Prinses Julianaschool

Burg Martenssingel 38 2806 CV Gouda

Schoolfoto van Prinses Julianaschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 hebben een score behaald passend bij hun individuele ontwikkeling en schooladvies. Gemiddeld behaalt de school het resultaat wat verwacht mag worden bij onze leerlingpopulatie. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Prinses Julianaschool maakt gebruik van verschillende leerlingvolgsystemen om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen. We maken voor de hele school gebruik van Parnassys. Dit is het grootste en meest gangbare registratieprogramma voor het Nederlandse onderwijs. Hierin kunnen we alle vorderingen registreren, groepsplannen en ontwikkelplannen maken, alle communicatie over uw kind vastleggen en de ontwikkeling in beeld brengen. Toets- en observatiegegevens worden hier in verwerkt. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de Leerlijnen Jonge Kind. Dit is een pakket waarmee wij leerlingen volgen in hun ontwikkeling en tevens plannen aan welke doelen de leerlingen werken. Vanaf groep 3 maken wij gebruik van de toetsen die bij de methodes horen. Na elk blok wordt gekeken welke leerlingen de leerstof beheersen en welke leerlingen nog extra oefentijd of uitleg nodig hebben voor bepaalde onderdelen. Twee keer per jaar maken de leerlingen van groep 3-8 methode-onafhankelijke toetsen om te bepalen hoe zij zich ontwikkelen. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken we hiervoor gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit volgsysteem brengt de groei van leerlingen in beeld en laat zien of de leerling van het onderwijsaanbod profiteert en op weg is om de onderwijsdoelen te behalen. Op grond van de uitkomsten van deze toetsen worden groeps- en hulpplannen gemaakt. We beogen daarmee een passend onderwijsaanbod te kunnen bieden aan al onze leerlingen. In groep 8 maken de leerlingen de IEP Doorstroomtoets. Hieruit volgt een heldere rapportage en uitslag met een advies voor het voortgezet onderwijs. De toets laat zien welke referentieniveaus voor taal en rekenen behaald zijn door de leerlingen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviescommissie stelt het schooladvies op. De commissie bestaat uit: leerkrachten groep 7, leerkrachten groep 8, intern begeleider en directie. Het schooladvies stellen we op basis van prestaties en vorderingen:?werkhouding, inzet, belangstelling, concentratie, leertempo, inzicht, studievaardigheden, intelligentie. Daarnaast kijken we naar de objectieve deeltoetsen (CITO of IEP) uit groep 6 en 7. 
We adviseren kansrijk door holistisch te kijken, de toetsresultaten zijn een onderdeel van het geheel, maar niet leidend.

Eind groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies. In groep 8 ontvangen de leerlingen een definitief advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilige school is een school…… waar medewerkers voortdurend serieus aandacht besteden aan het realiseren van een veilig schoolklimaat én aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag.… die kritisch naar zichzelf blijft kijken, en ervoor zorgt dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag.

Dit alles gebeurt in een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers aan het denken worden gezet over hun houding en handelen en in een cultuur waarin iedereen hier open over kan praten. Sociale veiligheid gaat over het bevorderen van sociaal gedrag door bijvoorbeeld gedragsregels op school en het tegengaan van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We horen bij elkaar
  • Wij zijn aardig voor elkaar
  • We lossen conflicten samen op

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven