IKC Merweplein

Merwe Donk 4 4207 XB Gorinchem

Schoolfoto van IKC Merweplein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets (voorheen Eindtoets). Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.

Na de uitslag van de doorstroomtoets ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Er komt 1 week waarin leerlingen zich kunnen aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

IKC Merweplein neemt de Leerling in beeld-doorstroomtoets van Cito af. Meer informatie over deze toets kunt u vinden op https://cito.nl/onderwijs/primair-onderwijs/leerling-in-beeld-doorstroomtoets

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

IKC Merweplein werkt continu aan het verbeteren van het onderwijs. Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden, is het belangrijk te weten waar het kind staat. In elke groep monitoren we daarom de ontwikkeling van ieder kind.

We maken gebruik van toetsen en observatiemiddelen. Met methodetoetsen zien we of de kinderen de lesdoelen van een bepaalde periode behaald hebben. Ook deze gegevens gebruiken we om ons lesaanbod zo goed mogelijk passend te maken en te bepalen wat de instructiebehoefte van de leerlingen is.

Ieder half jaar nemen we een onafhankelijke toets af. Wij hebben gekozen voor Cito Leerling in beeld. Op basis van de uitkomst van deze meting, bespreekt de leerkracht met de intern begeleider wat de leerling nodig heeft om de volgende stap in de ontwikkeling te kunnen maken. Dit wordt verwerkt in het groepsplan.

De resultaten van Cito worden schoolbreed en groepsbreed geanalyseerd. We evalueren op basis van die analyse ons onderwijsaanbod, bespreken of we nog op koers zitten en sturen waar nodig bij.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een grote stap. Binnen Stichting OVO wordt daarom gewerkt met de soepele overstap.

Vanaf groep 7 starten we gesprekken samen met ouders en kind voor een passende doorstroom naar de middelbare school. We willen bij iedere leerling inzicht krijgen in de verwachtingen, ambitieniveaus en ideeën. Op basis daarvan kunnen kinderen en ouders gaan oriënteren op vervolgscholen, bijvoorbeeld door open dagen of informatieavonden te bezoeken.

Leerlingen van groep 8 krijgen voor februari het doorstroomadvies. Dit advies wordt gebaseerd op aspecten als leeraanpak, sociaal emotionele ontwikkeling, creatief vermogen en leerresultaten. In februari maken leerlingen de landelijke Leerling in beeld-doorstroomtoets van Cito. De doorstroomtoets is een objectief tweede gegeven en kan reden zijn voor een heroverweging van het schooladvies. Eind maart melden leerlingen zich aan tijdens de regionale inschrijfdagen bij de gekozen middelbare school. Na het inschrijven delen wij het onderwijskundig rapport met de middelbare school, zodat uw kind goed begrepen kan worden. Rond Juni is de kennismaking met de nieuwe mentor en klas.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden op sociale opbrengsten zijn:

  • veilig voelen;
  • met plezier naar school gaan;
  • zelfvertrouwen hebben en opbouwen.

We bereiken dit door:

  • te streven naar maximale en veelzijdige ontwikkeling voor ieder kind, daarbij gebruikmakend van zijn of haar talenten;
  • onderwijs aan te bieden in een veilig pedagogisch klimaat en een open houding te creëren die gebaseerd is op wederzijds respect;
  • onderwijs in overleg met de verschillende partijen (kind, ouder en leerkracht) zo goed mogelijk af te stemmen en zo in de onderwijsbehoeften en talentontwikkeling van uw kind(eren) te voorzien, binnen de mogelijkheden van onze school;
  • kinderen medeverantwoordelijk te laten zijn en eigenaarschap te geven over hun leerproces;
  • kwalitatief goed en uitdagend onderwijs te bieden;
  • een doorgaande lijn van peuter tot puber te creëren;
  • een professionele houding en werkwijze van het team.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig voelen
  • Plezier
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven