St. Franciscus

Star Numanstraat 52 9714 JS Groningen

  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus
  • Schoolfoto van St. Franciscus

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft negen groepen, de kleutergroepen zijn combinatiegroepen van groep 1 en groep 2.

  • Groep 1/2 Kikkers: juf Maaike en juf Nynke
  • Groep 1/2 Vlinders: meester Sjoerd en juf Nynke
  • Groep 1/2 Ooievaars: juf Magdalena en juf Nynke
  • Groep 3: juf Heleen en juf Geke
  • Groep 4: meester Jesse Louissen
  • Groep 5: juf Tine en juf Geke
  • Groep 6: juf Naomi
  • Groep 7: juf Suzanne
  • Groep 8: meester Stijn en meester Gerben

Gymleerkracht: meester Bart
Muziek: juf Rie-jetske
Verrijkers: meester Arjen

Onderwijsondersteunend personeel

  • Conciërge: meneer Otto en meneer Raymond
  • Leerkrachtondersteuner: juf Iris
  • Onderwijsassistent: juf Marjolein
  • Onderwijsassistent: juf Alice
  • Onderwijsassistent: juf Ria
  • RT sociaal-emotioneel en leerkrachtondersteuner: juf Geke
  • Opleider in de school/stagecoördinator: juf Geke
  • Leerkracht werkdrukverlaging: meester Gerben
  • Kwaliteitscoördinator (intern begeleider): Hilde Idema
  • Administratie en schoolbibliotheek: Margreet Santing
  • Directeur: Lisette Berends

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekteverlof is op de volgende manier geregeld:

  1. Bij afwezigheid van één van de leerkrachten wordt in eerste instantie getracht een vervanger te vinden die bekend is met de groep.
  2. Er wordt een beroep gedaan op vervangers die ingeschreven staan bij het bureau Slim! waar de school gebruik van maakt.  
  3. Indien er via Slim! geen vervangers aanwezig zijn wordt het onderwijsondersteunend personeel eventueel ingezet voor een groep.
  4. Als alle bovenstaande stappen geen resultaat opleveren door diverse omstandigheden dan zijn wij genoodzaakt de ouders te vragen om de leerlingen thuis op te vangen. Leerlingen die thuis niet opgevangen kunnen worden kunnen in uitzonderlijke gevallen naar school komen en worden opgevangen in andere groepen. Wij stellen u hiervan op de hoogte via 'Parro'. 

Wij doen ons best om u een dag van tevoren te laten weten dat er geen leerkracht beschikbaar is. Indien er in de ochtend een ziekmelding van een leerkracht komt dan proberen wij u uiterlijk voor 7.45 uur te informeren.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Gymnastiek
De kinderen van de kleutergroepen krijgen tweemaal per week van hun eigen groepsleerkracht bewegingsonderwijs in het speellokaal van de school. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen een blokuur per week (90 minuten) gymnastiek van onze vakdocent (Bart Brandts Buys), in de gymzaal aan het Goudenregenplein of de Korreweg. 

Het dragen van gymschoenen tijdens de gymlessen is verplicht. De kinderen van groep 3 t/m 8 dragen ook passende gymkleding: een lange/korte sportbroek en een shirt of hemd dat het bovenlichaam bedekt. 

Muziek
Alle kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen om de week een muziekles van een vakdocent muziek (Rie-jetske Komen). Tijdens de muziekles wordt aandacht besteedt aan de aandachtsgebieden: zingen, luisteren, muziek maken, muziek vastleggen en bewegen.

Verrijkers
Op woensdag geeft onze meer- en hoogbegaafdheidspecialist (Arjen Veenhoven) projectonderwijs aan leerlingen van St. Franciscus die vanuit het Digitale Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) naar voren zijn gekomen en zowel binnen de groep als buiten de groep verdieping en verrijking aangeboden krijgen.

RT Sociaal-emotioneel
Basisschool St. Franciscus heeft een Remedial Teacher Sociaal-emotionele ontwikkeling (Geke van der Woude-Bruggink). Eén dag in de twee weken is de Remedial Teacher Sociaal-emotionele ontwikkeling beschikbaar voor individuele kind- en coaching gesprekjes middels de methode Kids Skills. In overleg met de leerkracht, intern begeleider, gedragsspecialist en ouders kunnen leerlingen met een hulpvraag op sociaal-emotioneel gebied hier laagdrempelig gebruik van maken.

Seksuele vorming
St. Franciscus neemt deel aan de 'Week van de Lentekriebels'. In deze week wordt in alle klassen extra aandacht besteed aan weerbaarheid, relaties en seksualiteit. Wij gebruiken hiervoor de methode 'Kriebels in je buik', met lessen aangepast aan de leeftijd van het kind. 

