groep, specifieke hulp buiten de groep en speciale hulp met inzet van externen en ambulant begeleiders. In het Schoolondersteuningsplan (SOP) staat omschreven hoe de hulp wordt geboden en georganiseerd. In het SOP staat verder omschreven welke ondersteuning er kan worden geboden binnen de verschillende arrangementen voor leerlingen met specifieke (onderwijs) behoeften. 

Inzet van het KCOO binnen de school

Het KCOO (Kenniscentrum van het Openbaar Onderwijs) is ingericht door Openbaar Onderwijs Groningen en ondersteunt de school bij het realiseren van passend onderwijs. De school kan gebruik maken van de expertise binnen het KCOO. Belangrijke samenwerkingspartners voor de intern begeleider zijn de vaste orthopedagoog en ambulant begeleider die verbonden zijn aan de school. Daarnaast werken er bij het KCOO psychodiagnostisch medewerkers (testassistenten) en onderwijsassistenten.

Binnen het KCOO zijn verschillende specialisten vertegenwoordigd. Onder andere specialisten op het gebied van dyslexie, dyscalculie, autisme, gedrag, hoogbegaafdheid en downsyndroom. Deze kunnen via de intern begeleider betrokken worden in de school.

Inzet ambulant begeleider

Het werk van de ambulant begeleider richt zich op de hulpvragen die spelen binnen de school. Deze kunnen gericht zijn op school-, groeps-, leerkracht- en leerling niveau.

Inzet orthopedagoog

De orthopedagoog doet in samenwerking met de psychodiagnostisch medewerker onderzoek gericht op cognitieve leerontwikkeling, werkhouding, gedrag en/of sociaal-emotionele ontwikkeling.

Inzet onderwijsassistent

Inzet van een onderwijsassistent van het KCOO kan worden aangevraagd voor uitvoering van extra ondersteuning bij een individuele leerling of groep.

Driehoeksoverleg

Het driehoeksoverleg is een overlegvorm die drie tot vijf keer per schooljaar wordt georganiseerd door de intern begeleider. Zowel de vaste ambulant begeleider als de orthopedagoog van het KCOO sluiten aan bij dit gesprek. Het doel van het driehoeksoverleg is om alle zorgleerlingen binnen de school in beeld te krijgen en te houden. Op die manier kunnen de ambulant begeleider en orthopedagoog vroegtijdig ingeschakeld worden om mee te denken bij deze leerlingen. De intern begeleider kan hulpvragen met betrekking tot het individuele kind of groepen kinderen voorleggen. De ambulant begeleider en orthopedagoog hebben een adviserende rol en tijdens dit overleg kunnen afspraken gemaakt worden over de vervolgstappen.

Verwijzing SBO of SO

Wanneer gedacht wordt aan een verwijzing naar het SBO of SO wordt een ambulant begeleider of orthopedagoog van het KCOO ingeschakeld om mee te kijken wat er op school nog gedaan kan worden om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Wordt er daarna alsnog besloten om tot verwijzing over te gaan dan adviseren de ambulant begeleider en orthopedagoog de school tijdens het zoeken naar de meest passend plek voor de leerling. De orthopedagoog van het KCOO schrijft de deskundigheidsverklaring voor het aanvragen van de toelaatbaarheidsverklaring.

De medewerkers van het KCOO zijn regelmatig bij ons op school aanwezig en in de groepen. Mocht er voor uw kind een ondersteuningsvraag zijn dan wordt u als ouders/verzorgers op de hoogte gesteld. Wanneer er verder onderzoek of gerichte observatie moet plaatsvinden vragen wij de ouders/verzorgers altijd schriftelijk om toestemming. Meer informatie is te vinden op de website van het KCOO: https://kcoo.openbaaronderwijsgroningen.nl/index.html

Bovenschoolse voorzieningen KCOO

Bovenschoolse plusklas

De bovenschoolse plusgroep is een voorziening van Openbaar Onderwijs Groningen die dient als aanvulling op het passend onderwijsaanbod van de scholen. Binnen de bovenschoolse plusgroep wordt ernaar gestreefd om hoogbegaafde leerlingen in staat te stellen het beste uit zichzelf te halen. Dit doen zij door met en van elkaar te leren. Ook in de lessen wordt veel aandacht besteed aan de sociale competenties en het zelfbeeld. Algemene informatie, de toelatingsprocedure en het aanmeldformulier zijn te vinden op de KCOO site: bovenschoolse voorzieningen.

Internationale schakelklas en ECAG

De Internationale Schakelklas (ISK) Groningen is een school voor voortgezet onderwijs. Deze klas is bestemd voor nieuwkomers in Nederland in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, die de Nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen. Het doel van de ISK is om leerlingen te schakelen naar passend regulier onderwijs, door het leren van Nederlands, schoolse- en studievaardigheden en door in te burgeren. Meer info is te vinden: https://www.iskgroningen.nl/index.html

Het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen (ECAG) biedt scholen begeleiding, voorlichting en scholing en bouwt samen met de scholen duurzame expertise op. Meer informatie vind je op : https://openbaaronderwijsgroningen.nl/expertisecentrum-anderstaligen-groningen/

Meer- en hoogbegaafdheid

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong werken met een compact lesprogramma en krijgen verrijkingsstof aangeboden. Dat kan voor één of meer vakgebieden zijn. Vanaf groep 1/2 kan meer– en hoogbegaafdheid worden gesignaleerd. In alle groepen werken we met het DHH. Hiermee kan (hoog)begaafdheid gesignaleerd worden en kunnen er handelingssuggesties van gebruikt worden. Vanaf groep 4 kan door middel van onderzoek worden vastgesteld of een kind meerbegaafd is. Wanneer dit wordt vastgesteld, kan het kind aangemeld worden voor de bovenschoolse plusgroep van Openbaar Onderwijs Groningen.

De bovenschoolse plusgroep is een voorziening van Openbaar Onderwijs Groningen dat bedoeld is ter aanvulling op het aanbod binnen het IKC. Het aanbod van de bovenschools plusgroep heeft onder andere als doel het ontwikkelen van de metacognitieve vaardigheden en het ‘leren leren’. Leerlingen leren verdieping aan te brengen binnen onderwerpen, ervaren problemen om op te lossen en leren bijvoorbeeld filosoferen. Aanmelding vindt plaats op advies van alle betrokken medewerkers en na het vaststellen van het IQ. Uiteraard gebeurt dit altijd na overleg met de ouders. Wanneer een kind wordt toegelaten, kan het kind één dag in de twee weken deelnemen aan de bovenschoolse plusgroep. Naast de bovenschoolse plusgroep wordt op ons IKC sinds enkele jaren ook een ontmoetingsmoment georganiseerd (2x 1,5 uur per week). Deze vindt plaats onder leiding van de intern begeleider en een student toegepaste psychologie. Dit moment geeft die kinderen de kans om gelijkgestemden te ontmoeten. Het aanbod wordt planmatig ingezet en wordt op maat bijgesteld afhankelijk van de hulpvraag en de onderwijsbehoeften van de kinderen en in overleg met de betrokken medewerkers. De basis van de leerdoelen is hetzelfde als de basis van de leerdoelen die ook worden gebruikt door de plusgroep.

Metacognitie is het 'leren over leren'. Metacognitieve vaardigheden zijn de vaardigheden die nodig zijn om het eigen leerproces te sturen en te controleren. Hieronder valt het stellen van doelen, het plannen van een taak, reflecteren op een taak etc.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Het aanbod afstemmen op resultaten, talenten, rekening houden met meervoudige intelligentie;
  • Werken aan doelen en differentiëren;
  • We volgen de ontwikkelingen per groep, maar ook individueel;
  • Hoge verwachtingen creëren.

Hierbij hebben we als team een onderzoekende houding. We maken ons onderwijs nog beter door als leerkrachten in professionele leerteams met eigen thema’s samen te leren en te ontwikkelen. Eigentijds en toekomstgericht! Allemaal in het belang van de ontwikkeling van de kinderen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ons Integraal Kindcentrum (IKC) is een plek voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waar we onderwijs en kinderopvang gezamenlijk en geïntegreerd onder één dak aanbieden. We bieden een programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). We bieden extra aandacht aan de taalontwikkeling en zorgen ervoor kleuters zich op een breed terrein kunnen ontwikkelen. Dit met als doel om ze op speelse wijze een goede start te kunnen geven. De werkwijze en de visie van de peutergroep sluit aan op de visie van het spelend leren in de schoolse setting. Door op deze manier te werken, leren de peuters geleidelijk aan het schoolse leren en is er een doorgaande lijn in de ontwikkeling. De wendagen zijn hierdoor niet meer nodig. De kleuter- en peutergroepen ondernemen regelmatig gezamenlijke activiteiten. Zo raken peuters al gewend aan de vaste gezichten binnen het IKC en aan de werkwijze bij zowel de peuters als de kleuters. We werken hierin nauw samen met de voorschoolse instelling(-en) die nabij/in ons schoolgebouw gevestigd is (zijn). In geval van plaatsing op onze school is er sprake van een warme overdracht. Bij het kinderdagverblijf werken wij op de babygroepen volgens de visie van Emmi Pikler. Een VVE-programma is in ontwikkeling. De peuters vanaf 3 jaar doen mee met diverse schoolactiviteiten. We streven naar een intensievere samenwerking en een goede doorgaande ontwikkeling in leerlijnen en een vloeiende overgang van peuter naar kleuter. De medewerkers volgen gezamenlijk scholing en hebben afstemmingsoverleg over de samenwerking.


Terug naar boven