De Startbaan speciaal onderwijs

Clematislaan 2 2803 AG Gouda

  • De Startbaan is een school voor speciaal onderwijs.
Hier leer je wie je bent en wat bij jou past.
  • Ik maak contact, help de ander en kom samen verder.
  • Schoolfoto van De Startbaan speciaal onderwijs
  • Ik ben uniek en heb talent! Dat mag ik hier ontdekken.
  • Schoolfoto van De Startbaan speciaal onderwijs

Het team

Toelichting van de school

De Startbaan speciaal onderwijs telt 6 groepen: 5 reguliere zml groepen en 1 plus groep voor leerlingen met een intensieve begeleidingsbehoefte. 

In het speciaal onderwijs is personeel in de volgende functies werkzaam: directeur, directielid, intern begeleider, orthopedagoog/psycholoog, logopedisten, managementondersteuner, conciërge, leerkrachten, leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten en vakleerkracht bewegingsonderwijs. Verder heeft De Startbaan speciaal onderwijs een gecertificeerde taal- en rekencoördinator. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging wordt intern opgelost d.m.v. extra werken door medewerkers of er wordt externe vervanging ingezet. Het komt ook voor dat een groep wordt verdeeld over de andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het speciaal onderwijs telt 6 groepen: 5 gewone ZML groepen (combinatiegroepen voor onderbouw, middenbouw en eindgroep) en een plusgroep met leerlingen die vanuit hun onderwijs-/zorgbehoefte zeer intensieve nabijheid van de leerkracht nodig hebben. Alle groepen kennen een zgn. structuuraanpak. Dit wil zeggen dat alle dagen een duidelijke roosterstructuur en lesaanbod kennen. We werken met het effectief directe instructiemodel als lesmodel. Alle leerlingen hebben een ontwikkelingsperspectiefplan.

In het speciaal onderwijs zijn de volgende personeelsleden aanwezig: directeur, directielid, intern begeleider, psycholoog/orthopedagoog, logopedisten, leerkrachten, vakleerkracht bewegingsonderwijs, leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten.

Ook kunnen pb'ers (persoonlijk begeleiders vanuit de zorg) ingezet worden om in de zorgbehoefte van de leerlingen te kunnen voorzien. Dit doen we in samenwerking met Gemiva-SVG.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Lestijden

Leerjaar 1 en 2:

Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: 8:30 tot 14:45 

Woensdag: lesvrij (tot 8 jaar)

Leerjaar 3 en verder:

Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: 8:30 tot 14:45 

Woensdag: 8:30 tot 12:15 (vanaf 8 jaar)

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Het speciaal onderwijs realiseert de verplichte hoeveelheid onderwijstijd. Er zijn op De Startbaan speciaal onderwijs een aantal hoofdvakken. Deze omvatten de volgende ontwikkelingsgebieden: de kernvakken 1) Nederlandse taal, 2) Rekenen, 3) sociaal-emotionele ontwikkeling en 4) leren leren. 

Ook besteden we veel aandacht aan zelfredzaamheid en zelfstandigheid, bewegingsonderwijs, kunst & cultuur en wereldoriëntatie.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Startbaan speciaal onderwijs is school voor zml kinderen. De afkorting zml staat voor zeer moeilijk lerend. Het wordt ook wel cluster 3 genoemd. De leerlingen op onze school worden gekenmerkt door een beperkt verstandelijk functioneren. Onze doelgroep is zeer heterogeen. Iedere leerling heeft specifieke mogelijkheden en beperkingen. De leerlingen hebben een blijvende ontwikkelingsachterstand en een beperkt sociaal-emotioneel functioneren. Daarbij is soms ook sprake van een motorische achterstand. Het gedragsmatig functioneren wordt gekenmerkt door een beperkt aanpassingsvermogen. Het is soms moeilijk een reactie uit te stellen en bij sommigen is er sprake van opvallend gedrag (van hyperactief tot inactief). Onze leerlingen zijn gebaat bij een passende orthopedagogische en orthodidactische benadering. Het is noodzakelijk dat de leden van het onderwijsteam bekend zijn met de specifieke aanpak van zeer moeilijk lerenden. Voortdurende bijscholing is noodzakelijk. Vanuit de commissie van begeleiding en de deskundigen in school krijgen teamleden advies met betrekking tot de begeleiding van de leerlingen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Meer en intensievere samenwerking met de Goudse scholen voor speciaal basisonderwijs om gezamenlijk gespecialiseerd onderwijs te creëren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven