Bij de keuze voor een school voor hun kind, letten ouders/verzorgers op de meest uiteenlopende zaken. Wat voor de ene ouder belangrijk is, is voor een ander juist minder belangrijk. Ouders/verzorgers zoeken een school die aansluit bij hun opvattingen over onderwijs en opvoeding, een school die past bij aard en karakter van hun kind. Aspecten als visie op onderwijs en opvoeding, sfeer op school, kwaliteit van onderwijs, schoolnabijheid spelen hierbij een rol.
Essentieel hierbij is dat ouders/verzorgers een keuzevrijheid hebben. OPTIMUS primair onderwijs respecteert en onderschrijft dit uitgangspunt. Het zijn de ouders/verzorgers die hun keuze bepalen, het bevoegd gezag heeft de vrijheid deze keuze al dan niet in te willigen. Deze notitie beschrijft op welke wijze de scholen van OPTIMUS primair onderwijs hiermee omgaan.
De meeste scholen van OPTIMUS primair onderwijs zijn van rooms katholieke signatuur. Deze geloofsovertuiging ligt ten grondslag aan het aangeboden onderwijs. Op “De Wegwijzer” te Grave is de protestants christelijke levensbeschouwing richtinggevend voor het onderwijs. Op de meeste scholen is echter een diversiteit waar te nemen in de godsdienstige en levensbeschouwelijke achtergrond van leerlingen. Dit is een bewuste keuze. Veel van de scholen zijn namelijk gelegen in kleine(re) kernen. Daarnaast is de OPTIMUS primair onderwijs - school vaak de enige school in een kern of dorp. We vinden het dan ook belangrijk dat de school (in ieder geval) open staat voor alle kinderen die wonen in de betreffende kern of in het dorp. Het moet in onze visie mogelijk zijn dat zij onderwijs volgen in hun eigen woonomgeving.
Dit geldt eveneens voor kinderen met een beperking. Ook zij zijn welkom op onze scholen. T.b.v. de aanname van deze kinderen is het “Aannamebeleid voor leerlingen met een beperking” geschreven, dat onderdeel uitmaakt van dit toelatingsbeleid (op school op te vragen).
OPTIMUS primair onderwijs hanteert daarmee een zogenoemd open toelatingsbeleid. Dat wil zeggen dat van ouders/verzorgers die hun kind willen inschrijven, wordt verwacht dat zij de grondslag van de school respecteren. De scholen houden bij de vormgeving van het onderwijs rekening met het feit dat bij de leerlingenpopulatie een diversiteit van godsdienstige en levensbeschouwelijke achtergrond bestaat.
OPTIMUS primair onderwijs ziet geen meerwaarde in een eenduidige aannameprocedure op stichtingsniveau. De scholen werken met een procedure die staat beschreven in de schoolgids.
Op basisschool De Sprankel is jaarlijks in de maand februari een informatieavond. Op deze avond krijgt u informatie over de werkwijze van alle partners in ons Kind Centrum. Ook is er jaarlijks een open ochtend, welke u samen met uw kind kunt bezoeken. U wordt rondgeleid, maakt kennis met de groepsleerkrachten, ontvangt informatie van de school en u kunt vragen stellen. Daarnaast is er de mogelijkheid om via een persoonlijk oriëntatie bezoek kennis te maken met school. U kunt uw kind dan direct inschrijven; u kunt dat ook later doen, in elk geval vóór 1 maart (voorafgaand aan het schooljaar dat uw kind 4 jaar wordt) i.v.m. het door de school tijdig kunnen bepalen van het aantal te maken groepen in het nieuwe schooljaar. Een inschrijfformulier ontvangt u op de informatieavond, open dag of bij een persoonlijk bezoek; u vindt het ook op de website van de school www.de-sprankel.nl.
Bij een tussentijdse toelatingsprocedure (in de loop van het schooljaar) is er te allen tijde contact met de school van herkomst, vóórdat het besluit tot toelating wordt genomen.
Wanneer wordt besloten tot aanname van een kind, zijn de positieve indicaties zoals ze staan geformuleerd onder de toelatingscriteria van het “Aannamebeleid van leerlingen met een beperking” van toepassing. Beleid op te vragen op school. Uitdrukkelijk wordt hier gewezen op de voorwaarde tot aanname dat het kind hanteerbaar onzindelijk is. Een ongelukje kan gebeuren en wordt opgelost. Structureel onzindelijk overschrijdt de zorg van de school en kan een reden zijn het kind niet toe te laten.
Wanneer blijkt dat ouders/verzorgers in het intaketraject foutieve informatie hebben verstrekt, dan wel belangrijke informatie hebben achtergehouden, dan wordt de leerling niet geacht te zijn ingeschreven. Ouders tekenen voor “naar waarheid ingevuld”.
Het bevoegd gezag kan besluiten een leerling niet toe te laten tot een school in het geval van:
- de ouders/verzorgers respecteren de grondslag van de school niet;
- de desbetreffende leerling heeft een sbo-beschikking*;
- het niet kunnen voldoen aan de hulpvraag van een kind,
hierbij zijn, behalve de gesprekken met de ouders/verzorgers, de dossiers van bijvoorbeeld
de peuterspeelzaal, een MKD en een GGZ van belang;
- indien uit de gegevens van de school van herkomst is af te leiden, dat de school niet aan de hulpvraag
van het kind kan voldoen.
Wanneer wordt besloten een leerling niet toe te laten tot een school, is het bevoegd gezag hiervoor verantwoordelijk. M.a.w. een directeur kan en mag dit besluit niet nemen. Indien een leerling niet wordt toegelaten tot een school wordt onderstaande procedure gevolgd:
- het besluit wordt door het bevoegd gezag gemotiveerd per aangetekende brief
aan de ouders/verzorgers medegedeeld;
- in deze brief is opgenomen dat ouders/verzorgers schriftelijk bezwaar kunnen maken
tegen het besluit, gedurende zes weken;
- als de ouders/verzorgers bezwaar maken heeft het bevoegd gezag een gesprek met
de ouders/verzorgers;
- binnen vier weken na dit gesprek neemt het bevoegd gezag een besluit. Dit besluit wordt
schriftelijk per aangetekend schrijven aan de ouders/verzorgers medegedeeld.
* in uitzonderingssituaties kan een school besluiten een aanvraag tot toelating van een leerling met een sbo-beschikking in behandeling te nemen. De school volgt dan de in het “Aannamebeleid voor kinderen met een beperking” beschreven procedure.