Basisschool De Sprankel

Gasthuishoeve 1 5361 HT Grave

Schoolfoto van Basisschool De Sprankel

Het team

Toelichting van de school

Bezetting jaargroepenOnderwijzend personeel

Leerjaar             Leerkracht
Groep 1-2a        Jinte
Groep 1-2b        Lise
Groep 3             Demi
Groep 4             Joyce
Groep 5-6          Sandra-Anoek/Roy
Groep 6-7          Ilse/Niels
Groep 7             Kimm-Anita
Groep 8             Sophie

Intern begeleider:         Dane Nabuurs
Taalspecialist:               Anoek van den Elzen
Rekenspecialist:            Sandra Roovers
Jonge kind specialist:   Lise de Beer

Ondersteunend personeel
Conciërge:                                   Henk Willems
Administratieve ondersteuning: Theo Cornelissen
Schoonmaak gebouw:                Trudy Habraken/IBN

Contactgegevens personeel en instanties
Mevrouw Rianda School           dir.desprankel@optimusonderwijs.nl
                                                     telefoonnummer: 06-38102528

Juf Jinte van Son                     j.vson@optimusonderwijs.nl
Juf Lise de Beer                       l.dbeer@optimusonderwijs.nl
Juf Demi Pieterse                   d.pieterse@optimusonderwijs.nl
Juf Joyce van Erp                    j.verp@optimusonderwijs.nl
Juf Sandra Roovers                 s.roovers@optimusonderwijs.nl
Juf Anoek van den Elzen        a.vdelzen@optimusonderwijs.nl
Meester Roy Biemans              r.biemans@optimusonderwijs.nl
Juf Ilse Manders                       i.manders@optimusonderwijs.nl
Meester Niels Thijssen            n.thijssen@optimusonderwijs.nl
Juf Kimm Korderijnk                 k.korderijnk@optimusonderwijs.nl
Juf Anita van Dielen                 a.vaar@optimusonderwijs.nl
Juf Sophie Sengers                  s.sengers@optimusonderwijs.nl
Juf Dane Nabuurs                    d.nabuurs@optimusonderwijs.nl
Juf Brigitte Zouteriks                b.zouteriks@optimusondewijs.nl
Meneer Henk Willems              henk.willems@optimusonderwijs.nl
Theo Cornelissen                      theo.cornelissen@optimusonderwijs.nl  

Onderwijsinspectie GGD/JGZ
www.onderwijsinspectie.nl
0900-4636443
e-mail: info@owinsp.nl www.ggdhvb.nl.
onderwijsvragen: tel:0800-8051 (gratis)


Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht afwezig is wegens ziekte of andere omstandigheden zal een vervanger zijn/haar taak waarnemen. Daartoe kunnen we een beroep doen op de vervangers- of invallerspool, die bovenschools wordt aangestuurd. Indien er geen vervanger voorhanden is en we het intern niet kunnen regelen, zal de groep worden opgesplitst. Is er de tweede dag nog geen vervanger, dan blijft de betreffende groep thuis. Mocht dit meerdere dagen achter elkaar het geval zijn, dan blijven de groepen om de beurt thuis. Ouders worden een dag van te voren hierover geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elk jaar volgen de leerlingen 940 uur onderwijs. De verplichte onderwijstijd in 8 jaar is 7520 uur.

Burgerschap en identiteit

Op onze school besteden we veel aandacht aan deze onderwerpen middels De Vreedzame School en het Werkconcept Critical Skills. Bij de katholieke jaarfeesten worden de verhalen verteld. Ook de jaarfeesten van andere culturen krijgen aandacht tijdens kringgesprekken.

Naast de invulling op vakgebied van de onderwijstijd maken we op De Sprankel ook tijd voor de volgende Sprankel(ende) activiteiten:

We kennen op De Sprankel veel binnen- en buitenschoolse activiteiten, die jaarlijks in ons programma worden opgenomen. Een aantal van die activiteiten staat hier in het kort beschreven. 
- De Sprankeldag: verjaardag van De Sprankel;
- In oktober is de kinderboekenweek. Het leesplezier wordt dan via een thema bevorderd;
- In november de weken van de mediawijsheid waarbij leerlingen van groep 1 t/m 8 aan het werk
  zijn met ict-vaardigheden en media;
- De jaarfeesten: Sint, Kerst, Carnaval en Pasen;
- De groepen 5 t/m 7 hebben een samenwerkingsdag. Tijdens deze dag zijn leerlingen buiten school
  bezig met groepsvormende activiteiten gericht op samenwerken;
- Jaarlijks is voor groep 1 t/m 4 een schoolreisje gepland; 
- Tijdens de Koningsspelen is er een sportdag;
- Voor groep 1 t/m 8 wordt er een sportdag georganiseerd, waarbij zowel spel als
  atletiekonderdelen aan bod komen. De sportieve prestatie is de inzet, maar een fijne dag
  ontspanning is zeker zo belangrijk; 
- Gedurende het schooljaar zijn optredens gepland door de kinderen in een bepaald thema; ouders zijn
   dan van harte welkom;
- Sprankelende lessen: 2 keer per jaar bieden we ouders de mogelijkheid om een kijkje te nemen
   binnen school tijdens de les. Ouders krijgen zo zicht op hoe we op school onze lessen vorm geven;
- In de laatste week van het schooljaar neemt groep 8 afscheid van Se Sprankel.
   Na maanden van enthousiast oefenen presenteren zij hun musical voor ouders en leerkrachten;
- Talentenmiddagen: 3 keer per jaar worden er talentenmiddagen georganiseerd. Het doel van de
   talentenmiddagen is om leerlingen kennis te laten maken met allerlei talenten om zo hun eigen
   talenten te ontdekken middels diverse workshops (muziek, creativiteit, techniek, programmeren
   enz.);
- Optredens groepen: gedurende het jaar zijn er van elke groep optredens voor publiek gepland.
   Het doel is om te leren presenteren en optreden;

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

PROGRAMMA IN GROEP 1 EN 2

Onze jongste kinderen beginnen met de inloop. Leerlingen kunnen de dag rustig opstarten met een opdracht met ontwikkelingsmateriaal. Ouders krijgen de gelegenheid om samen met hun kind hier aan te werken en op een rustige manier afscheid te nemen. De leerkracht gebruikt de tijd van de inloop om leergesprekjes met leerlingen te voeren en zorg te bieden door middel van kleine kringactiviteiten. Daarna gaan de leerlingen in de kring. Daar komen verschillende activiteiten aan bod. Zo zijn er verhalen die verteld of voorgelezen worden. Aan bod komt o.a. het aanleren van liedjes en versjes, taal- en rekenspelletjes, bespreken van prentenboeken. Ook zijn er muzieklessen en drama. Belangrijk hierbij is dat de thema’s zoveel mogelijk passen in de wereld van het kind. Ze moeten de kinderen aanspreken en hun belangstelling hebben. We volgen in deze groepen het programma van Schatkist en Rekenplein.

Beweging

Kleuters hebben veel behoefte aan goede beweging. Het buitenspel is dan ook heel belangrijk. Onze spelmaterialen geven volop de gelegenheid om actief bezig te zijn. Wekelijks en bij slecht weer gymmen we binnen. Tijdens de wekelijkse bewegingslessen wordt gewerkt met gerichte ontwikkelingssituaties met betrekking tot ontwikkeling van bewegingsactiviteiten en spelbeleving.

Fruitkring

Beweging maakt hongerig. Gezamenlijk het fruit eten is een vast onderdeel. Wij vragen u een kleine gezonde pauze hap mee te geven. Het is een tussendoortje!!!

Ontwikkelingsmateriaal

De materialen die gebruikt worden, zijn verdeeld over verschillende werkhoeken in het lokaal. Jonge kinderen leren vooral door middel van spel. Ervaringen worden verwerkt, betekenissen beleefd, begrippen bespeeld en geleerd. Het ervaren en beleven bij jonge kinderen vormen het fundament als voorwaarde voor het formele leren. Daarom zijn er in de lokalen o.a. de bouwhoek, de poppenhoek, de schilderhoek en de lees- en schrijfhoek. Het stimuleren van motoriek, taal en het goed leren omgaan met andere kinderen zijn belangrijk bij deze activiteiten. De leerkrachten begeleiden het leerproces van de leerlingen. Ze hebben in beeld waar de leerlingen staan in hun ontwikkeling en zorgen voor passende leeractiviteiten. De ontwikkeling van iedere leerling is uniek en de leerkracht differentieert in het aanbod. De uitgangspunten voor de leeractiviteiten zijn de leerlijnen van Kijk!

Overgang naar groep 3

Voor de overgang naar groep 3 gebruiken we ons observatie- en registratiesysteem (Kijk!) en de toetsen en CPS (beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid) om een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de motorische en cognitieve ontwikkeling. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt veel aandacht. In de activiteiten die de kinderen aangeboden krijgen zit een duidelijke opbouw en wij zorgen voor een doorlopende leerlijn naar groep 3. Ouders worden meegenomen in dit proces d.m.v. de rapporten en oudergesprekken. De stap van groep 2 naar groep 3 is een spannende stap voor leerlingen en ouders. We laten de leerlingen van groep 2 al meerdere keren voor de zomervakantie wennen in groep 3, zodat de stap na de zomervakantie minder groot is.

