Basisschool De Sprankel

Gasthuishoeve 1 5361 HT Grave

Schoolfoto van Basisschool De Sprankel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om goed te kunnen zien hoe de kinderen zich ontwikkelen, gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van Cito.
Voor lezen, spelling, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling worden aparte toetsen afgenomen. De gegevens van de toetsen worden door de leerkrachten verwerkt in het geautomatiseerde CITO-leerlingvolgsysteem. De interne begeleider heeft de coördinatie. De leerkracht maakt een analyse van de CITO uitslagen; deze worden in de groepsbespreking met de interne begeleider besproken. Er wordt besproken wat groep nodig heeft, wat dit vraagt van ons onderwijs en welke leerlingen extra hulp of begeleiding nodig hebben.

De Intern begeleider en leerkracht bekijken samen welke hulp er geboden zal worden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het materiaal uit de orthotheek. De extra begeleiding wordt vastgelegd in onderwijsplannen. Individuele handelingsplannen worden gemaakt indien er een groter leerprobleem vastgesteld wordt. Ouders worden in (rapport) gesprekken op de hoogte gehouden. De interne begeleider is de spil in school als het gaat om de ondersteuning voor de leerlingen. Als er meer zorg nodig is, kan de intern begeleider samen met de leerkracht advies inwinnen bij het zorgteam van het samenwerkingsverband of een onderzoek aanvragen bij een onderzoeksbureau. Deze kan naast het doen van onderzoek ook adviezen geven aan de school.

Rapportage en oudergesprekken

In de derde week van het schooljaar vinden in alle groepen startgesprekken plaats met kind en ouder. Tijdens deze gesprekken stemt de leerkracht met de ouder en het kind doelen en wensen met betrekking tot de ontwikkeling in het schooljaar af. De leerkrachten van de groepen 1 en 2 houden de ontwikkelingen van de kinderen dagelijks bij door middel van observaties. Deze worden vastgelegd in het observatie- en registratiesysteem ParnasSys Leerlijnen Jonge Kind. De gegevens uit deze observaties worden verwerkt in een rapport en op de ouderavond met u besproken. In groep 3 t/m 8 krijgen de kinderen 3 keer per jaar een rapport: in oktober een rapport over welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling, in januari en juni/juli tevens een rapport over de vakken vormingsgebieden. De rapporten geven een duidelijk beeld van de ontwikkeling van het kind. Naast het rapport zijn er de rapportgesprekken (drie maal per jaar). De ouders kunnen de gegevens van het rapport dan nog eens rustig met de leerkracht doornemen. Extra oudergesprekken zijn altijd mogelijk, zowel op initiatief van de leerkracht als van de ouders. Gesprekken met de leerkrachten van de groepen 1 t/m 8 zijn dagelijks mogelijk, behalve op dagen waarop er een teamvergadering plaatsvindt. Het maken van een afspraak is wenselijk i.v.m. de werkzaamheden en vergaderingen van de leerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol schooladvies groep 8

In dit protocol geven wij aan hoe de overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs verloopt en hoe het schooladvies tot stand komt.  

Basisschool De Sprankel geeft vóór 31 januari een schriftelijk schooladvies. Het schooladvies is sinds 2015 leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit is wettelijk vastgelegd. Het voortgezet onderwijs laat leerlingen op basis van dit schooladvies toe tot een van de schooltypen in het voortgezet onderwijs.   

Voorlichting VO aan ouders  

Ieder schooljaar in oktober organiseert De Sprankel een informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen van groep 7 en 8. Tijdens deze avond kunnen ouders/verzorgers workshops volgen waarbij ze over de volgende zaken geïnformeerd worden: 
- Hoe ziet het proces rondom de advisering er precies uit;  
- Algemene informatie over schooltypen in het voortgezet onderwijs  

De ouders/verzorgers ontvangen in oktober/november een overzicht van de open dagen/avonden en informatieavonden van de verschillende VO scholen in de omgeving van Grave.   

In november is de lesdag van het Merlet College Grave waar de leerlingen kennis kunnen maken met de organisatie en werkwijze van het VO.   

Groep 7  

Juni/Juli:
Het pré-advies/voorlopig advies wordt aan het einde van groep 7 gegeven. In mei/juni worden de  CITO toetsen van eind groep 7 gemaakt door de leerlingen. Nadat de school de resultaten van deze toets heeft bekeken worden de ouders/verzorgers met hun kind uitgenodigd voor het (voorlopig)adviesgesprek.  

