Prinses Julianaschool

Burg Martenssingel 38 2806 CV Gouda

Schoolfoto van Prinses Julianaschool

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Prinses Julianaschool bestaat momenteel uit 40 leerkrachten en daarnaast twee intern begeleiders, drie onderwijsassistenten, een administratief medewerkster, een conciërge  en een directeur. Binnen het team van leerkrachten zijn diverse specialismes. 

Binnen een groep streven we naar een bezetting van maximaal 2 leerkrachten (duo’s). We willen voor de kinderen duidelijkheid en rust. Tevens willen we tegemoetkomen aan de individuele wens om parttime te kunnen werken. Van duo’s verwachten we een heldere en transparante wijze van samenwerking en overdracht. Duo’s trekken samen op en staan voor de kwaliteit van het gegeven onderwijs. De collega met de grootste benoemingsomvang is eindverantwoordelijk voor de groep. Werkzaamheden worden naar rato vervuld.  In de praktijk kan het soms gebeuren dat er drie leerkrachten binnen een groep worden ingezet.  Als onder-, midden- en bovenbouw stemmen wij ons onderwijs af. Hiervoor gebruiken we algemene teambijeenkomsten, bouwvergaderingen en studiedagen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof, scholing of ziekte zorgt de directie voor vervanging. Daarvoor werkt CNS Gouda wij samen met de besturen uit Nieuwerkerk, de Krimpenerwaard, Waddinxveen en Boskoop in Invalpool Het Groene Hart. Bij een ziekmelding wordt eerst binnen de invalpool gekeken of er iemand beschikbaar is. Daarna wordt de duo-partner gevraagd om te vervangen. Als er niemand beschikbaar is zoekt de directie naar een andere oplossing.  Als er (binnen en buiten de school) geen vervanging beschikbaar is, kan een groep verdeeld worden over de andere groepen. Dit gebeurt voor ten hoogste 3 dagen per groep per ziektegeval. Dit betekent dat kinderen bij ziekte van een collega nooit onverwacht weer huiswaarts keren.  Als het niet anders kan, dan zijn wij genoodzaakt een groep naar huis te sturen. We streven ernaar een dit een dag van te voren te melden.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De prinses Julianaschool heeft specialisten in taal, lezen, rekenen, gedrag en hoogbegaafdheid. Er is veel aandacht voor kunst en cultuuronderwijs. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen werken we volgens het principe van ontwikkelingsgerichtonderwijs. De kleuters leren door middel van spelactiviteiten op basis van een bepaald thema. De kinderen kunnen zelf een thema aandragen, soms wordt een thema bepaald door de tijd van het jaar, maar ook een (prenten)boek kan aanleiding zijn tot de keuze voor een specifiek thema. De leerkracht maakt bij elk thema passende hoeken, waar de kinderen pasverworven informatie uiten in hun spel en tevens leren met en van elkaar. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De algemene doelstelling van de Prinses Julianaschool is kinderen kennis en vaardigheden bijbrengen die overeenkomen met hun mogelijkheden en die een goede basis vormen voor het vervolgonderwijs.

De uitgangspunten bij deze doelstelling zijn: Ons onderwijs is zodanig ingericht dat elk kind zich kan ontwikkelen tot een zelfstandig, positief kritisch, verantwoordelijk en met anderen samenwerkend individu. Ons onderwijs is zodanig georganiseerd dat het uitdagend, eigentijds en betekenisvol is. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

We streven ernaar dat alle leerlingen op elk vakgebied mee kunnen komen. We organiseren ons onderwijs op die wijze dat er in de klas aandacht is voor extra ondersteuning of uitdaging. Indien dit niet het gewenste resultaat geeft, komt een volgend niveau van de leerlingenondersteuning in beeld.    

Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Midden Holland. Wij streven er naar elk kind dicht bij huis passend onderwijs te bieden.

Aanmelding en toelating leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften
Alle kinderen zijn uniek, hebben hun eigen onderwijs- en opvoedingsbehoeften en hun eigen talenten. In principe nemen we op de Prinses Julianaschool al die unieke leerlingen aan. We hebben binnen ons team jarenlange ervaring met de begeleiding van kinderen met vastgestelde gedragsstoornissen, met ernstige problemen op het vlak van gehoor en spraak, met fysieke beperkingen, met ernstige lees- of rekenproblematiek, met ondersteuningsbehoeften vanwege hoogbegaafdheid, met beelddenkers en met alle vormen uit het autistisch spectrum.  

De Prinses Julianaschool weigert alleen leerlingen 

  1. als u de godsdienstige overtuiging of levensvisie niet wenst te respecteren.
  2. als uw kind nog niet zindelijk is. In overleg met de huisarts, het jeugdteam en de school kunt u hiervoor een oplossing zoeken. Het is belangrijk dat uw kind dus zo snel mogelijk zindelijk is.  
  3. 1.    Als er op grond van leerlingaantal of aanwezige zorg in de groep geen passend aanbod geboden kan worden.

Tijdens het kennismakingsgesprek nemen wij het onderwijsaanbod van onze school met u door met de vraag of ons onderwijsaanbod voldoende is afgestemd op de mogelijkheden van uw kind. Twijfelen wij daaraan dan volgen wij het stappenplan dat beschreven is in het Ondersteuningsplan waarin staat dat een school bij niet-plaatsing of verder onderzoek een beroep kan doen op de Ondersteuningscommissie. De Ondersteuningscommissie zal vervolgens samen met u en ons kijken waar uw kind het beste op zijn of haar plaats is.  

De school heeft vervolgens de wettelijke verplichting samen met de ouders te zoeken naar een meer geschikte school. Mocht dit niet lukken dan kan de school uw kind aanmelden bij de Ondersteuningscommissie. De Ondersteuningscommissie zal vervolgens samen met u en ons kijken waar uw kind het beste op zijn of haar plaats is. Hoe dit werkt, leggen we hieronder verder uit. 

Het zorgtraject binnen Passend Onderwijs 
Het kan zijn dat het met uw kind niet goed genoeg gaat bij ons op school. U maakt dat thuis op uit de verhalen van uw kind, het vertoont gedrag wat niet bij zijn of haar karakter past, het krijgt fysieke klachten of u hoort dit van de leerkracht. Vaak betreft het problemen op het gebied van: 

  1. De leerstof: Deze is ondanks gedane aanpassingen niet voldoende afgestemd op de onderwijsbehoeften van uw kind.
  2. Begeleiding door de leerkracht: De instructie is te snel of te weinig of te moeilijk voor uw kind. 
  3. Welbevinden: Uw kind gaat met tegenzin naar school, heeft geen succes op leergebied of sociaal gebied?(het wordt gepest of toont onaangepast gedrag). 
  4. Gedrag: Uw kind verstoort de les, is sterk teruggetrokken of komt niet tot werken.

Wat mag u van ons verwachten en wie komt u tegen in het Zorgtraject binnen onze school?
We onderscheiden de volgende stappen:

  • Niveau van de leerkracht: De leerkracht stelt een handelingsplan op, waarin omschreven staat wat de specifieke aanpak is voor die specifieke leerling. De leerkracht gaat met u in gesprek en probeert uw kind passend onderwijs te bieden. U kunt daar vaak een bijdrage aan leveren. Samen met ouders aan de slag is effectiever!
  • Niveau van de ouders: School en ouders hebben hetzelfde doel voor ogen: met het welbevinden van het kind voorop begeleiden we het zodat het tot optimale prestaties komt. Om tot een goede gezamenlijke aanpak te komen hebben ouders een informatieplicht om de school te informeren als zij externe onderzoeken laten doen en hun kind extern laten ondersteunen.
  • Niveau van de intern begeleider: Als de leerkracht er samen met u onvoldoende in slaagt om de problemen te verhelpen dan gaat de intern begeleider samen met de leerkracht en u aan de slag. In bijzondere situaties kan een leerling voor één vakgebied worden losgekoppeld van het reguliere programma. Afspraken worden in een verslag en een plan van aanpak opgenomen. 
  • Niveau van de extern begeleider: Als voorgaande stappen niet leiden tot voldoende resultaat gaat een extern begeleider aan de slag. Dit kan een aan school verbonden orthopedagoog zijn of een expert op gebied van hoogbegaafdheid en/of schoolmaatschappelijk werker als de klacht ook met de thuissituatie te maken heeft. De externe begeleider gaat met u en de leerkracht aan de slag met als doel de problemen aan te pakken of een duidelijker beeld te krijgen van de onderwijsbehoeften. 
  • Niveau van Ondersteuningscommissie: Een ieder heeft zijn uiterste best gedaan maar de interventies hebben niet geleid tot gewenst resultaat. Wij melden uw kind aan bij de Ondersteuningscommissie. De Ondersteuningscommissie gaat in gesprek met ons, het kind en met u.

Daaruit komt een van de volgende adviezen: 

  1. een preambulant medewerker gaat de school ondersteunen. 
  2. plaatsing van uw kind op een andere basisschool. 
  3. plaatsing van uw kind op een speciale basisschool. 
  4. plaatsing van uw kind op een speciale school.

Soms vragen ouders een onderzoek aan bij een particulier onderzoeksbureau. We vinden het belangrijk om daar vanaf het begin bij betrokken te zijn omdat we regelmatig met adviezen te maken krijgen die niet passend of beneden niveau zijn. Vanwege de complexiteit is de termijn die we hanteren om onderzoeksformulieren in te vullen maximaal 3 weken. ?

Voor vragen kunt u zich wenden tot de directeur of intern begeleider van de school. Mocht dit naar uw beleving onvoldoende duidelijkheid geven dan kunt u zich wenden tot het SWV via secretariaat@swv-po-mh.nl of 0182-533511. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Hoe kunnen we ons onderwijs inclusievere maken? We merken op dat er meer gedragsproblemen zijn. Soms voelen leerkrachten zich daar handelingsverlegen bij. Voor de leerlingen die de groep met hun gedrag verstoren, is hun eigen gedrag eveneens problematisch; het hindert hen bij het leren. Hun klasgenoten hebben er last van dat de rust en goede sfeer in het geding komt. Samen met ouders en instanties willen we kijken hoe we hier beter mee om kunnen gaan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is overdracht tussen de peuterspeelzaal en de basisschool. Er is inpandig geen kinderopvang onder de 4 jaar aanwezig. Onze opvangorganisatie heeft vlakbij de school een locatie voor peuteronderwijs.

Terug naar boven