Natuur duurzame educatie
Sint Franciscus was de heilige van de natuur en de dieren. Vanuit deze oorsprong en passend bij de groene omgeving van de school is natuur duurzame educatie een belangrijk onderdeel van ons lesaanbod. St. Franciscus heeft een samenwerking met de schooltuinen in Beijum: alle klassen bezoeken minimaal een keer per jaar de schooltuinen voor een natuurles en de kinderen van groep 7 en 8 hebben hun eigen schooltuintje waar zij groenten planten, verzorgen en oogsten. Ter voorbereiding op hun eigen schooltuintje wordt in groep 6 gewerkt met een verticale moestuin, waar groentes in worden gekweekt die vervolgens in samenwerking met BSO St. Franciscus de moestuinbakken op het schoolplein worden geplant. Wij zijn een gezonde school en vinden gezonde voeding belangrijk, wij stimuleren dit door middel van een watertappunt en EU schoolfruit. Tot slot doet groep 8 jaarlijks mee met de Energy Challenge, gericht op techniek, gedrag en duurzaamheid.

Cultuur- en erfgoededucatie
Naast ons reguliere curriculum stimuleren wij de brede (talent)ontwikkeling van kinderen middels cultuur- en erfgoededucatie. Jaarlijks ondernemen alle klassen ten minste één uitstapje op het gebied van cultuur en erfgoed, denk aan: een theater- of muziekvoorstelling, een museumbezoek, een middeleeuwse stadswandeling, bezoek aan het klooster in Ter Apel, de schoolkerk over wereldgodsdiensten en een bezoek aan kamp Westerbork. Daarnaast wordt ieder schooljaar de Kinderboekenweek uitgebreid gevierd en doen we mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd en Nationale Voorleesdagen. Tot slot zijn we onder begeleiding van een kunstenaar bezig om een doorlopende leerlijn beeldende vorming op te zetten voor groep 1 t/m 8.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Pauze
Rond 10 uur is de eerste pauze, de kinderen nemen hun tas mee naar buiten en eten hun fruit op het plein. Tussen 12.00 en 13.00 uur vindt de middagpauzes plaats. Het eten vindt plaats tijdens een onderwijsactiviteit in de klas, u kunt hierbij denken aan voorlezen of een educatief programma kijken zoals Klokhuis of het Jeugdjournaal. Daarna gaan de kinderen buitenspelen op het plein.

Gezond eten en drinken tijdens de pauzes
Gezonde voeding is belangrijk, daarom vragen wij u uw kind uitsluitend brood, fruit en groente mee te geven naar school. Bij gezonde dranken denken wij aan zuivelproducten (zonder suiker), water of thee. In het gebouw van de bovenbouw (groep 5 t/m 8) hangt een watertappunt, kinderen kunnen hier gedurende de schooldag hun drinkbeker of fles bijvullen. Gelieve het eten en drinken meegeven in een broodtrommel of beker. Zo denken wij ook aan het milieu!

Trakteren bij een verjaardag
Als een leerling jarig is mag er getrakteerd worden. Wij juichen een kleine gezonde traktatie toe.
Een jarige mag met zijn/haar verjaardagskaart langs een aantal meesters en juffen en bij de directeur een kleinigheidje voor zijn verjaardag grabbelen. Deze kleinigheidjes worden verzorgd door de ouderraad en bekostigd van de ouderbijdrage.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De basisondersteuning in onze school  

Uitgangspunten van de basisondersteuning zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerkracht verzamelt systematisch gegevens van alle leerlingen door middel van dagelijkse observaties, schriftelijke opdrachten, methodegebonden toetsen, methode-onafhankelijke toetsen en gesprekken met leerlingen en/of ouders. Deze gegevens worden geordend en systematisch bijgehouden in het groepsoverzicht in ParnasSys. Per vakgebied heeft de leerkracht inzicht in de stimulerende en belemmerende omgevings- en kindfactoren van de leerlingen op gebied van onderwijs. De toetsgegevens van de methode-onafhankelijke toetsen van Cito worden vastgelegd in het leerling- en onderwijsvolgsysteem ParnasSys van de school. Ook de gegevens van de methodegebonden toetsen worden digitaal vastgelegd. Op grond van de systematisch verzamelde gegevens van de groepsoverzichten, maakt de leerkracht per kernvakgebied een blokplan. Deze blokplannen dienen ter aanvulling op de ambitiekaarten waarin per vakgebied wordt vermeld hoe er op school gewerkt wordt en wat de ambities en doelen zijn binnen dit vakgebied. In de blokplannen worden leerdoelen benoemd die extra aandacht behoeven bij verschillende leerlingen. Deze plannen worden gemaakt en bewaard in ParnasSys. Volgens de cyclus handelingsgericht werken (signaleren, benoemen, clusteren/opstellen, uitvoeren, evalueren en bijstellen) worden na elke methodetoets nieuwe groepsoverzichten en blokplannen opgesteld. Tijdens de ambitiegesprekken tussen leerkracht, schoolleider en intern begeleider komt de cyclus handelingsgericht werken (HGW) aan bod. 

Differentiatie binnen de groep 

In een groep zijn er soms grote verschillen tussen de leerlingen. Deze verschillen uiten zich in verschillende onderwijs- en instructiebehoeften. St. Franciscus is afgestapt van het vooraf labelen van leerlingen en ze gedurende een vaste periode in een bepaalde instructiegroep te plaatsen.

In principe doen de leerlingen mee met het basisaanbod, zoals staat beschreven in de ambitiekaart en de methodes voor de verschillende vakken. Dit is een basisinstructie van de leerkracht, begeleide oefening en zelfstandige verwerking (ondersteuningsniveau 1). Hiermee ontwikkelt de leerling zich doorgaans goed. Per leerdoel wordt bekeken of een leerling in staat is om mee te doen met dit basisaanbod. Wanneer dit niet het geval is, wordt er, naast de basisinstructie, verlengde instructie aangeboden (ondersteuningsniveau 2). Dit is mogelijk binnen de klas met de eigen leerkracht of buiten de klas met een onderwijsassistent. Wanneer deze verlengde instructie niet voldoende resultaat oplevert, wordt er een intensiever aanbod ingezet: in een kleine groep wordt er buiten de klas structureel geoefend met bepaalde moeilijkheden (ondersteuningsniveau 3). In deze gevallen zal er voor de leerlingen een individueel handelingsplan worden opgesteld. Wanneer, ondanks ondersteuning op niveau 3, de verwachte groei uitblijft, wordt er overwogen om een aanpassing in de leerstof te maken. De leerling zal gaan werken op een eigen leerlijn met individuele doelen. Dit kan enkel wanneer de intern begeleider en een orthopedagoog binnen de school betrokken zijn en meedenken over de te verwachten ontwikkeling en uitstroom. Over het algemeen gebeurt dit vanaf groep 6.

Wanneer een leerling meer instructie-onafhankelijk is (goed tot zeer goed presterende leerlingen), zal deze na een verkorte instructie genoeg hebben om zelfstandig aan het werk te kunnen gaan. Bij deze leerlingen is het van belang hen voldoende uit te dagen en activiteiten aan te bieden op een hoger niveau.

In de groepen 1/2 wordt gewerkt met de doelen zoals beschreven in het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Hierin staan alle vaardigheden en kennisgebieden beschreven die belangrijk zijn voor een goede doorgaande lijn naar groep 3. De leerkrachten verwerken deze kennisgebieden in een themaplanning in Mijn Kleutergroep, zodat de doelen zoveel mogelijk functioneel aan bod komen. In de themaplanning staan de lesdoelen, de activiteiten die gaan plaatsvinden en welke kinderen extra aandacht of uitdaging nodig hebben. Om een goed beeld te krijgen van waar een kind staat in zijn ontwikkeling en waar en bij wie de leerkracht extra aandacht/uitdaging moet bieden, volgt de school de kinderen met het registratie en observatiesysteem van Mijn Kleutergroep. 

Ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte
De ontwikkeling van de leerlingen wordt vanaf het moment dat zij op school komen gevolgd, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Dit gebeurt aan de hand van observaties en toetsen. Iedere leerling ontwikkelt zich op zijn eigen wijze, maar in de meeste gevallen zal in die ontwikkeling een opgaande lijn zitten. Indien de ontwikkeling traag verloopt, stagneert of juist heel snel gaat heeft de leerling specifieke ondersteuning nodig. In eerste instantie zullen de leerkrachten zelf, in de groep, met de specifieke ondersteuning beginnen. Indien dit geen of te weinig resultaat oplevert, zal de hulp van de intern begeleider worden ingeroepen, eventueel aangevuld met andere externe specialisten. De ondersteuning vindt plaats volgens een stappenplan: signaleren, analyseren, diagnosticeren, remediëren en evalueren. De acties die ondernomen worden liggen tussen: hulp binnen de groep door de leerkracht, eventueel met extra hulp van een onderwijsassistent, en een verwijzing naar het speciaal basisonderwijs dan wel het speciaal onderwijs. Zodra er zorgen zijn over de ontwikkeling van een leerling worden ouders op de hoogte gebracht en verder betrokken bij de aanpak en ondersteuning.   

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website www.sint-franciscus.nl en op de website www.scholenopdekaart.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Basisschool St. Franciscus heeft de ambitie om intensief samen te werken met een orthopedagogische praktijk door deze een (dag)deel in school te halen voor onderzoek en begeleiding van leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie op onderwijs aan het jonge kind
Kind mogen zijn en je in je eigen tempo mogen ontwikkelen. 

Jonge kinderen zijn onderzoekers die al handelend zichzelf, de ander en de ‘wereld’ leren kennen. Als leerkracht helpen we de kinderen hun ontwikkelingskansen optimaal te benutten. We willen de kinderen nieuwsgierig maken zodat ze zelf een stapje verder willen gaan in hun ontwikkeling. We streven ernaar de talenten van ieder kind te ontdekken en verder uit te bouwen. Daarom zorgen wij voor een veilige omgeving zodat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Centraal hierbij staan de basisbehoeften:

  • Competentie: de kinderen ervaren dat ze iets kunnen en dat iets lukt onafhankelijk van anderen. Kinderen ontwikkelen hiermee zelfvertrouwen: ‘ik kan het!’.  
  • Autonomie: de kinderen krijgen ruimte om keuzes te maken, beslissingen te nemen en ergens zelf verantwoordelijk voor te zijn: ‘ik kan het zelf’!.
  • Relatie: kinderen voelen zich thuis, ze hebben een goede relatie met de leerkracht en een goed contact met de andere kinderen. Kinderen voelen zich begrepen en gewaardeerd:  'ik hoor erbij'!

Door het hebben van deze basisbehoeften worden de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen vergroot. De ontwikkeling en het leren verloopt bij ieder kind verschillend. Kinderen leren met hart, hoofd en handen, met hun hele hebben en houden. Door de kinderen te volgen in hun ontwikkeling kan de leerkracht het aanbod afstemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Om een prettige en voorspelbare leeromgeving te creëren waarin elk kind zich veilig kan bewegen zijn goede afspraken en routines belangrijk. Met betrekking tot een doorgaande lijn stemmen de leerkrachten de afspraken en routines waar mogelijk op elkaar af. Iedere leerkracht vertaalt deze naar de onderwijsbehoeften van zijn groep, hierbij rekening houdend dat iedere groep anders is.   

In de kleutergroepen werken we met thema’s volgens het beredeneerd aanbod in Mijn Kleutergroep. Binnen deze thema’s is spel een belangrijk onderdeel. Spel is essentieel bij de ontwikkeling van jonge kinderen en is nodig om de wereld te ontdekken. Met spel speelt een kind de wereld na, hij verwerkt zijn ervaringen. Door te spelen, wordt het zelfvertrouwen gestimuleerd. Hij leert de wereld beter te begrijpen. Kinderen die goed kunnen spelen, kunnen ook buiten het spel beter reageren op wat er om hen heen gebeurt. Ze ontplooien zich beter en gemakkelijker.   

Als leerkrachten kijken en luisteren wij goed naar de kinderen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen en worden de observaties geregistreerd in Mijn Kleutergroep. Binnen een thema creëert de leerkracht betekenisvolle onderwijsleersituaties in de themahoeken en (kring)activiteiten. De taal- en rekenontwikkeling wordt in samenhang met de andere ontwikkelingsdomeinen (motorische ontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling, spelontwikkeling, creatieve ontwikkeling en de sociale ontwikkeling) gestimuleerd. Door een rijke speel- en leeromgeving te creëren worden kinderen meegenomen in het verkennen van de wereld. De leerkrachten bieden uitdagende hoeken, materialen en activiteiten aan waarbij de kinderen worden uitgedaagd en geprikkeld. In de kleutergroepen worden methodes gebruikt als bron en hulpboek. Vanaf groep 3 wordt er structureel gewerkt met methodes, maar blijft spel een belangrijk onderdeel.   

Kwaliteitszorg groepen 1/2
In de groepen 1/2 wordt minimaal 5x per jaar (vakantie tot vakantie) gewerkt met themaplanningen in Mijn Kleutergroep. Daarnaast gebruiken leerkrachten de weekplanning van Mijn Kleutergroep en logboeken waarin ze de kortetermijndoelen beschrijven, de vereiste interventies en de resultaten. De interventies en resultaten worden twee keer per jaar besproken tijdens het ambitiegesprek. Aan het eind van groep 2 wordt aan de hand van de observaties in Mijn Kleutergroep de overgang naar groep 3 besproken met de leerkracht van groep 3. Halverwege groep 2 wordt bij alle risicoleerlingen de 'signaleringslijst dyslexie' afgenomen. Op basis van deze signaleringslijst wordt extra hulp/ondersteuning binnen of buiten de groep geboden. Bijzonderheden worden doorgegeven bij de overdracht naar groep 3. 

Terug naar boven