Dit advies komt tot stand in overleg met de leerkracht(en) van groep 7, de directeur en de intern begeleider. Dit advies wordt gebaseerd op de volgende gegevens: 
- De resultaten van het CITO-leerlingvolgsysteem (t/m E7);
- De resultaten van de methode gebonden toetsen (schoolrapport); 
- De observaties van de leerkracht t.a.v. taakgerichtheid, motivatie, doorzettingsvermogen en huiswerkattitude.  

Tijdens dit gesprek wordt ook gesproken over de wensen van ouders/verzorgers en leerling. De leer- en ontwikkeldoelen voor groep 8 worden in overleg vastgesteld: 
- Waar worden de accenten van het leren op gelegd;
- Wat kan er thuis gedaan worden.  

Tijdens het overdrachtsgesprek tussen leerkracht groep 7, leerkracht groep 8 en IB’er worden de gemaakte afspraken besproken.     

Groep 8

September:
Bij de start van het schooljaar vinden de kennismakingsgesprekken met leerkracht, ouders/verzorgers en leerling plaats. Tijdens deze gesprekken worden leer- en ontwikkelwensen van ouder en kind besproken met de groepsleerkracht.  

Oktober: 
In oktober nemen we de B8-toets van Leerling in Beeld (Cito) af. De M8 toets van januari komt hiermee te vervallen.  

December:  
In december stelt de leerkracht van groep 8 een Onderwijskundig Rapport (OKR) op. In het rapport worden de schoolvorderingen, de schoolloopbaan, de werkhouding, de leermogelijkheden en schooladvies van de leerling beschreven. Ouders/verzorgers hebben het recht alle informatie over hun kind in te zien, dat middels het OKR wordt overgedragen. De basisschool heeft een wettelijke verplichting om ouders actief te informeren over de inhoud van het OKR en de bijlagen. Voor aanmelding op het VO ontvangen ouders een papieren of digitale versie van het OKR, inclusief de bijlagen.   

Januari:  
In de eerste weken van januari worden de onderwijskundige rapporten van de leerlingen besproken met leerkracht, intern begeleider en directeur.   

De definitieve adviesgesprekken vinden plaats voor 31 januari. Voor deze gesprekken worden kind, ouders en directeur uitgenodigd. Het schooladvies wordt opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8, de intern begeleider en de directeur van De Sprankel.  
Dit definitieve advies wordt gebaseerd op: 
- Het voorlopig advies dat aan het eind van groep 7 is gegeven; 
- De resultaten van de B-toetsen groep 8; 
- Advies vanuit de advieschecker op de Cito Portal (kansrijk adviseren); 
- De resultaten van de methode gebonden toetsen;
- De observaties van de leerkracht ten aanzien van taakgerichtheid, motivatie, doorzettingsvermogen
   en huiswerkattitude.  

Februari: 
In de eerste twee volle weken van februari maken de leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets. (De doorstroomtoets vervangt per schooljaar 2023-2024 de Eindtoets Basisonderwijs en verhuist naar februari.)  Basisschool ‘De Sprankel’ kiest voor het afnemen van de schriftelijke doorstroomtoets van Cito. Deze toets meet het taal- en rekenniveau van de leerling. Daarnaast geeft de toets een advies voor een schoolniveau en wordt weergegeven of de referentieniveaus zijn behaald.  

Maart:
De uitslagen van de Doorstroomtoets komen ergens in maart binnen. Het eerder afgegeven schooladvies is leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voorgezet onderwijs. Dit is wettelijk vastgelegd.  

Als het advies van de Doorstroomtoets vergelijkbaar is met het gegeven advies of zelfs lager, blijft het schooladvies van kracht. School mag het advies niet aanpassen naar beneden. Indien het advies van de Doorstroomtoets hoger is dan van de school, dan wordt het advies in principe bijgesteld, tenzij de school kan motiveren waarom dat niet in het belang van de leerling is. Deze motivatie wordt dat opgesteld door de leerkracht, IB en directie. Deze motivatie moet schriftelijk vastgelegd worden in het leerling administratie systeem (LAS) en in het onderwijskundig rapport (OKR). De school is leidend bij de afweging om een schooladvies niet (geheel) bij te stellen. De uiteindelijke motivatie van school wordt met de ouder(s)/verzorger(s) besproken.   

De leerkracht zet de behaalde score en het advies van de toets in ‘Doorstroom PO-VO’. In de laatste kolom zet zij de heroverwogen score en eventueel een andere school als dat van toepassing is. Het document ‘Doorstroom PO-VO’ deelt zij nogmaals met de administrateur.  

