De PIT Groningen

Wibenaheerd 24 9736 PB Groningen

Schoolfoto van De PIT Groningen

Het team

Toelichting van de school

Binnen het team hebben de verschillende vakspecialisten in huis Taalspecialist, Hoogbegaafdheid specialist, ICT-specialist, Spelspecialist en IB-specialist De PIT heeft nog geen gymvakleerkracht, er wordt volop naar gezocht. Er wordt wel spel gegeven door bevoegde vakleerkrachten in de gymzaal nabij de school. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een medewerker zullen we eerst intern kijken of we een goede oplossing kunnen vinden. Mocht dit niet lukken dan zal er een aanvraag voor vervanging worden gedaan bij Slim Personeelsdiensten. Onze stichting heeft een aantal 'poolers' die staan ingeschreven bij Slim Personeelsdiensten, deze poolers zullen altijd als eerste worden ingezet op vervanging, zijn deze al ingepland op één van de andere scholen van Primenius dan zal Slim Personeelsdiensten een vervanger zoeken in hun eigen databank.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kinderen vinden hun ‘thuis’ in zijn/haar eigen Huis. Daar wordt lief en leed gedeeld, maar ook samen gewerkt aan groepsactiviteiten. Naast de groepering in huizen werken de kinderen in verschillende andere groeperingsvormen. Zo krijgen de kinderen op niveau workshops (instructies) en werken er Huis-doorbroken groepen samen tijdens bijvoorbeeld het koken. De medewerkers zijn verantwoordelijk voor alle kinderen op De PIT. 

Op De PIT werken we in 2023-2024 met 5 Huizen:

  • Het Onderhuis De Honingmeloenen, met de jaargroepen 1 en 2;
  • Het Onderhuis De Kersen, met de jaargroepen 1 en 2;
  • Het Middenhuis De Zonnebloemen, met de jaargroepen 3, 4 en 5;
  • Het Middenhuis De Mango’s, met de jaargroepen 3, 4 en 5;
  • Het Bovenhuis De Pompoenen, met de jaargroepen 6, 7 en 8

In een driejarige groep oefen en ervaar je, hoe het is om jongste, middelste en oudste te zijn. Iedere rol met een eigen verantwoordelijkheid. Kinderen leren hulp vragen en bieden. Daarnaast zitten kinderen in principe drie jaar bij dezelfde groepsleider, drie jaar de tijd om een relatie op te bouwen en elkaar te begrijpen. Die relatie is nodig voor de ontwikkeling van het kind, want ‘zonder relatie, geen prestatie.’ 


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In Het Onderhuis werken wij met een ritmisch weekplan, met spel, cursussen en met projectwerk, zowel binnen als buiten. Deze visie vullen we aan met de pedagogiek van Reggio Emilia waar men uitgaat van wat kinderen wel kunnen. Spel is een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Er is sprake van verschillende vormen van spel, vrij spel, fantasie en rollenspel, en gezelschapspellen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ook in het Midden- en Bovenhuis werken wij met een ritmisch weekplan. In het ritmisch weekplan worden gesprek, spel, werk en viering zoveel mogelijk evenredig aangeboden. Tijdens het werken in de blokperiode, werken we met cursussen en met projectwerk.

Gedurende de eerste blokperiode ligt de focus op rekencursussen, tijdens de tweede blokperiode op taalcursussen en tijdens de derde periode op projectwerk. Bij cursussen leer je verschillende vaardigheden en deze pas je vervolgens weer toe bij het projectwerk: Kringgesprekken Gedurende de dag zijn er meerdere kringgesprekken en daar worden ervaringen of geschreven teksten van leerlingen besproken. Dit bevordert de sociale omgang tussen leerlingen.

In de kringen worden vragen verzameld over het onderwerp en afspraken gemaakt of en wie deze vragen gaan beantwoorden. Tijdens de blokperioden gaan de leerlingen hiermee aan de slag.  

De PIT-stop

Van kwart voor 12 -12uur is er stilte en rust in de school; de zogenaamde De PIT-stop. Tijd om op niveau van ieder kind even tot rust te komen en te bezinnen.

GRIP-klas

Onze samenleving is divers. In Nederland leven veel verschillende mensen. En niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden: er is een aantal mensen met beperkingen. Deze diversiteit willen we ook terugzien op De PIT. Daarom zijn we een groep kinderen met ernstige meervoudige beperkingen gestart. Zo wordt De PIT een betere afspiegeling van onze samenleving.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.  

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.  

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.  

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op De PIT willen we het morgen beter doen. We houden elkaar dagelijks scherp om de kinderen nog beter te begrijpen zodat we ze goed op maat kunnen helpen om een volgende stap in hun eigen ontwikkeling te kunnen zetten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind. Kinderopvang en voor-en naschoolse educatie (VVE) Het is dan ook De Pit voor onderwijs en opvang De opvang zit  in hetzelfde gebouw het Voor-en Buitenhuis geheten. Daar werken gediplomeerde pedagogisch begeleiders. De opvang is vijf dagen in de week open van 7.00- 18.00uur. Tijdens de vakantieperiodes zijn er aangepaste tijden. 

Terug naar boven