Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wij verwachten dit schooljaar de Doorstroomtoets digitaal/adaptief af te nemen.
Er wordt in januari een voorlopig VO-advies gegeven. De doorstroomtoets wordt afgenomen in februari en in maart wordt het advies mogelijk omhoog bijgesteld.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden twee keer per jaar gemeten middels het afnemen van Cito toetsen (Leerling in beeld) voor de vakken rekenen, lezen, taalverzorging en begrijpend lezen.
De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd, en door middel van een kindgesprek met de leerling besproken. Er wordt gekeken of de leerling voldoende groei maakt en de aanpak wordt zonodig bijgesteld. In de bovenbouw worden kinderen betrokken bij hun eigen doelen
Ouders ontvangen twee keer per jaar de citoresultaten in het rapport van hun kind en deze worden op het oudergesprek besproken.
In groep 8 krijgen leerlingen in januari een schooladvies. Dit advies wordt besproken met ouders en bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Wij baseren het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7.
Na het uitbrengen van het schooladvies maken leerlingen in groep 8 in februari de doorstroom toets. Deze doorstroomtoets geeft een toetsadvies. Is het toetsadvies hoger dan het schooladvies, dan moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Het definitieve school advies dat wij geven is leidend.
Als ouder meldt u zelf uw kind aan op een school voor voortgezet onderwijs. De school van aanmelding zorgt voor ophalen van gegevens en overdracht bij u als ouder en bij ons. U ontvangt hierover van ons en van de VO-school tijdig informatie.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij werken vanuit de kernwaarden verbinden, respecteren en groeien. We willen vanuit een respectvolle houding de verbinding aangaan met ieder kind. Daarbij richten we ons op de ontwikkeling van de ik-, jij- en wij-competenties, waardoor een kind tot bloei kan komen op sociaal emotioneel en daardoor ook op cognitief gebied. We waarderen daarbij de verschillende talenten.
Door het opstellen van duidelijke gedragsregels bieden we duidelijkheid en daarmee veiligheid. Dit creëert een basis waarin kinderen kunnen groeien en ontwikkelen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.