De overheid geeft ieder schooljaar aan in welke week de ‘aanmeldweek’ op de planning staat. Die zal ongeveer eind maart zijn. Ouder(s)/verzorger(s) melden hun kind zelf aan op een VO-school. Wordt een leerling uitgeloot of niet aangenomen op een VO-school, dan kunnen leerlingen zich ook nog na de aanmeldweek op een andere VO-school aanmelden.   

Juni/Juli: 
Middels een warme overdracht worden de leerlingen van het PO overgedragen naar het VO.  De leerkracht van groep 8 neemt deel aan het overleg tussen basisschool en vo-school. In dit overleg worden de leerlingen ook mondeling toegelicht door de leerkracht van groep 8 aan de vo-school waar het kind is aangemeld.  

Overige informatie:   

Brugklastraining Samenwerkingsverband: 

Gedurende de laatste periode in groep 8 worden leerlingen voorbereid op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Daarbij wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld de wisselingen van leerkrachten en lokalen, het maken van vrienden, het plannen van huiswerk en het vragen van hulp. Voor sommige leerlingen is deze voorbereiding niet voldoende. Wanneer de ondersteuningsbehoeften van deze kwetsbare leerlingen de reguliere brugklastraining van de eigen school overstijgen kan een aanvraag worden gedaan voor een meer gespecialiseerde brugklastraining, georganiseerd door het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk. De leerlingen die baat zouden kunnen hebben bij deze extra training worden intern besproken. Er worden gesprekken gevoerd met ouders en daarna worden ze middels een formulier aangemeld. De Commissie Toewijzing Extra Ondersteuning bekijkt of de aangemelde leerlingen deel kunnen gaan nemen aan de training. Het komt dus voor dat voor een aangemelde leerling de training niet wordt toegekend. De leerlingen worden ingedeeld in groepjes (niveau, woonplaats, aantal etc.) De training wordt onder schooltijd op verschillende locaties gegeven (mogelijk op een andere school dan die van het betreffende kind. Ouders wordt dan gevraagd om zelf voor vervoer te zorgen).  

Traject PO-VO in samenwerking met het Merlet College: 

Door de gezamenlijke bestuurders van Optimus, Invitare en Merletcollege is de intentie uitgesproken om de verbinding en samenwerking tussen PO en VO te versterken. Eén van de initiatieven hierin is een 'Doorstroomproject PO-VO voor gelijke kansen'. Een project specifiek voor leerlingen die op een hoger niveau kunnen instromen of presteren in het voortgezet onderwijs dan ze tot nu toe laten zien, maar door omgevingsfactoren buiten de school of door de thuissituatie minder ondersteuning of hulpbronnen tot hun beschikking hebben.  
Er is een programma ontworpen voor deze groep leerlingen. Het programma bevat in ieder geval twee van de drie leerlijnen (versterken van cognitieve vaardigheden, versterken van metacognitieve vaardigheden en inzetten op omgevingsfactoren buiten de klas en inde thuissituatie).  Zowel op de basisschool als op de middelbare school krijgen deze leerlingen extra ondersteuning. De school bepaalt zelf hoe ze deze ondersteuning inzetten.  
Een onderdeel van dit programma is in ieder geval dat de leerlingen zes lessen volgt op het Merlet College. De lessen gaan over jezelf beter leren kennen, de school beter leren kennen, huiswerk maken en leren, vrienden maken en (online) pesten, complimenten en kritiek en afscheid nemen en voorbereiden op volgend jaar.   

In groep 7 wordt intern besproken welke leerlingen wij denken dat hiervoor in aanmerking komen. In een gesprek met ouders en kind wordt dit besproken. Gedurende het traject worden ouders op hoogte gehouden van de ontwikkelingen.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Sprankel wordt gewerkt vanuit het gedachtengoed van het WCS en vanuit de visie van Vreedzaam.

"Ieder kind wordt gezien en gehoord."

‘Ieder kind wordt gezien en gehoord’. Het is het motto van WCS. ‘Wat zie je?’, ‘Wat hoor je?’. Het zijnde basisvragen die we onze leerlingen stellen om ze op weg te helpen. WCS biedt werkvormen en tools die ervoor zorgen dat ieder kind daadwerkelijk gezien en gehoord wordt én zich gezien en gehoord weet.
Bij WCS ligt de focus op de eigenheid van het individu. Iedere leerling mag zichzelf zijn. Ons basisuitgangspunt is dat iedereen uniek is en goed zoals de persoon is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • gezien en gehoord worden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven