De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Enquêtetool van Vensters.
Pedagogische veiligheid
Welbevinden en veiligheid is een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Een veilige omgeving voor kinderen en personeel is meer dan een prettige sfeer op school. Wij willen incidenten, zoals ongepast gedrag, intimidatie, pesten en agressie, voorkomen. Daarom investeren wij in een goede vertrouwensband, een prettig klimaat en heldere regels over hoe wij met elkaar omgaan. Maar ook door op tijd te signaleren en gericht op te treden. Wij hebben de plicht zorg te dragen voor de sociale veiligheid op school. We gebruiken hiervoor de methode De Vreedzame School. Daarnaast hebben we een anti-pestprotocol.
Het opbouwen van normen en waarden in de stamgroep
Er is structurele aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen:
- de eerste schoolweken: In de eerste gouden weken besteedt de stamgroepleider veel tijd aan kennismaking en zorgt hij ervoor dat de kinderen zich vertrouwd met elkaar gaan voelen. Ook worden de groepsregels besproken en wordt er aangegeven welke activiteiten zelfstandig gedaan mogen worden en bij welke er begeleiding nodig is;
- de werkweek in de bovenbouw: geeft een extra stimulans voor de oudere kinderen om via activiteiten elkaar te leren kennen. Het intensief samenzijn zorgt voor een versnelde kennismaking tussen de kinderen onderling en kinderen met de stamgroepleider;
- de voorbeeldfunctie/ het gedrag van de stamgroepleider;
- veel gespreks- en spelvormen;
- Vreedzame School.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Onderwijs zien wij als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van school en ouders. Om goed onderwijs te kunnen bieden is het belangrijk dat stamgroepleider, ouders en kinderen respect voor elkaar hebben, open en eerlijk met elkaar communiceren en vertrouwen in elkaar hebben. Hiertoe zijn gedragsregels opgesteld, die de basis vormen voor een goed en veilig pedagogisch klimaat. Iedereen waaronder de kinderen, de teamleden, de ouders en anderen, wordt geacht zowel binnen als buiten de school zich aan die gedragsregels te houden, zich er verantwoordelijk voor te voelen en elkaar er op aan te spreken:
- we tonen respect in houding en gedrag
- we hebben vertrouwen in elkaar en hebben zelfvertrouwen
- we zijn eerlijk
- we gedragen ons verantwoordelijk
- we zorgen voor veiligheid.
Daarnaast zijn er op schoolniveau nog meer specifieke en praktische afspraken. Ook kunnen er afspraken gelden binnen een bepaalde bouw. Op onze Jenaplanschool gaan we er vanuit dat vrijheden van kinderen en inherent daaraan regels en afspraken tot stand komen uit de praktijk van het werken met de kinderen:
- qua houding en gedrag van de kinderen betekent dit een genormaliseerde situatie/ ontwikkeling.
- qua begeleiding door de stamgroepleider vergt dit een open en consequente reactie en omgang.
Wanneer er sprake is van een incident of wanneer het kind lichte gedragsproblemen vertoont, probeert de stamgroepleider het gedrag zo goed mogelijk bij te sturen. Reguliere gedragscorrecties worden consequent en direct uitgevoerd. De stamgroepleider heeft gesprekjes met het kind om zo samen tot inzicht en/of oplossingen te komen. Het kind krijgt extra aandacht en begeleiding in de groep, tijdens het werken of samenspelen. Het gewenste gedrag wordt beloond en het negatieve gedrag wordt zoveel mogelijk genegeerd.
Als school hebben we ook een antipest coördinator, Anja Wiersma ([email protected]). Zij wordt ingeschakeld wanneer de beschreven aanpak niet voldoende effect heeft gehad en er meer intensieve interventies nodig zijn. Tevens is zij contactpersoon voor ouders, stamgroepleiders en kinderen wanneer men vragen of zorgen heeft over pesten.
Fysieke veiligheid
Een school moet een veilige plek zijn. Vanuit veiligheid komen leerlingen tot leren. Wij en het bestuur van Openbaar Onderwijs Groningen willen dat leerlingen én medewerkers zich veilig en herkend voelen binnen de scholen. Als bestuur bevorderen we proactief een veilige en sociale omgeving voor onze leerlingen en onze medewerkers. Dat komt allereerst tot uiting in het creëren van een veilig, stimulerend en professioneel leerklimaat. Dit is een belangrijke voorwaarde voor de lerende organisatie die we willen zijn. Dit leren moet in onze ogen plaatsvinden in schone, veilige en goed geoutilleerde gebouwen. Onderdeel van de visie op veiligheid is dat veiligheid geborgd moet zijn in de eigen context van de school. We vinden het dan ook belangrijk dat scholen dit beschrijven in een eigen schoolveiligheidsplan, wat past bij de eigen pedagogische en onderwijskundige context. Het schoolveiligheidsplan van De Swoaistee is te vinden op de website swoaistee.openbaaronderwijsgroningen.nl
Sociale en fysieke veiligheid
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een vragenlijst af via vensters. Op onze school hebben wij onze omgangsregels in een protocol beschreven, ons veiligheidsbeleid. Daarin staat wat wij in fysiek en sociaal opzicht doen om te zorgen dat zaken goed blijven gaan en wat er gedaan wordt als het toch een keer niet goed gaat. Jaarlijks nemen wij bij de kinderen van groep 5 tot 8 de vragenlijst ‘sociale veiligheid’ af. De uitkomsten van deze vragenlijst worden gebruikt om het omgangsklimaat op scholen waar nodig te verbeteren. De uitkomsten worden ook aangeleverd aan de onderwijsinspectie (wettelijke verplichting). Ook leerkrachten en ouders worden gevraagd 1 x per twee jaar de tevredenheidsonderzoeken in te vullen. Binnen onze school werken wij met een protocol kindermishandeling en huiselijk geweld op basis van de vernieuwde meldcode met afwegingskader. Op onze school is een geschoold aandachtsfunctionaris werkzaam, waarmee wij kunnen overleggen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Ons team is voorgelicht over mogelijke signalen die kunnen wijzen op huiselijk geweld en kindermishandeling.
Veiligheid in en rond de school
De veiligheid in en rond onze school moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Ons gebouw voldoet aan de veiligheidsvoorschriften, vooral in verband met de brandveiligheid. Vluchtroutes zijn niet geblokkeerd. De brandweer ziet hierop toe. Wij beschikken over een vluchtplan en houden regelmatig, al dan niet onder begeleiding van de brandweer, ontruimingsoefeningen. De speeltoestellen, die op onze buitenruimte zijn geplaatst, moeten voldoen aan bepaalde veiligheidsvoorwaarden. Ieder jaar worden alle speeltoestellen en de gymzalen door gekeurd. De gemeente zorgt ervoor dat de staat van onderhoud aan de eisen voldoet.
Rookvrije school
Wij zijn een rookvrije school. In school en tijdens schoolactiviteiten wordt niet gerookt. Daarnaast is ook het terrein rondom de school rookvrij. Door het roken te ontmoedigen zijn we met de kinderen op weg naar een rookvrije generatie.