St. Franciscus

Star Numanstraat 52 9714 JS Groningen

  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021-2022 had St. Franciscus voor het eerst een groep 8 en is de Centrale Eindtoets de eerste keer afgenomen. Het schooljaar 2022-2023 is de Centrale Eindtoets voor de tweede keer afgenomen. In het schooljaar 2023-2024 is de Cito doorstroom toets de eerste keer afgenomen.

Sinds 2020 kijkt de inspectie bij het beoordelen van de resultaten naar behaalde referentieniveaus op de eindtoets/doorstroomtoets. Ze hanteert daarbij een gemiddelde score van de afgelopen drie schooljaren.

In overstaande resultaten is het fundamentele niveau en streefniveau (3-jarig gemiddelden) voor schooljaar 2022-2023 opgenomen.

Wat betreft het fundamentele niveau scoort St. Franciscus met 96,3% lager dan vergelijkbare scholen (97,8%), maar duidelijk boven de signaleringswaarde van de inspectie (85%).

Wat betreft het streefniveau scoort St. Franciscus met 72,2% hoger dan vergelijkbare scholen (71,1%) en duidelijk boven de signaleringswaarde van de inspectie (61,1%).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Het meten van de resultaten van het onderwijs op korte termijn doen wij aan de hand van de methodegebonden toetsen. Met behulp van deze toetsen kunnen wij controleren of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De toetsresultaten worden in veel gevallen zo genoteerd dat zowel een individuele analyse als een groepsanalyse mogelijk is. Voor de iets langere termijn gebruiken wij Cito Leerling in Beeld. Deze toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen en zijn niet methodegebonden. De toetsresultaten kunnen worden afgezet tegen een landelijke normering. De toetsen van Cito Leerling in Beeld maken deel uit van een leerlingvolgsysteem. Hierdoor kunnen wij de prestaties van zowel de individuele leerling als van de groep gedurende de hele schooltijd volgen.

De uitkomsten van alle toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. Vervolgens gaat het hele team de trendanalyses van de school bekijken. Op leerkrachtniveau wordt twee keer per jaar een opbrengstgericht gesprek (ambitiegesprek) met de kwaliteitscoördinator (intern begeleider) en de schoolleider gevoerd en worden verbeteracties geformuleerd. Gezamenlijk worden de doelstellingen voor de groep bepaald, soms ook voor een aantal individuele leerlingen.

Het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling in Beeld wordt gebruikt vanaf groep 3 en is bedoeld om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen. Bijna alle toetsen worden op twee momenten in het schooljaar afgenomen: in januari-februari (de M-toetsen) en in mei-juni (de E-toetsen), M3 staat bijvoorbeeld voor midden groep 3; E6 staat voor eind groep 6. Met uitzondering van groep 8, groep 8 maakt in november één toets van Cito Leerling in Beeld. In februari maken de leerlingen van groep 8 de Cito doorstroomtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 vervangt de doorstroomtoets de voormalige eindtoets en is er één centrale aanmeldweek waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. 

De resultaten van de leergebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen van groep 6 t/m 8 geven een indicatie voor het vervolgonderwijs. Deze resultaten zijn gekoppeld aan de Plaatsingswijzer: een instrument waarmee de basisschool komt tot een goed onderbouwd schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Op basis van leerlingkenmerken, werkhouding, methodetoetsen, observaties en de Plaatsingwijzer krijgen leerlingen in januari groep 8 hun voorlopige advies voor het voortgezet onderwijs. In de eerste of tweede week van februari maken de leerlingen van groep 8 de Cito doorstroomtoets. Deze toets meet wat een leerling in acht jaar basisonderwijs geleerd heeft en wordt gebruikt om het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs te formuleren. Op basis van het resultaat van de doorstroomtoets mag het definitieve advies in vergelijking tot het voorlopige advies enkel naar boven worden bijgesteld. Het voorlopige- en het definitieve advies komen in een adviescommissie (leerkracht groep 7, leerkracht groep 8 en kwaliteitscoördinator) tot stand. In de laatste week van maart melden de leerlingen van groep 8 zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school.