Kindcentrum De Graaff 

Basisschool De Sprankel is gevestigd in Kindcentrum De Graaff. Ieder schooljaar staan overleggen gepland om de doorgaande lijn van peuters naar kleuters te versterken. Binnen een aantal thema’s zoeken de groepen 1-2 van De Sprankel de samenwerking met de groepen 1-2 van De Hartenaas en de peuters van De Eerste Stap. Hierbij staan elkaar ontmoeten en een doorlopende taalontwikkeling centraal. Op deze manier maken de peuters al laagdrempelig kennis met de basisschool. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

PROGRAMMA IN GROEP 3 T/M 8

Wij geven u een beeld van de leerstof die aangeboden wordt door middel van een beschrijving van de vakken. Natuurlijk kunnen we in zo’n overzicht nooit volledig zijn. Er bestaat voor u altijd de gelegenheid om verder informatie te krijgen, zoals in het voorwoord is vermeld. De hoofdzaken zetten we hier alvast op een rij.

Schrijven

In de ogen van de volwassene lijkt het schrijven zo eenvoudig. Niets is echter minder waar. Voordat een kind het schrijven goed beheerst, heeft het een lange weg afgelegd. De ontwikkelingsmaterialen in de groepen 1 en 2 zorgen voor de oefening van de motoriek, die bij het schrijven zo belangrijk is. In groep 3 wordt gestart met het schrijven van letters. Letter voor letter, want alle begin is moeilijk. In groep 4 worden de hoofdletters aangeleerd. Als de kinderen in groep 7 en 8 zitten, hebben ze een eigen handschrift ontwikkeld. Natuurlijk is het van belang dat het goed leesbaar is. We werken van groep 3 t/m 8 met de methode Pennenstreken.

Lezen

Aan het lezen gaat de belangrijke fase vooraf, waarin de kinderen zich de taal eigen maken. Daarom wordt in groep 1 en 2 aandacht besteed aan het spreken en luisteren. De kinderen die belangstelling hebben voor lettermateriaal, kunnen terecht in een lees- en schrijfhoek. Er is ruim aandacht voor beginnende geletterdheid. Hiervoor gebruiken we de thema’s uit de methode Schatkist.

Aanvankelijk lezen

In groep 3 wordt begonnen met het aanvankelijk lezen. Woorden en letters worden aangeleerd met behulp van de methode ‘Veilig Leren Lezen’ Kim-versie. Verschillen tussen de kinderen worden zoveel mogelijk opgevangen. Kinderen die al verder zijn met lezen, krijgen dus opdrachten op eigen niveau, terwijl kinderen die problemen ondervinden extra ondersteuning krijgen.

Voortgezet lezen en leesplezier

In schooljaar 22-23 zijn we gestart met een nieuwe methode voor Voortgezet Technisch Lezen en Begrijpend Lezen: Blink Lezen. Blink Lezen biedt een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De uitgangspunten van deze methode zijn:
1. Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.
2. Actief en samen bezig zijn met wat je gelezen hebt.
3. Een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).
4. Binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met onze thema’s van Wereld Oriëntatie.
5. In samenhang taalvaardigheden behandelen.
KC De Graaff heeft een eigen schoolbieb in samenwerking met Biblioplus. Dit is een goede stimulans om tegemoet te komen aan het leesplezier van kinderen. De schoolbieb is tijdens schooltijd open voor de groepen en na schooltijd voor ouders met kinderen. Kijk hiervoor op onze website. Daarnaast gebruiken we kisten met leesboeken die passen bij de thema's van WO.

Rekenen

Rekenen is meer dan optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Rekenen gaat vooral om inzicht, hoe je een rekenprobleem oplost. Belangrijk hierbij is dat kinderen er zich iets bij kunnen voorstellen en dat er een koppeling wordt gemaakt van de som naar de context en andersom. Om goed te leren rekenen, hebben leerlingen herhaling nodig in een duidelijke structuur. Wij werken met de Getal & Ruimte Junior. Deze methode sluit aan bij onze visie op goed rekenonderwijs. Elke dag krijgen de kinderen instructie en gaan in kleine stapjes van oefenen naar toepassen. Ook is er elke dag tijd voor automatiseren en memoriseren: het hoofdrekenen. Voor de sterke rekenaars biedt de methode de leerlijn ‘Meesterwerk’. Kinderen krijgen dan drie grotere opdrachten in de week waarbij een beroep wordt gedaan op inzicht en denkvaardigheden. Tijdens de rekenlessen wordt zelfstandig gewerkt, maar ook regelmatig samen met klasgenoten. Want met elkaar leer je soms meer dan in je eentje.

Taal

Lezen, schrijven, spreken en luisteren; het draait allemaal om taal. Door taal krijgt een kind greep op het leven. Het leert de dingen te benoemen en alles op deze wijze een plek te geven in zijn wereld. Voor dit onderdeel gebruiken we de methode ‘Taal Actief’. We vinden het natuurlijk belangrijk om de kinderen foutloos te leren schrijven, maar wát je schrijft krijgt zeker zo veel aandacht. Taal is juist ook leren om je gedachten goed te verwoorden en op papier te zetten. Een prima oefening voor spreken en luisteren is zeker het leren presenteren. Hiermee wordt in groep 5 al op een ‘speelse’ manier begonnen. Veel communicatie dus op onze school. Dagelijks is er extra aandacht voor spelling en het inoefenen van spelling categorieën.

