Jenaplanbasisschool de Swoaistee

Kiel 7 9733 EB Groningen

Schoolfoto van Jenaplanbasisschool de Swoaistee

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De score van de eindtoets vertoont een lichte stijging. Dit is  vooral terug te vinden in taalverzorging en lezen. Rekenen blijft wat dat betreft wat achter. Dit wordt veroorzaakt door het wisselen van rekenmethode, maar er zit wel een stijgende lijn in.

1F: Op lezen en taalverzorging wordt 100% behaald. Dit is een mooi resultaat. Op taalverzorging behaalden we twee jaar de ambities niet, afgelopen drie jaar is dit wel behaald. We kunnen nu spreken van een positieve trend. Rekenen heeft onze aandacht, omdat we onder onze ambitie uitkomen en stagneren ten opzichte van vorig schooljaar. Het vakgebied rekenen heeft in het schooljaar 22-23 centraal gestaan in de schoolontwikkeling qua didactiek en differentiatie. Drie jaar zitten we op 91%.

1S/2F: We behalen bij taal zowel de ambities als de signaleringswaarde. We hebben met name in groep 8 het taalaanbod fors aangescherpt. Dus we hebben gedifferentieerd en hoge verwachtingen voor deze jaargroep geuit. Taalverzorging  bestaat uit verschillende onderdelen: spelling, grammatica, woordbenoemen, zinsontleding en lettergrepen. Bij Taalverzorging scoort landelijk gemiddeld veel meer kinderen niveau A en B en veel minder C, D, E.     Bij rekenen op 1F zitten we boven de signaleringswaarde, maar iets onder de ambitie. Op 1S lukt het ons alsnog niet om de signaleringswaarde danwel de ambitie te behalen. Op rekenen is er geen positieve ontwikkeling te zien. We blijven ruim onder het doel zitten.  Kijken naar het landelijk gemiddelde, dan zien we ook daar een score van 42%. We zitten nog steeds te laag, maar het verschil met het landelijk gemiddelde is slechts 4%. Het streven was 52%.

Vanuit de school zijn de volgende doelen/ambitie vastgesteld rondom de eindtoets:

De ambities (2024) zijn m.b.t. de referentieniveaus van de groep kinderen zijn :

95% behaalt ten minste 1F : uitstroomperspectief vmbo BB of KB

62% behaalt ten minste 2F/1S : uitstroomperspectief TL HAVO


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan hoe de kinderen op onze school presteren, worden regelmatig toetsen afgenomen. Naast de methodegebonden toetsen worden ook citotoetsen afgenomen. Naast de prestaties voor vakken als lezen, spelling en rekenen zijn ook andere soorten kennis, vaardigheden en attitudes van belang, zoals sociale en creatieve vaardigheden, werkhouding en schoolbeleving. De observaties van de stamgroepleiders zijn hierbij belangrijk. De achtstejaars doen aan het eind van hun schoolloopbaan de Eindtoets (DIA).

De directie en de IB’er bespreken samen wat de leeropbrengsten binnen een vakgebied zijn en welke maatregelen genomen kunnen worden om de leeropbrengsten en de kwaliteit van het onderwijs te behouden of te vergroten. Dit wordt vervolgens teruggelegd in het team. Voor alle basisvaardigheden zijn leerlijnen opgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na (meestal) acht jaar onderwijs op De Swoaistee gaan de kinderen naar een school voor voortgezet onderwijs. In Groningen is een groot aanbod aan scholen zodat ouders een school kunnen zoeken die het best bij hun kind past.

De voorlichting aan ouders ten behoeve van de schoolkeuze van hun kinderen

Aan het einde van groep 7 krijgen de kinderen hun voorlopige doorstroomadvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de pedagogische en didactische beeld dat de stamgroepleiders hebben van de kinderen, informatie vanuit de toetstresultaten die de kinderen in de afgelopen jaren hebben gehad en eventuele informatie van de interne begeleiding.

In de maand november worden er door O2G2 in de VO-scholen voorlichtingsavonden verzorgd over de mogelijkheden binnen het openbaar voortgezet onderwijs. Deze voorlichting is bedoeld voor alle ouders/verzorgers van de kinderen van de groepen 7 en 8 van de basisscholen in de wijk Lewenborg. 

Overgang tussen De Swoaistee en het voortgezet onderwijs

De overgang naar het voortgezet onderwijs wordt door de kinderen van De Swoaistee over het algemeen niet als lastig ervaren. Uit gesprekken met VO-mentoren horen we steevast dat kinderen mondig zijn, geleerd hebben om zelfstandig te werken, om zelf beslissingen te nemen en (positief) kritisch in de wereld te staan. Met een goed gevulde tas met studiegereedschap verlaten ze onze school. Het blijkt dat ‘plannen’, zelfstandig kunnen werken, kritisch zijn en kunnen samenwerken in het vervolgonderwijs van groot belang is voor schoolsucces, naast uiteraard een goede beheersing van de basisvaardigheden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Swoaistee is een brede wijkschool. Bij de aanmelding wordt uitgebreid stilgestaan bij de Jenaplanuitgangspunten, maar veelouders kiezen ook op nabijheid, goede naam, sfeer op school e.d.

Lewenborg heeft zich de laatste jaren binnen de gemeente Groningen tot een aandachtswijk ontwikkeld, met toenemende zorgenop het gebied van (structurele) armoede, werkeloosheid, drugsgebruik en overlast. De wijken rondom Lewenborg zorgen echtervoor een goed tegenwicht, zodat De Swoaistee een mooie gemengde schoolpopulatie kent. 

Daarom geven we als Jenaplanschool bewust ruime aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap, een breed aanbod op het gebied van wereldoriëntatie en cultuur, het bevorderen van voldoende beweging en gezond eten, maar ook voor de noodzakelijke basisvaardigheden. We hebben bewust gekozen voor het werken vanuit de opzet van de Vreedzame School en de Vreedzame Wijk.

Dit heeft ertoe geleid dat we, samen met de andere scholen, opvang en WIJ, als Lewenborg XL een pilot-wijk zijn voor de gemeente in het kader van het gemeentelijke beleid rondom Positief Opgroeien. Hierdoor kunnen we binnen de wijk voor allerlei kinderen / doelgroepen extra activiteiten ontplooien. Dit biedt een structurele basis voor het realiseren van een veilige leer- en leefomgeving.Samen met de SKSG (opvang) werken we de komende jaren aan de totstandkoming van een kindcentrum. Op deze manier geven we bewust betekenis aan de Jenaplanprincipes en bieden we zoveel mogelijk kinderen binnen de wijk een open, breed en beredeneerd vormings- en leerstofaanbod.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder mensenkind is uniek
  • Opvoeden is belangrijk
  • Leren is belangrijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op basis van het laatste inspectiebezoek, september 2021, en de tussentijdse toetsresultaten heeft onze school een basisarrangement.

Terug naar boven