De ouders van de groepen 6 en 7 worden jaarlijks uitgenodigd voor een presentatie over de overgang van PO naar VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool St. Franciscus wil een kleine, zorgzame school zijn. Een school waar we elkaar kennen, waar we in een sfeer van openheid en eerlijkheid met elkaar om kunnen gaan, een sfeer waarin we kunnen zeggen wat we prettig en wat we niet prettig vinden. We willen een school zijn waar iedere leerling zich veilig kan voelen, waar een gevoel van saamhorigheid heerst en waar iedereen dus met plezier naar toe gaat. Zo’n goede sfeer ontstaat niet vanzelf en houdt zich ook niet vanzelf in stand. Wij bevorderen en handhaven het ontstaan van zo’n sfeer door:   

  • Aan het begin van ieder schooljaar te werken aan groepsvorming (gouden en zilveren weken)
  • Ruime aandacht te besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling 
  • Niet alleen samen te werken, maar ook samen te ontspannen  
  • Uitbundig feest te vieren met elkaar
  • Gezamenlijke activiteiten te ondernemen
  • Gezamenlijke doelen na te streven
  • Duidelijke regels te stellen en heldere afspraken te maken
  • Een sluitend pestprotocol te hanteren
  • In alle groepen te werken met KiVa

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenheid
  • Betrokkenheid
  • Naastenliefde

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Verzelfstandiging St. Franciscus
Het schooljaar 2022-2023 heeft basisschool St. Franciscus, toenmalig dependance van St. Michaëlschool, een aanvraag voor verzelfstandiging ingediend. De Inspectie van het Onderwijs heeft beoordeeld dat 'de door de initiatiefnemer aangeleverde schriftelijke en mondelinge informatie voldoet aan de wettelijke eisen, en draagt daardoor bij aan een positief beeld van de te verwachten kwaliteit.' Wij zijn heel erg trots op dit resultaat! Vanaf 1 augustus 2023 gaat basisschool St. Franciscus (KOC Groningen) daarom verder als zelfstandige school met brinnummer 32BU. 

Inspectiebezoek
In het Advieskader Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen is vastgelegd dat de inspectie in elk geval in het eerste jaar na de start van de bekostiging van de school een kwaliteitsonderzoek uitvoert, conform het betreffende reguliere onderzoekskader. In navolging hiervan heeft de Inspectie van het Onderwijs in april 2024 een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op St. Franciscus.

Op basis van dit kwaliteitsonderzoek is het basisarrangement toegekend. Dit betekent dat onze school het vertrouwen heeft van de Inspectie en dat de Inspectie geen aanwijzingen heeft dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Pilot Bestuursgericht Toezicht
Begin 2016 zijn zowel onze school als ons bestuur - Stichting KOC Groningen - door de inspectie bezocht in het kader van een pilot Bestuursgericht Toezicht. Voor meer informatie zie de website van de inspectie.

Het oordeel van de inspectie was positief: Ons bestuur stuurt voldoende op de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten en communiceert goed met belanghebbenden. Daarnaast voldoet het bestuur aan de gecontroleerde wettelijke voorschriften en is de financiële positie in orde. Op de onderdelen "Doelen, evaluatie en verbetering" en "Structuur en cultuur" krijgt onze school een voldoende en "Verantwoording en dialoog" wordt als goed beoordeeld.

Externe reflectie Bureau Meesterschap
In het schooljaar 2022-2023 is door Bureau Meesterschap een onderzoek (externe reflectie) uitgevoerd naar de kwaliteit van het onderwijs op de scholen van KOC, waaronder St. Franciscus. Het onderzoek heeft zich gericht op (een aantal) standaarden in het onderzoekskader 2021 (update augustus 2022) van de onderwijsinspectie. Aanbevelingen en handvatten voor verdere ontwikkeling zijn opgenomen in het schoolplan 2023-2027 en daaruit voortvloeiende jaarplannen.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat de basiskwaliteit op St. Franciscus over de gehele linie op orde is. Wat betreft het schoolklimaat laat de school met het uitgebreide burgerschapsplan aanvullende ambities zien, deze standaard is met een goed beoordeeld. De school heeft een visie op goed onderwijs, met ambities en doelen die zijn uitgewerkt in smart geformuleerde plannen. De school heeft een goed functionerend stelsel van kwaliteitszorg waarmee zij de kwaliteit bewaakt en verbetert. De leerlingen voelen zich veilig op St. Franciscus en er heerst een prettig leer- en werkklimaat. Dit beeld wordt bevestigd door tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en personeel en gesprekken met leerlingen. Om de sociale en maatschappelijke competenties te ontwikkelen gebruikt de school ondermeer de aanpak van KiVa. De eindresultaten zijn ruim voldoende (boven de signaleringswaarde en boven de norm van vergelijkbare scholen). De tussenresultaten in de groepen 5 t/m 8 zijn goed, in de groepen 3 en 4 is er op onderdelen ruimte voor verbetering. De school heeft echter goed zicht op de resultaten en neemt naar aanleiding van scherpe analyses doelgerichte maatregelen. De onderzoeker ziet een ambitieus en gedreven team dat wordt aangestuurd door een ambitieuze en gedreven schoolleider. Op de St. Franciscus is sprake van een professionele cultuur. Medewerkers hebben het naar hun zin op school, zo blijkt uit gesprekken en peilingen. Deze cultuur kan verder worden versterkt door meer de focus te leggen op de aanspreekcultuur binnen het team. 

Terug naar boven