Engels

In de groepen 7 en 8 wordt Engels gegeven. De aandacht gaat vooral uit naar luisteren en spreken. Na een beetje drempelvrees vinden de kinderen het heel leuk. Het is een uitdaging om zo vroeg een tweede taal te leren. We gebruiken hiervoor de methode ‘Groove.me’.

Wereldoriëntatie

Bij Wereldoriëntatie gebruiken we de methode Blink! Wereld geïntegreerd. Deze manier van werken is thematisch. De thema’s zijn kerndoeldekkend. Waarbij, afhankelijk van het thema, de inhoud een aardrijkskundige, geschiedenis of natuurkundige karakter heeft. Naast kennis over het onderwerp, leren de leerlingen ook onderzoeken en ontdekken ze antwoorden op hun eigen leervragen. Elk thema starten we op met een schoolopening in de aula. Alle kinderen raken hierdoor geënthousiasmeerd en nieuwsgierig over de inhoud waarmee gewerkt gaat worden. Elk thema wordt afgesloten met een presentatie. Bij een aantal thema’s worden ouders uitgenodigd om te kijken naar dat wat hun kind geleerd heeft.

Verkeer

De Sprankel heeft het Brabants Verkeersveiligheid Label. Om dit keurmerk te behouden moet je als school aan een aantal kernmerken voldoen. In groepen 3 t/m 8 werken we met de methode Wijzer! Door te werken met deze methode leren we kinderen veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Tweejaarlijks organiseren we een verkeersweek voor alle leerlingen. We doen dit projectmatig met activiteiten als Streetwise, het verkeersplein, enz. Groep 7 neemt elk jaar deel aan het theoretisch en praktisch verkeersexamen.

Creatieve vakken

Onder creatieve vakken verstaan we de vakken tekenen, muziek, handenarbeid, drama en dans. In alle groepen leren de kinderen zich op een herkenbare wijze creatief te uiten. De cultuurcoördinator heeft door middel van het cultuurbeleidsplan vormgegeven aan ons onderwijs. Samen met de cultuurcoördinator vanuit de gemeente Grave wordt jaarlijks een programma besproken waarbij in alle groepen kennis wordt gemaakt met musea (gekoppeld aan WO-onderwerpen), dans en drama. Voor het vakgebied muziek werken we met de methode 123-zing. Door als school te kiezen voor de doorlopende leerlijn, krijgen alle groepen structureel én in een opbouwende lijn muziekles en komen alle muzikale domeinen en genres aan bod. Van pop- en elektronische muziek tot wereldmuziek, jazz en klassiek. Daardoor ontwikkelen leerlingen een brede muziekkennis en een eigen muzieksmaak.

Talentenmiddagen

Elke leerling heeft een talent. Niet alle leerlingen zijn zich daarvan bewust. Om het zelfvertrouwen van leerlingen te versterken is het belangrijk dat leerlingen de talenten van zichzelf en anderen leren ontdekken. Belangrijk is dat leerlingen ervan bewust worden dat iedereen een talent heeft en dat ieder talent of kwaliteit even belangrijk is. Op De Sprankel organiseren we daarom een aantal talentenmiddagen waarop leerlingen via workshops talenten leren herkennen en ontdekken.

Techniekonderwijs

Tijdens de talentenmiddagen bieden we workshops aan, gericht op het werken met Wetenschap en Techniek. Met behulp van Techniektorens geven we de workshops vorm voor onder-, midden- en bovenbouwleerlingen. Tevens zijn we aangesloten bij Techno Promo, waar de groepen 7 en 8 één maal per jaar in aanraking komen met techniek. Deze activiteit is gekoppeld aan het thema ‘Grote Experimenten’ vanuit de methode Blink (Wereldoriëntatie).

Bewegingsonderwijs

Een keer per week hebben de leerlingen van groep 3 t/m 8 gymnastiek in de sporthal te Grave. Dit betreft een gymles van anderhalf uur. Bij het gymonderwijs maken we gebruik van de methode ‘bewegen samen regelen’. Binnen deze methode worden allerlei uitdagende bewegingsactiviteiten aangeboden. Alle groepen maken gebruik van dezelfde lesopbouw. De leerlingen werken met leskaarten aan herhaling van tien standaardlessen in elk leerjaar. Op deze manier wordt de les op maat gemaakt naar behoefte en niveau van bewegen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vraag hiervoor naar het Schoolondersteuningsprofiel op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven